Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Κερκ Ντάγκλας, ένας μύθος του Χόλιγουντ

Ο Κερκ Ντάγκλας στο ρόλο του Σπάρτακου (1960)

"Πάνω απ' όλα είμαι περήφανος που έσπασα τη Μαύρη Λίστα"

 

"Στις ταινίες που παίζαμε έπρεπε να τα βάζουμε με τους κακούς επιζητώντας τη δικαιοσύνη. Στην πραγματική ζωή, όμως, οι επιλογές μας δεν ήταν πάντα τόσο εύκολες. Κάποιες φορές μάλιστα ήταν πολύ σκληρές, γιατί οι συνέπειες ήταν οδυνηρές για όλους μας. Έζησα την εποχή της Μαύρης Λίστας, μια εποχή φόβου και παράνοιας, και θυμάμαι όλους εκείνους τους φίλους μου που εκδιώχτηκαν, εξορίστηκαν, έχασαν τις δουλειές τους, που αυτοκτόνησαν από απόγνωση όταν όλοι τους γύρισαν την πλάτη. Αθώοι άνθρωποι, άνδρες, γυναίκες και παιδιά είδαν τις ζωές τους να καταστρέφονται... Έκανα 85 ταινίες, αλλά εκείνο για το οποίο είμαι πραγματικά υπερήφανος είναι η στιγμή που έσπασα τη Μαύρη Λίστα. Όταν αποφάσισα να συνεργαστώ με τον Ντάλτον Τράμπο, δέχτηκα απίστευτες απειλές, ότι αυτή η επιλογή μου θα με τοποθετήσει κι εμένα στη λίστα των συμπαθούντων του κομμουνισμού κι αυτό θα σημάνει το τέλος της καριέρας μου. Αυτό δεν με έκανε να μετανιώσω. Είναι στο χέρι μας να θυμόμαστε τη Μαύρη Λίστα ώστε εποχές όπως εκείνη να μην ξανασυμβούν".

O Κερκ Ντάγκλας, που έφυγε από τη ζωή στα 103 χρόνια του, είχε γεννηθεί στο Άμστερνταμ της Νέας Υόρκης το 1916 και το πραγματικό του όνομα ήταν Ισούρ Ντανιέλοβιτς, γόνος Εβραίων μεταναστών. Όταν η οικογένειά του μετανάστευσε στις ΗΠΑ, χρησιμοποίησε το επίθετο Ντέμσκι. Ο Ντάγκλας μεγάλωσε ως Ίζι Ντέμσκι και άλλαξε το όνομά του σε Κερκ Ντάγκλας προτού καταταγεί στο Ναυτικό κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. "Στη Ρωσία ο πατέρας μου είχε μια μικρή άμαξα κι ένα άλογο και μάζευε κουρέλια, μέταλλα, οτιδήποτε οι άλλοι θεωρούσαν άχρηστο. Ακόμα κι όταν βρεθήκαμε στη Νέα Υόρκη και ζούσαμε στη συνοικία των φτωχών Εβραίων, ο γυρολόγος ρακοσυλλέκτης ήταν στην κατώτερη βαθμίδα των φτωχών. Κι εγώ ήμουν ο γιος του".

Ο μικρός Κερκ Ντάγκλας πουλούσε σάντουιτς σε ανθρακωρύχους για να αγοράσει ψωμί και γάλα για την οικογένειά του, και, όπως υποστήριξε αργότερα, μέχρι να γίνει ηθοποιός είχε αλλάξει σαράντα δουλειές - ακόμη και παλαιστής έγινε για λίγα χρήματα. Ποτέ δεν ξέχασε από πού προερχόταν. Εκτιμάται πως έχει δώσει πάνω από 200 εκατομμύρια δολάρια σε φιλανθρωπικούς σκοπούς.

Από μικρός είχε αποφασίσει πως θέλει να γίνει ηθοποιός και κατάφερε να πάρει μια υποτροφία για την Ακαδημία Δραματικών Τεχνών της Νέας Υόρκης. Η συμφοιτήτριά του Λορίν Μπακόλ τον βοήθησε να κερδίσει τον πρώτο του κινηματογραφικό ρόλο στην ταινία του 1946 «The Strange Love of Martha Ivers» πλάι στην Μπάρμπαρα Στάνγουικ, σε σκηνοθεσία του Λούις Μάιλστοουν. Θα ακολουθούσαν μικροί ρόλοι στο νουάρ «Out of the Past» του Ζακ Τουρνέρ και το «Letter to Three Wives» του Τζόζεφ Μάνκιεβιτς. Χρησιμοποιώντας την εμπειρία του ως παλαιστής, θα πάρει τον βασικό ρόλο για το «Champion» του Μαρκ Ρόμπσον, που έφερε την πρώτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ (στην καριέρα του είχε συνολικά τρεις υποψηφιότητες, αλλά δεν το κέρδισε ποτέ - του δόθηκε μόνο ένα τιμητικό Όσκαρ το 1996).

Η δεκαετία του '50 είναι η πιο παραγωγική για τον Κερκ Ντάγκλας με ταινίες όπως το «Ace in the Hole» του Μπίλι Γουάιλντερ, το «The Big Sky» του Χάουαρντ Χοκς, το αριστουργηματικό «The Bad and the Beautiful» του Βινσέντε Μινέλι το 1952 (του έδωσε τη δεύτερη υποψηφιότητα για Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου).


Με τη Λάνα Τέρνερ στο αριστουργηματικό «The Bad and the Beautiful» του Βινσέντε Μινέλι (1952)

Πρωταγωνιστής και παραγωγός

Το 1954 θα ιδρύσει την εταιρεία Bryna Productions, με το όνομα της μητέρας του στον τίτλο, και θα καταφέρει να εξασφαλίσει σημαντική αυτονομία σε σχέση με το πανίσχυρο ακόμη σύστημα των στούντιο του Χόλιγουντ. Το 1956 ερμηνεύοντας τον Βαν Γκογκ στην ταινία του Βινσέντε Μινέλι «Lust for Life» θα κερδίσει την τρίτη υποψηφιότητα για Όσκαρ. Σημείο καμπής το 1957 ήταν η συνεργασία του με τον νέο, τότε, σκηνοθέτη Στάνλεϊ Κιούμπρικ για το αριστουργηματικό «Σταυροί στο μέτωπο», κορυφαία αντιπολεμική δημιουργία, που διαδραματίζεται στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ως παραγωγός πλέον (και ταυτόχρονα πρωταγωνιστής) ξεκινά να συγκεντρώνει το απαιτούμενο κεφάλαιο για την υπερπαραγωγή του 1960 «Σπάρτακος», αρχικά με σκηνοθέτη τον Άντονι Μαν, τον οποίο ο Ντάγκλας απέλυσε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων για να προσλάβει τον Κιούμπρικ. Εκτός του μύθου που τη συνοδεύει μέχρι σήμερα, ήταν η ταινία που "σφράγισε" την επιστροφή του Ντάλτον Τράμπο στο προσκήνιο. Ο σεναριογράφος είχε φυλακιστεί και μπήκε στη Μαύρη Λίστα με την απαγόρευση να εργαστεί στα χρόνια του μακαρθισμού, αλλά συνέχισε να γράφει σενάρια για μεγάλες παραγωγές χρησιμοποιώντας ψευδώνυμο ή συνεργάτες του ως "βιτρίνα" και στο διάστημα αυτό κέρδισε δύο Όσκαρ, τα οποία όμως δεν μπορούσε να παραλάβει! Ο Κερκ Ντάγκλας επέμεινε πως έπρεπε να μπει το όνομα του Τράμπο στους τίτλους της ταινίας. Στη δεκαετία του '60 ανάμεσα στις πολλές συνεργασίες του ξεχωρίζει "Ο συμβιβασμός" σε σκηνοθεσία Καζάν το 1969.

Παρά την προχωρημένη ηλικία του, ο Κερκ Ντάγκλας ήταν από τους πρώτους που επισήμαναν τον κίνδυνο που αντιπροσωπεύει ο Ντόναλντ Τραμπ προτού καν εκλεγεί: "Πίστευα ότι είχα δει τα πάντα κάτω από τον ήλιο. Αλλά αυτό το είδος της καπηλείας του φόβου δεν έχω ποτέ δει να το χρησιμοποιεί άλλος προεδρικός υποψήφιος. Δεν θα είμαι εδώ για να δω τις συνέπειες αν αυτό το κακό αποκτήσει ρίζες στη χώρα μας...".

 

ΚΩΣΤΑΣ ΤΕΡΖΗΣ

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Οι ρωγμές στο τείχος

Οι περιοδείες του Τσίπρα και των άλλων στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ και οι συναντήσεις τους με τον κόσμο του εμπορίου, της εστίασης και της μικρής επιχειρηματικότητας δημιουργούν ένα σοβαρό ρήγμα στο επικοινωνιακό τείχος που έχει σηκώσει η κυβέρνηση γύρω από την πολιτική της.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις