Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

70ό Φεστιβάλ Καννών: Καφκική περιπλάνηση στη Σιβηρία

«Ένα ευγενικό πλάσμα» του Σεργκέι Λοζνίτσα

Φέτος, ο Λοζνίτσα συμμετέχει στο διαγωνιστικό πρόγραμμα με την ταινία «Ένα ευγενικό πλάσμα», που βασίζεται σε ένα διήγημα του Ντοστογιέφσκι.

Ο Ουκρανός (αλλά γεννημένος στη Λευκορωσία) Σεργκέι Λοζνίτσα είχε εντυπωσιάσει τους πάντες εδώ στις Κάννες το 2010 με το ανορθόδοξο κινηματογραφικά «Schaste moe», ποιητική περιπλάνηση στον χώρο και τον χρόνο πέρα από τα συμβατικά όρια της αφήγησης.

Φέτος, ο Λοζνίτσα συμμετέχει στο διαγωνιστικό πρόγραμμα με την ταινία «Ένα ευγενικό πλάσμα», που βασίζεται σε ένα διήγημα του Ντοστογιέφσκι. Μια γυναίκα ζει σε μια απομονωμένη περιοχή με μοναδική παρέα τον σκύλο της και δουλεύει στο τοπικό βενζινάδικο. Μια μέρα, ενημερώνεται ότι το δέμα που είχε στείλει στον φυλακισμένο σύζυγό της έχει επιστραφεί χωρίς καμιά εξήγηση για το τι συμβαίνει. Η μόνη επιλογή που έχει είναι να ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι για να φτάσει μέχρι τη φυλακή - πραγματική οδύσσεια, μια και η φυλακή βρίσκεται στα βάθη της Σιβηρίας. Το ταξίδι της είναι μια καφκική περιπλάνηση στην άγνωστη, «πίσω αυλή» της Ρωσίας. Η ηρωίδα προτάσσει την ακλόνητη επιμονή της προκειμένου να ανακαλύψει τι συνέβη στον σύζυγό της, αλλά σκοντάφτει στη γραφειοκρατία, στον κυνισμό, στην εκμετάλλευση, αλλά και στο παράδοξο και τελικά ο κόσμος του φανταστικού εισβάλλει και ανατρέπει τα πάντα, σε μια «φελινική» σκηνή που φαντάζει, ωστόσο, «ξένο σώμα» με την υπόλοιπη ταινία...

 

Γ. Λάνθιμος: «Με ενδιαφέρει το κωμικό μαζί με τον τρόμο»

Ο Γιώργος Λάνθιμος, του οποίου το «Ιερό ελάφι» εξακολουθεί να συζητείται έντονα, έδωσε συνέντευξη στο πρακτορείο Reuters, λέγοντας, μεταξύ άλλων: «Ήθελα να δημιουργήσω κάτι που να είναι αστείο και ταυτόχρονα φρικιαστικό, τραγικό και βίαιο την ίδια στιγμή... Αυτό προσπαθώ να κάνω στις περισσότερες από τις ταινίες μου». Όσο για τη συζήτηση που απ' ό,τι μαθαίνω ξεκίνησε στην Ελλάδα με αφετηρία δημοσίευμα που ανέφερε αποδοκιμασίες κατά την προβολή, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική: Στη μεγάλη αίθουσα Λιμιέρ όπου έγινε η προβολή (χωρητικότητας 2.300 ατόμων, και ήταν γεμάτη), στο τέλος της προβολής ακούστηκαν αποδοκιμασίες από καμιά δεκαριά άτομα, κάτι που συμβαίνει συχνά εδώ στις Κάννες, ακόμη και για αριστουργήματα. Και πολλές φορές αυτά στήνονται από τους αντίπαλους για τον Χρυσό Φοίνικα.

Η Σοφία Κόπολα έφερε στις Κάννες το «The Beguiled», που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Τόμας Καλίναν. Διαδραματίζεται στα χρόνια του αμερικανικού εμφύλιου και πρωταγωνιστεί το ζευγάρι της ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου, Νικόλ Κίντμαν και Κόλιν Φάρελ. Η πρώτη είναι η υπεύθυνη ενός παρθεναγωγείου κάπου στον αμερικάνικο Νότο και ο δεύτερος ένας δεκανέας του Βορείων, που θα βρει καταφύγιο εκεί, βαριά τραυματισμένος... Η πρώτη θα τον χειρουργήσει, σώζοντας τη ζωή του, αλλά στη συνέχεια «παίζει» μαζί του... Ταινία γυναικών κυρίως, με τη συμμετοχή επίσης της Κίρστεν Ντανστ και της Ελ Φάνινγκ, το «The Beguiled» δεν καταφέρνει να πείσει τον θεατή για την κατεύθυνση προς την οποία θέλει να το οδηγήσει η σκηνοθεσία. Θυμίζουμε πως δεν είναι η πρώτη φορά που το μυθιστόρημα του Τόμας Κάλιναν μεταφέρεται στον κινηματογράφο. Στα 1971 ο Ντον Σίγκελ είχε υπογράψει τη σκηνοθεσία της τότε διασκευής, με τον Κλιντ Ίστγουντ στον ρόλο του δεκανέα και την Τζέραλντιν Πέιτζ στον ρόλο της υπεύθυνης του παρθεναγωγείου.

Στο Φεστιβάλ προβλήθηκε και η ταινία «Good time» των Αμερικανών αδελφών (συριακής καταγωγής) Μπένι και Τζος Σάφντι, που διαδραματίζεται στη Νέα Υόρκη. Η χρηματοδότηση της ταινίας προέρχεται από το Hercules Film Fund του Πάρι Κασιδόκωστα - Λάτση, που στοχεύει κυρίως στην ενίσχυση ανεξάρτητων παραγωγών.

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια