Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Το κινηματογραφικό ποίημα του Μαγιακόφσκι

«Η δεσποινίδα και ο αλήτης» - Από την Πέμπτη στους κινηματογράφους η μοναδική σωζόμενη ταινία του μεγάλου Ρώσου ποιητή

Η μοναδική σωζόμενη ταινία του Βλαντιμίρι Μαγιακόφσκι "Η δεσποινίδα και ο αλήτης", ένα μικρό, ντελικάτο ερωτικό ποίημα που ο ποιητής αφιέρωσε στη μούσα του και μούσα της Ρωσική Πρωτοπορίας Λίλια Μπρικ, προβάλλεται από μεθαύριο Πέμπτη στους κινηματογράφους από τη New Star, στο πλαίσιο του πολύπτυχου αφιερώματος στα "100 χρόνια Οκτωβριανή Επανάσταση και Κινηματογράφος, επιστροφή στο μέλλον" αλλά και της συμπλήρωσης 124 χρόνων από τη γέννηση του Μαγιακόφσκι, στις 19 Ιουλίου 1893.

Bασισμένη στο διήγημα "Η δασκάλα των εργατών" του Ιταλού συγγραφέα Εντμόντο Ντε Αμίτσις και προσαρμοσμένη στο σύμπαν της Ρωσικής Πρωτοπορίας του 1918, γυρίστηκε στην Αγία Πετρούπολη μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση σε μόλις δύο εβδομάδες. Σεναριογράφος, σκηνοθέτης και ηθοποιός, ο Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι δεν έγραψε αυτό καθαυτό το σενάριο, αλλά στην ουσία ακολούθησε τις σημειώσεις του στα περιθώρια του βιβλίου με το διήγημα. Ωστόσο, η ταινία αποπνέει όλο το αισθητικό αποτύπωμα και τον δημιουργικό αναβρασμό αυτής της περιόδου που γέννησε μία από τις σημαντικότερες πρωτοπορίες στην τέχνη του 20ού αιώνα. Κονστρουκτιβισμός, Vertov, Rodchenko, ποίηση, ενθουσιασμός και μια ρεαλιστική απεικόνιση της κοινωνίας.

Στην ταινία του αφηγείται τις δυσκολίες μιας νέας γυναίκας όταν φτάνει στο σχολείο, όπου πρέπει να διδάξει την εργατική νεολαία για πρώτη φορά, να χειριστεί τους εριστικούς και δύσκολους μαθητές της και το άγχος που την καταλαμβάνει όταν ένας εξ αυτών, ο αλήτης, τον οποίο ερμηνεύει ο Μαγιακόφσκι, εξομολογείται τον έρωτά του για εκείνη. Τελικά συνειδητοποιεί πως η αγάπη του αγοριού είναι αληθινή όταν αυτός πια βρίσκεται ξαπλωμένος ετοιμοθάνατος, μαχαιρωμένος από τους υπόλοιπους μαθητές, και τον παρηγορεί φιλώντας τον γλυκά.

Γύρω από την ταινία δημιουργήθηκαν μεγάλες συζητήσεις για τις επιδόσεις του Μαγιακόφσκι ως ηθοποιού. Άλλοι μιλούσαν για έναν ταλαντούχο ηθοποιό του βωβού κινηματογράφου, άλλοι υπερθεμάτιζαν για την κακή ερμηνεία του. Ο ίδιος ο ποιητής πάντως στο περιοδικό "Νέος θεατής" είχε δηλώσει ότι "Ο 'Μάρτιν Ίντεν', 'Η δασκάλα των εργατών' κ.α. μου έδειξαν ότι κάθε εκτέλεση σεναρίου από τους 'λογοτέχνες' χωρίς επαφή με τη φάμπρικα και την παραγωγή είναι σκουπίδι διαφόρων επιπέδων".

Ο Μαγιακόφσκι διέκοψε τις σχέσεις του με τον κινηματογράφο το 1928 και στράφηκε με το ίδιο πάθος στο θέατρο. Οι Ρώσοι θεωρητικοί του κινηματογράφου πιθανολογούν ότι εγκατέλειψε το σινεμά γιατί δεν μπόρεσε να κατανοήσει και να προσαρμοστεί στον ομιλούντα κινηματογράφο. Έτσι κι αλλιώς, σε ό,τι αφορά τη σχέση του με την έβδομη τέχνη παρέμεινε ένα αστέρι της βουβής εποχής της και με "τη "Δεσποινίδα και τον αλήτη" αν μη τι άλλο στην οθόνη έρχεται κανείς πρόσωπο με πρόσωπο με μια θρυλική προσωπικότητα που υπερέβη την εποχή της.

Μαζί με την ταινία «Η δεσποινίδα και ο αλήτης» θα προβάλλεται ένα από τα αριστουργήματα του σοβιετικού κινηματογράφου «Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή» του Τζίγκα Βερτόφ.

Δείτε όλα τα σχόλια