Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Σουηδικός Χρυσός Φοίνικας, Βραβείο Σεναρίου στον Λάνθιμο

Ο Σουηδός Ρούμπεν Όστλουντ, που απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα για την ταινία «Η πλατεία»

Ήταν μια χρονιά με πολλά σπουδαία ονόματα του παγκόσμιου κινηματογράφου στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα, χωρίς ωστόσο να ξεχωρίσει κάποια ταινία ως φαβορί για το μεγάλο βραβείο. Κατά συνέπεια, το έργο της κριτικής επιτροπής, στην οποία προήδρευε ο Πέδρο Αλμοδόβαρ, δεν ήταν εύκολο.

Ο Χρυσός Φοίνικας του επετειακού 70ού Φεστιβάλ των Καννών απονεμήθηκε στη σουηδική ταινία «Η πλατεία» του Ρούμπεν Όστλουντ, μια κοινωνική σάτιρα με ήρωα τον επιμελητή σε ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης. Ο Γιώργος Λάνθιμος μαζί με τον μόνιμο συνεργάτη του Ευθύμη Φιλίππου απέσπασαν το Βραβείο Σεναρίου για το «Ιερό ελάφι», εξ ημισείας με τη Λιν Ράμσεϊ, που υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία της ταινίας «You were never really here». «Ευχαριστώ την κριτική επιτροπή για αυτό το ωραίο δώρο» είπε ο Έλληνας σκηνοθέτης παραλαμβάνοντας το βραβείο.

Ήταν μια χρονιά με πολλά σπουδαία ονόματα του παγκόσμιου κινηματογράφου στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα, χωρίς ωστόσο να ξεχωρίσει κάποια ταινία ως φαβορί για το μεγάλο βραβείο. Κατά συνέπεια, το έργο της κριτικής επιτροπής, στην οποία προήδρευε ο Πέδρο Αλμοδόβαρ, δεν ήταν εύκολο. Τα μέλη της επιτροπής αποσύρθηκαν για αρκετές ώρες σε μια έπαυλη έξω από τις Κάννες προκειμένου να πάρουν τις αποφάσεις τους για τα βραβεία. «Ήταν μια δύσκολη ημέρα» παραδέχτηκε η ηθοποιός και μέλος της επιτροπής Τζέσικα Τσαστέιν μιλώντας στο Canal+.

Το Grand Prix της επιτροπής απονεμήθηκε στη γαλλική ταινία «120 battements par minute» του Ρομπέν Καμπιγιό που περιγράφει τη δράση της οργάνωσης Act Up στο Παρίσι για την αντιμετώπιση του AIDS στα πρώτα χρόνια της επιδημίας. «Τη λάτρεψα» είπε ο Πέδρο Αλμοδόβαρ στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε μετά την τελετή απονομής των βραβείων. «Η ταινία μοιάζει να είναι μονάχα ένας φόρος τιμής στους νεκρούς» είπε ο Καμπιγιό παραλαμβάνοντας το βραβείο, «αλλά στην πραγματικότητα είναι και για όσους επιβίωσαν και ζουν ακόμα».

Το ειδικό βραβείο για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ απονεμήθηκε στην ηθοποιό Νικόλ Κίντμαν, που φέτος πρωταγωνιστούσε σε τρεις ταινίες που προβλήθηκαν στην Κρουαζέτ (του Γιώργου Λάνθιμου, της Σοφίας Κόπολα και του Τζον Κάμερον Μίτσελ), ενώ συμμετέχει και στην τηλεοπτική σειρά της Τζέιν Κάμπιον «Top of the lake», που επίσης παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της διοργάνωσης.

Η Σοφία Κόπολα απέσπασε το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας για την ταινία «The Beguiled». Παραλαμβάνοντας το βραβείο, ευχαρίστησε τον πατέρα της, «που μου έμαθε πώς να γράφω και πώς να γίνω σκηνοθέτης, και τη μητέρα μου, που μου έμαθε πώς να γίνω καλλιτέχνης. Ευχαριστώ επίσης την Τζέιν Κάμπιον γιατί αποτέλεσε πρότυπο και έμπνευση για τις γυναίκες που σκηνοθετούν».

Ο Ρώσος σκηνοθέτης Αντρέι Ζβιαγκίντσεφ απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής για την ταινία «Nelyubov», ιστορία εξαφάνισης ενός παιδιού, που λειτουργεί ως κριτική για τη σύγχρονη ρωσική κοινωνία, για τη διαφθορά, τον νεοπλουτισμό και τον κυνισμό που διαβρώνουν τα πάντα.

Το Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας πήγε στην Νταϊάν Κρούγκερ, την πρωταγωνίστρια της γερμανόφωνης ταινίας «Aus dem Nichts» του Φατίχ Ακίν, που μιλά για τα θύματα του νεοναζισμού στη Γερμανία, με αναφορές και στη δράση της Χρυσής Αυγής στην Ελλάδα. Ευχαριστώντας για το βραβείο, η Κρούγκερ το αφιέρωσε και «σε όσους έχουν υποστεί κάποιο τρομοκρατικό χτύπημα, σε όσους μαζεύουν τα κομμάτια τους και συνεχίζουν να ζουν. Να ξέρουν ότι δεν τους ξεχνάμε».

Το αντίστοιχο Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας απονεμήθηκε στον Χοακίν Φίνιξ για την ταινία «You were never really here» της Λιν Ράμσεϊ.

Η Γαλλίδα σκηνοθέτις Λεονόρ Σεράιγ τιμήθηκε με τη Χρυσή Κάμερα, το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη, για την κωμωδία «Jeune Femme».

Στο παράλληλο πρόγραμμα «Ένα κάποιο βλέμμα», ο μεγάλος νικητής ήταν η ταινία «Lerd» του Μοχάμαντ Ρασούλοφ από το Ιράν, ιστορία ενός αγρότη που αντιστέκεται στις πιέσεις μιας μεγάλης εταιρείας να πουλήσει τη γη του.

Στο «Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών», το Βραβείο Art Cinema Award απονεμήθηκε στην ταινία «The Rider» της Κλόε Ζάο, που αφηγείται την ιστορία ενός νεαρού καουμπόη, ο οποίος μετά από ένα παραλίγο θανάσιμο ατύχημα σταματάει την καριέρα του στο ροντέο.

Η Διεθνής Ομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) βράβευσε την ταινία «120 battements par minute» του Ρομπέν Καμπιγιό.

 

Συγχαρητήρια στον Λάνθιμο

Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με ανάρτησή του στο Twitter εκφράζει «Θερμά συγχαρητήρια στον Γιώργο Λάνθιμο και τον Ευθύμη Φιλίππου για τη νέα τους διάκριση στο διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου των Καννών».

Ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης με ανακοίνωσή του συγχαίρει θερμά «τους δύο Έλληνες δημιουργούς που για ακόμα μία φορά βραβεύτηκαν σε έναν από τους σημαντικότερους διεθνείς διαγωνισμούς κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Καννών, γεμίζοντάς μας χαρά και υπερηφάνεια για την πολύ μεγάλη επιτυχία τους. Εύχομαι από καρδιάς τη συνέχιση της λαμπρής καλλιτεχνικής πορείας τους με νέες δημιουργίες και νέες σπουδαίες διακρίσεις».

Συγχαρητήριο μήνυμα στον Γιώργο Λάνθιμο και τον Ευθύμη Φιλίππου έστειλε και η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου. "Το βραβείο για τη δουλειά τους στη ταινία που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Λάνθιμος “The killing of a Sacred Deer” είναι μία πολύ σημαντική επιτυχία Ελλήνων δημιουργών στον τομέα της 7ης τέχνης. Με έργο που συγκινεί και αφορά το διεθνές κοινό" αναφέρει στο μήνυμά της η υπουργός Πολιτισμού.

Ο Σταύρος Θεοδωράκης από το Ποτάμι, σε ανάρτησή του στο Facebook αναφέρει μεταξύ άλλων για τον Γιώργο Λάνθιμο: «Ένας νέος άνθρωπος, ο οποίος έχει καταφέρει να σκηνοθετεί αληθινούς σταρ του κινηματογράφου, όπως η Νικόλ Κίντμαν και ο Κόλιν Φάρελ. Μόνο συγχαρητήρια του αξίζουν, μόνο χαρά μπορεί να νιώθει κάποιος γι' αυτό που πέτυχε. Δεν ήταν η πρώτη του επιτυχία, έχει βραβευτεί ξανά, ενώ δεν είναι ο μόνος Έλληνας δημιουργός που διακρίνεται διεθνώς τα τελευταία χρόνια (...) Οι νέοι δημιουργοί επένδυσαν δημιουργικά σε αλλόκοτες καταστάσεις, ανεξήγητες, δυστοπικές, καταστάσεις κρίσης και φόβου. Έφεραν στην επιφάνεια συνθήκες που η κοινωνία μας προτιμούσε να ξεχνά, να κρύβει κάτω από το στρώμα».

 

Δείτε όλα τα σχόλια