Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Φεστιβάλ Καννών: Τέρι Γκίλιαμ, Γκοντάρ, Λαρς φον Τρίερ και... συναγερμός για σεξουαλική παρενόχληση

Ο Τέρι Γκίλιαμ στα γυρίσματα της ταινίας του "Ο άνθρωπος που σκότωσε τον Δον Κιχώτη" -μια περιπέτεια είκοσι χρόνων, που σχεδόν κανείς δεν πίστευε ότι θα ολοκληρωθεί.

Τα τελευταία νέα για το επερχόμενο 71ο Φεστιβάλ των Καννών (ξεκινά στις 8 Μαΐου) σχετίζονται με το κίνημα κατά της σεξουαλικής παρενόχλησης. Προχθές, η υπουργός Ισότητας της Γαλλίας Μαρλέν Σιαπά ανακοίνωσε ότι εκπόνησε ειδικό πρόγραμμα που θα εφαρμοστεί φέτος στην Κρουαζέτ, σε συνεργασία με τη διεύθυνση του Φεστιβάλ.

Οι προσκεκλημένοι, με την άφιξή τους, θα προειδοποιούνται για την "αρμόζουσα" συμπεριφορά τους, ενώ κατά το δεκαήμερο των προβολών θα λειτουργεί για πρώτη φορά τηλεφωνικό κέντρο 24ωρης ετοιμότητας, στο οποίο θύματα ή αυτόπτες μάρτυρες περιστατικών σεξουαλικής παρενόχλησης θα μπορούν να ζητούν βοήθεια ή να κάνουν καταγγελίες. Σε όσους θεωρούν "υπερβολικό" τον συντονισμό των γαλλικών αρχών με το πέραν του Ατλαντικού κίνημα MeΤoo, οι αρμόδιοι απαντούν ότι, σύμφωνα με το ιστορικό της υπόθεσης Γουάινστιν, μία από τις σοβαρότερες περιπτώσεις (αυτή της Άζια Αρτζέντο) έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ των Καννών, το 1997... Αλλά οι πλέον αναμενόμενες προβολές αφορούν τον πολύπαθο "Δον Κιχώτη" του Τέρι Γκίλιαμ (για την ακρίβεια, ο τίτλος της παραγωγής, που έκλεισε... εικοσαετία, είναι "Ο άνθρωπος που σκότωσε τον Δον Κιχώτη") και το θρίλερ του "τιμωρημένου" για φιλοναζιστικές δηλώσεις Λαρς Φον Τρίερ "Το σπίτι που έχτισε ο Τζακ".

Το "Everybody Knows" του Ιρανού Ασγκάρ Φαραντί θα "ανοίξει" το Φεστιβάλ, με πρωταγωνιστές την Πενέλοπε Κρουζ, τον Χαβιέ Μπαρδέμ και τον Ρικάρντο Νταρίν. Πρόκειται για ένα ψυχολογικό θρίλερ, που ακολουθεί μια Ισπανίδα η οποία επιστρέφει από το Μπουένος Άιρες στην Ισπανία μαζί με τον Αργεντινό σύζυγο και τα παιδιά της. Βραβευμένος δύο φορές με το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, για το "Ένας χωρισμός" και τον "Εμποράκο", ο Φαραντί έχει βρεθεί άλλες δύο φορές στο διαγωνιστικό τμήμα των Καννών, αποσπώντας βραβεία τόσο για το "Παρελθόν" το 2013 όσο και για τον "Εμποράκο" το 2016. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι η υποψηφιότητά του για Όσκαρ με τον "Εμποράκο" συνέπεσε με τις απαρχές της θητείας Τραμπ και την έκδοση διατάγματος από τον Αμερικανό Πρόεδρο που απαγόρευε την είσοδο στις ΗΠΑ ατόμων από το Ιράν και άλλες έξι μουσουλμανικές χώρες. Αμέσως κινητοποιήθηκαν πολλοί Αμερικανοί καλλιτέχνες σε ένδειξη συμπαράστασης στον Φαραντί...

Τελικά, τα μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας, διαχωρίζοντας εμφατικά τη θέση τους από την πολιτική Τραμπ, έδωσαν το Όσκαρ στον "Εμποράκο" που βασίζεται στο θεατρικό έργο του Άρθουρ Μίλερ "Ο θάνατος του εμποράκου". Σε ένα εμπνευσμένο μήνυμά του, μετά την ανακοίνωση της βράβευσης, ο Φαραντί είχε δηλώσει: "Το να χωρίζουμε τον κόσμο σε 'εμάς' και 'τους εχθρούς μας' προκαλεί φόβο, 'δικαίωση' της βίας και του πολέμου. Και ο πόλεμος αποδυναμώνει τη δημοκρατία, αλλά και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Οι κινηματογραφιστές μπορούν να στρέψουν τις κάμερές τους στο να αποτυπώσουν ανθρώπινες αρετές και να σπάσουν τα στερεότυπα σχετικά με εθνικότητες και θρησκείες".

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Τιερί Φρεμό φαίνεται πως έδωσε έμφαση, με τις επιλογές του, στο νεότερο δυναμικό του παγκόσμιου κινηματογράφου. Όμως, στο διαγωνιστικό πρόγραμμα συνυπάρχουν και "βαριά" ονόματα, όπως του Ζαν Λικ Γκοντάρ ("Το βιβλίο της εικόνας") του Σπάικ Λι ("BlacKKKlansman"), του Ιρανού Τζαφάρ Παναχί ("Τρία πρόσωπα"), που παραμένει "υπό επιτήρηση" στην Τεχεράνη χωρίς τη δυνατότητα να ταξιδέψει στο εξωτερικό και το Φεστιβάλ διαπραγματεύεται με το ιρανικό καθεστώς να του δοθεί ειδική άδεια για τις Κάννες. Παρόμοια διαπραγμάτευση γίνεται με τις ρωσικές αρχές για τον σκηνοθέτη Κιρίλ Σερεμπρένικοφ, που βρίσκεται σε κατ' οίκον περιορισμό στη Μόσχα (η ταινία του "Το καλοκαίρι" περιλαμβάνεται στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα). Προσθήκη της τελευταίας στιγμής στο διαγωνιστικό είναι η ταινία "Η άγρια αχλαδιά" του πολυβραβευμένου Τούρκου σκηνοθέτη Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν. Με αφορμή τη νέα ταινία της Άλις Ρορβάχερ "Lazzaro Felice", που είναι γυρισμένη σε 16άρι φιλμ, ο Φρεμό ξεκαθάρισε ότι το φεστιβάλ είναι ανοιχτό να υποδεχθεί οποιοδήποτε κινηματογραφικό φορμά επιθυμούν οι σκηνοθέτες-δημιουργοί.

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται και η προβολή (εκτός συναγωνισμού) του ντοκιμαντέρ "La Traversee" του 67χρονου Ρομέν Γκουπίλ, που καταγράφει τις αλλαγές στην κοινωνία της Γαλλίας 50 χρόνια μετά τον Μάη του '68.

Στο παράλληλο πρόγραμμα "Ένα κάποιο βλέμμα" έχει επιλεγεί και η ταινία "Οι θεριστές" του Ετιέν Καλός, του ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανού σκηνοθέτη: ταινία "ενηλικίωσης" ενός έφηβου, που μεγαλώνει στο Free State, τελευταίο προπύργιο της λευκής μειονότητας της Νότιας Αφρικής.

Ανάμεσα στις 17 ταινίες που θα προβληθούν στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών συναντάμε και το "Mandy" που έχει σκηνοθετήσει ο Πάνος Κοσμάτος (είναι ο γιος του Τζορτζ Κοσμάτος), με πρωταγωνιστή τον Νίκολας Κέιτζ, το οποίο έκανε την πρεμιέρα του στο φετινό Sundance. Στο πρόγραμμα συμπεριλαμβάνεται και το "Le Monde Est a Toi" του Ρομέν Γαβρά, γιου του Κώστα Γαβρά. Η υπόθεση εξελίσσεται μεταξύ Γαλλίας και Αλγερίας, με ήρωα έναν πρώην έμπορο ναρκωτικών που σχεδιάζει να αποσυρθεί στον τόπο καταγωγής του. Τα χρήματα που έχει μαζέψει όλα αυτά τα χρόνια τα έστελνε στη μάνα του για σιγουριά. Όμως, κατάπληκτος, ανακαλύπτει ότι η μάνα του εξελίχθηκε σε απίστευτη τζογαδόρισσα και έχασε μέχρι και την τελευταία δεκάρα...

Ακόμη, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης (σε συνεργασία με το Κέντρο Κινηματογράφου) συνεχίζει, για δεύτερη χρονιά, τη δράση "Thessaloniki Goes to Cannes", παρουσιάζοντας στην Κρουαζέτ πέντε works in progress, είτε Ελλήνων σκηνοθετών είτε ξένων, σε συμπαραγωγή με ελληνικές εταιρείες. Είναι το "Σ' αυτή τη χώρα κανείς δεν ήξερε να κλαίει" του Γιώργου Πανουσόπουλου, κωμωδία, με έναν Γάλλο ευρωβουλευτή, μια νεαρή οικονομολόγο κι έναν οραματιστή δάσκαλο που συναντιούνται κατά τύχη σε ένα νησάκι χαμένο κάπου στο Αιγαίο Πέλαγος, το "Open Door" της Φλόρενς Πάπας, road movie μεταξύ Ιταλίας και Αλβανίας, το ντοκιμαντέρ "Seeds of Columbus" της Μαριάννας Οικονόμου, που έχει γυριστεί σε ένα μικρό αγροτικό χωριό στην κεντρική Ελλάδα με προβλήματα στην τοπική παραγωγή, μέχρι τη στιγμή που δύο αγρότες θυμούνται τους "παραδοσιακούς" σπόρους ντομάτας... Ακόμη, ως work in progress θα προβληθούν το "The Waiter" του Στιβ Κρικρή, με ήρωα έναν επαγγελματία σερβιτόρο του οποίου η βαρετή ζωή ανατρέπεται όταν θα υποχρεωθεί να αντιμετωπίσει ζητήματα που σχετίζονται με τον έρωτα, και το "Where Art Thou?" του Δημήτρη Αθυρίδη, ντοκιμαντέρ, που παρακολουθεί τις προσπάθειες του καλλιτεχνικού διευθυντή της Documenta 14 Άνταμ Σίμτσικ καθώς προετοιμάζει την σημαντική έκθεση μοντέρνας τέχνης στην Αθήνα και στο Κάσελ.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

"Τα λεφτά στους πλούσιους"

Είναι βασικό κόλπο του νεοφιλελευθερισμού να κρύβει τις πραγματικές του στοχεύσεις πίσω από θετικά διατυπωμένες φράσεις. Ιστορικά το ξήλωμα των εργασιακών σχέσεων ονομάστηκε από τα ορφανά της Θάτσερ...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο