Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Μια πολύ καλή χρονιά για το Φεστιβάλ των Καννών

Άουγκουστ Ντιλ και Βάλερι Πάκνερ στην «Κρυμμένη ζωή» του Τέρενς Μάλικ

Μάλικ, Αλμοδόβαρ, Λόουτς, Νταρντέν

Κάννες, Του Κώστα Τερζή

 

«Ο Τέρενς Μάλικ θα βρίσκεται στις Κάννες, αλλά θα είναι σαν να μην βρίσκεται» δήλωσε χαμογελώντας στους δημοσιογράφους ο διευθυντής του Φεστιβάλ Τιερί Φρεμό αναφερόμενος στην απέχθεια του Αμερικανού σκηνοθέτη να εμφανίζεται δημόσια και να φωτογραφίζεται - δεν νομίζω ότι ο διευθυντής των Καννών έχει υπόψη του τον αγιορείτη Παΐσιο, άγιο πλέον, για την Ορθόδοξη Εκκλησία... Η ταινία του Τέρενς Μάλικ «A Hidden Life» αναφέρεται στην πραγματική ιστορία του Αυστριακού αγρότη Φραντς Γιεγκερστέτερ, ο οποίος ήταν ένας από τους ελάχιστους που αντιλήφθηκε με το ξέσπασμα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου το 1939 ότι ο Χίτλερ θα αιματοκυλήσει την Ευρώπη. Όταν τον κάλεσαν στον στρατό, αρνήθηκε να ορκιστεί πίστη στον Χίτλερ, όπως υποχρεώνονταν οι πάντες, από τους στρατηγούς μέχρι τους απλούς στρατιώτες. «Ο άνθρωπος αυτός αντιπροσωπεύει κάτι το διαβολικό» δηλώνει για τον Χίτλερ και επικαλούμενος τη χριστιανική πίστη, ως καλός καθολικός, ο Φραντς αρνείται να ενταχθεί με οποιονδήποτε τρόπο στην πολεμική μηχανή. Τον φυλάκισαν, τον βασάνισαν, καταδικάστηκε σε θάνατο και εκτελέστηκε στο Βερολίνο. Μόλις πριν από δέκα χρόνια η Καθολική Εκκλησία τον αναγνώρισε ως «μάρτυρα της πίστης», προστάδιο της αγιοποίησης... Η ταινία του Μάλικ παρακολουθεί τον Φραντς στα τρία τελευταία χρόνια της ζωής του, από το ξέσπασμα του πολέμου μέχρι την εκτέλεσή του. Από τη σχεδόν ειδυλλιακή, αλλά και επίπονη, ζωή στο χωριό του, στις αυστριακές Άλπεις, μαζί με τη γυναίκα του και τις τρεις κόρες τους, μέχρι την απομόνωση και την εξαθλίωση στο κελί της φυλακής.

Ο Μάλικ μοντάριζε την ταινία του επί τρία χρόνια, καθώς τα γυρίσματα είχαν τελειώσει το 2016, και το αποτέλεσμα είναι αριστουργηματικό, τουλάχιστον στο επίπεδο της αντίστιξης εικόνων, ήχων, μουσικής και νοηματοδότησης. Για τους ρόλους του Φραντς και της γυναίκας του Φραντσίσκα ο Μάλικ επέλεξε τον Γερμανό Άουγκουστ Ντιλ και την Αυστριακή Βάλερι Πάκνερ, η οποία, όπως μας είπε στη συνέντευξη Τύπου, μεγάλωσε και αυτή στις αυστριακές Άλπεις, όχι πολύ μακριά από το χωριό του Φραντς Γιεγκερστέτερ. Η ταινία κλείνει με μια σπουδαία υπόμνηση, από την πένα της συγγραφέως Τζορτζ Έλιοτ, απ' όπου και ο τίτλος της ταινίας «Κρυμμένη ζωή»: οι άνθρωποι που η ζωή τους είναι «κρυμμένη» από τη «μεγάλη Ιστορία», που αναπαύονται σε τάφους που κανείς δεν επισκέπτεται, είναι αυτοί που, σε μεγάλο βαθμό, συσσωρεύουν για λογαριασμό όλων μας το «καλό» σ' αυτόν τον κόσμο.


Ο Αντόνιο Μπαντέρας στο «Πόνος και δόξα» του Πέδρο Αλμοδόβαρ

Ο νέος Αλμοδόβαρ: Το «Dolor y Gloria» («Πόνος και δόξα») είναι σε μεγάλο βαθμό μια αυτοβιογραφική ταινία, αν και ο σπουδαίος Ισπανός σκηνοθέτης «παίζει» όπως πάντα με τις αντανακλάσεις του «πραγματικού» σε διαφορετικούς χαρακτήρες του «θιάσου» που παρουσιάζει στην οθόνη... Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ έχει δώσει στον Αντόνιο Μπαντέρας τον βασικό ρόλο, σαν μια άλλη δική του περσόνα. Ο ήρωάς του βρίσκεται σε σταυροδρόμι και μόνο γυρίζοντας πίσω στον χρόνο θα καταφέρει να ξορκίσει τους «δαίμονες» που τον έχουν καθηλώσει...

Ο Κεν Λόουτς: Η νέα του ταινία «Sorry, we missed you» είναι η ιστορία του Ρίκι, οικογενειάρχη από τις φτωχογειτονιές του Νιούκαστλ, ο οποίος ρισκάρει τα πάντα και αγοράζει ένα φορτηγάκι για να εργαστεί ως «συνεργάτης» σε εταιρεία ταχυμεταφορών: «Δεν θα δουλεύεις για εμάς, θα είσαι 'συνεργάτης'... Θα είσαι το αφεντικό του εαυτού σου, θα εργάζεσαι χωρίς ωράριο. Και όσο περισσότερο δουλεύεις τόσο περισσότερο θα κερδίζεις» του λένε προτού βάλει την υπογραφή του. Γρήγορα θα καταλάβει πως όλα αυτά είναι μακριά από την πραγματικότητα και ότι έχει μετατραπεί, με τη συναίνεσή του, σε έναν σύγχρονο δουλοπάροικο, που δουλεύει από το ξημέρωμα μέχρι τη νύχτα ίσα - ίσα για να τα βγάλει πέρα... Ταυτόχρονα, η γυναίκα του, η πιο ψύχραιμη από εκείνον Άμπι, δουλεύει επίσης όλη τη μέρα σαν νοσοκόμα που φροντίζει κατ' οίκον γέροντες και παραπληγικούς, μετακινούμενη διαρκώς για να τους προλάβει όλους... Η σκηνοθεσία του Λόουτς είναι εντυπωσιακά ώριμη και δουλεμένη στις λεπτομέρειες και η ιστορία που αφηγείται είναι ανατριχιαστικά σύγχρονη και «χωρίς παράθυρο ελπίδας».

Οι αδελφοί Νταρντέν: Στον «Νεαρό Άχμεντ» απεικονίζεται ένα από τα πιο καυτά προβλήματα της σύγχρονης Ευρώπης, η επιρροή των εξτρεμιστών ισλαμιστών στη δεύτερη και τρίτη γενιά μεταναστών. Κάπου στο Βέλγιο, ο 13χρονος Άχμεντ βρίσκεται ήδη «καθοδηγούμενος» από έναν εξτρεμιστή ιμάμη που κηρύσσει την τιμωρία για τους «αποστάτες» της «αληθινής πίστης»... Ο Άχμεντ κατηγορεί τη μητέρα και τις αδελφές του επειδή δεν φορούν μαντίλα, ενώ φουντώνει μέσα το μίσος για τη δασκάλα του και θα προσπαθήσει να τη μαχαιρώσει, χωρίς επιτυχία...

 

Δείτε όλα τα σχόλια