Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

O εμπορικός πόλεμος του Τραμπ με την Κίνα απειλεί το Χόλιγουντ

Είναι πασίγνωστο ότι ο Ντόναλντ Τραμπ δεν έχει πολλές συμπάθειες στο Χόλιγουντ. Αναρωτιέται κανείς εάν στον "σχεδιασμό" της αμερικανικής κυβέρνησης για την εξελισσόμενη οικονομική...

 

ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΤΕΡΖΗ

Είναι πασίγνωστο ότι ο Ντόναλντ Τραμπ δεν έχει πολλές συμπάθειες στο Χόλιγουντ. Αναρωτιέται κανείς εάν στον "σχεδιασμό" της αμερικανικής κυβέρνησης για την εξελισσόμενη οικονομική (προς το παρόν) αναμέτρηση με την Κίνα έχει συνυπολογιστεί ως παράπλευρη απώλεια και η συρρίκνωση της παγκόσμιας επιρροής της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας. Ας δούμε τα δεδομένα: Η κινηματογραφική αγορά της Κίνας είναι η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη εδώ και αρκετά χρόνια, με θεαματική άνοδο των εισιτηρίων στις αίθουσες, που μόλις τον προηγούμενο χρόνο υποχώρησε κάτω από το 10% (τα προηγούμενα χρόνια οι ρυθμοί αύξησης έφταναν ή ξεπερνούσαν το 30%).

Αμερικανός αναλυτής επισήμανε πρόσφατα ότι οι Κινέζοι κατασκευάζουν συνεχώς νέες αίθουσες, 25 καθημερινά, δηλαδή 9.000 μέσα στο 2018! Για τον περασμένο χρόνο οι εισπράξεις στο κινεζικό box office έφτασαν τα 9,15 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ οι αντίστοιχες εισπράξεις στις ΗΠΑ υπολογίζονται σε 11,08 δισεκατομμύρια. Η διαφορά αυτή μειώνεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια και όλοι προεξοφλούν ότι η Κίνα θα βρεθεί στην κορυφή μέσα στα επόμενα χρόνια, ως η σημαντικότερη κινηματογραφική αγορά του πλανήτη. Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των αιθουσών, ήδη από το 2017 η Κίνα έχει ξεπεράσει τις Ηνωμένες Πολιτείες: Από 1.500 αίθουσες το 2003, σήμερα οι αίθουσες στην Κίνα (κατασκευάζονται μούλτιπλεξ, όχι απλές αίθουσες) ξεπερνούν τις 50.000.

Μια λεπτομερέστερη ανάλυση των οικονομικών στοιχείων αναδεικνύει τη νέα πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν οι μεγάλες αμερικανικές εταιρείες παραγωγής: Το ποσοστό των εισπράξεων που προέρχεται από περιοχές εκτός Αμερικής διαρκώς αυξάνεται και για κάποιες ταινίες φτάνει ή ξεπερνά το 70%, υποχρεώνοντας πλέον τους παραγωγούς του Χόλιγουντ να «προσαρμόζουν» το προϊόν τους στις απαιτήσεις ενός διεθνούς κοινού. Ολοένα και πιο συχνά παράγονται υπερπαραγωγές στις οποίες κυριαρχεί το «θεαματικό» στοιχείο, με ελάχιστους διαλόγους, που μεταφράζονται ή μεταγλωττίζονται εύκολα. Ο άλλος μεγάλος "παίκτης" στην παγκόσμια παραγωγή ταινιών είναι η Ινδία: Οι Κινέζοι έχουν προσεγγίσει τους Ινδούς ήδη από το 2014, με την υπογραφή διακρατικής συμφωνίας συνεργασίας ειδικά για τον κινηματογράφο, με στόχο τη στενότερη συνεργασία στην παραγωγή και την "ανταλλαγή" κινηματογραφικών ταινιών μεταξύ των δύο χωρών.


Κινέζοι παρακολουθούν αμερικανική υπερπαραγωγή, ντυμένοι με τις στολές των υπερ-ηρώων

Ταυτόχρονα οι Κινέζοι ενορχηστρώνουν τη σταδιακή διείσδυση στην αμερικανική αγορά: Ο κινεζικός όμιλος Dalian Wanda Group έχει αγοράσει την AMC Theatres, τη δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα αιθουσών της Αμερικής, καθώς και τη Legendary Entertainment, μια αμερικανική εταιρεία μέσων μαζικής ενημέρωσης γνωστή για την προώθηση παγκοσμίως υπερπαραγωγών όπως το "Jurassic World" και το "Inception". Επίσης ο κινεζικός όμιλος Alibaba Picture Group έχει στρατηγική συνεργασία με τους Amblin Partners του Στίβεν Σπίλμπεργκ. Εάν στα τέλη Ιουνίου, στη σύνοδο του G20 στην Οζάκα της Ιαπωνίας, όπου θα συναντηθεί ο Τραμπ με τον Κινέζο Πρόεδρο Σι Τζιπίνγκ, δεν αποκλιμακωθεί η ένταση, οι αναλυτές προδιαγράφουν την έλευση παγκόσμιας ύφεσης μέσα στους επόμενους μήνες. Πάντως οι πληροφορίες που έρχονται από την Κίνα αναφέρουν πως οι Κινέζοι επίσημοι ήδη "συμβουλεύουν" τους διανομείς να σταματήσουν να αγοράζουν αμερικανικές ταινίες ή να "παγώσουν" τις αιτήσεις για άδεια προβολής ταινιών που ήδη έχουν αγοράσει... Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν στην Κίνα, τίποτε απ' όλα αυτά δεν αποτυπώνεται σε κείμενο των ρυθμιστικών αρχών. Οι κυβερνητικοί παράγοντες στην Κίνα έχουν καθιερώσει ένα "εσωτερικό", ανεπίσημο σύστημα ελέγχου για παρόμοιες καταστάσεις, έτσι ώστε να μπορούν να δηλώνουν επίσημα ότι δεν υφίστανται περιορισμοί και ταυτόχρονα να διαπραγματεύονται μέχρι να πετύχουν κάποια ικανοποιητική, "συμβιβαστική" ρύθμιση. Πριν από τρία χρόνια οι Κινέζοι είχαν μπλοκάρει "ανεπίσημα" όλες τις εισαγωγές ταινιών, μουσικής και γενικότερα πολιτιστικών προϊόντων από τη Νότια Κορέα, εξοργισμένοι από την απόφαση της Σεούλ να εγκαταστήσει αμερικανικούς πυραύλους στο έδαφός της, στραμμένους προς την Κίνα. Χρειάστηκε να περάσουν έξι μήνες σιωπηρού μπρα-ντε-φερ, προτού αυτό το κινεζικό εμπάργκο αποτυπωθεί σε κάποιο κείμενο.

"Μέχρι στιγμής βλέπουμε τα μαύρα σύννεφα να μαζεύονται στον ουρανό αλλά δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο, μόνο ανεπίσημες πληροφορίες", λέει στέλεχος αμερικανικής κινηματογραφικής εταιρείας. Αυτή τη στιγμή το "Godzilla: Ο βασιλιάς των τεράτων" και το "X-Men: Ο Μαύρος Φοίνικας" προβάλλονται με επιτυχία στις κινεζικές αίθουσες, ενώ υπάρχουν ακόμη αμερικανικές ταινίες που έχουν πάρει άδεια για προβολή το επόμενο διάστημα: για παράδειγμα το "Spider-Man: Far From Home" έχει οριστεί να κάνει πρεμιέρα στην Κίνα στις 28 Ιουνίου, προτού ακόμη προβληθεί στην Αμερική!

Οι εταιρείες του Χόλιγουντ διαμαρτύρονται επίσης για το πώς μοιράζονται οι εισπράξεις από τις κινεζικές αίθουσες: Θεωρητικά, μια αμερικανική εταιρεία δικαιούται το 25% από τις πωλήσεις εισιτηρίων για αμερικανικές ταινίες σε κινεζικές αίθουσες. Στην πράξη οι Κινέζοι έχουν βρει τρόπους να παρακάμπτουν αυτή τη δέσμευση, όπως, για παράδειγμα, με διαδικτυακές προσφορές εισιτηρίων κινηματογράφου σε τιμή κάτω του κόστους, ανατρέποντας τις "επίσημες" τιμές, βάσει των οποίων καθορίζονται τα ποσοστά των ξένων. Και οι Κινέζοι θεατές έχουν συνηθίσει στις προσφορές, αρνούμενοι πλέον να πληρώσουν την αναγραφόμενη τιμή του εισιτηρίου. "Τα 9,9 γουάν είναι καλή τιμή για να μπεις σε μια κινηματογραφική αίθουσα με κλιματισμό και να πάρεις έναν υπνάκο σε μέρες καύσωνα, αλλά όχι τα 30 ή 40 γουάν!" γράφει κάποιος ειρωνικά σε μια δημοφιλή κινεζική ιστοσελίδα.

Με απλά λόγια, η Κίνα είναι πλέον τόσο μεγάλη αγορά στα οπτικοακουστικά ώστε κανείς παραγωγός δεν έχει την πολυτέλεια να αγνοήσει τις συνέπειες σε πλανητικό επίπεδο. Ακόμη και στη νέα δικτύωση που έχει δημιουργηθεί με τις συνδρομητικές πλατφόρμες (Video on Demand) η Κίνα πλέον κατέχει το 60% των συνδρομητών, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα πριν από λίγες μέρες η εταιρεία Ampere Analysis. Αλλά και το τελευταίο επεισόδιο του "Game of Thrones" έπεσε θύμα του εμπορικού πολέμου Αμερικής-Κίνας! Εκπρόσωπος του HBO ανέφερε στην "Wall Street Journal" ότι η κινεζική εταιρεία Tencent, που έχει τα δικαιώματα για την Κίνα, πήρε εντολή από την κινεζική κυβέρνηση να αναστείλει επ' αόριστον την προβολή, εξαιτίας του οικονομικού πολέμου που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη...

 

Δείτε όλα τα σχόλια