Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ένας έρωτας "Μεταξύ Πειραιώς και Νεαπόλεως"

Κώστας Παπακωνσταντίνου: "Μια ιστορία ποιητικής ταξικότητας"

Για “μια ιστορία που διαπνέεται κατά μια έννοια από ένα είδος ταξικότητας, όχι τόσο με την κινηματική έννοια όσο με την ποιητική, αφού ο ποιητής που πρωταγωνιστεί δεν είναι επαναστάτης και δεν συγκρούεται, αλλά συμβιβάζεται με την τάξη πραγμάτων” μας μιλά ο σκηνοθέτης Κώστας Παπακωνσταντίνου, με αφορμή την αποψινή πρεμιέρα του διηγήματος του Γ. Βιζυηνού «Μεταξύ Πειραιώς και Νεαπόλεως» στην ταράτσα του Bread and Roses, Πανεπιστημίου 64, στη Στοά, στις 9.30 μ.μ. Πρώτη επαφή με το διήγημα είχε, όπως λέει ο σκηνοθέτης, το 2006, όταν έπαιξε ως ηθοποιός στην παράσταση που ανέβηκε στο ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου στη Χίο, σε σκηνοθεσία Γιώργου Μπινιάρη, υποδυόμενος τον ποιητή. “Αγάπησα πολύ το κείμενο και ήθελα κάποια στιγμή να το σκηνοθετήσω. Να που ήρθε η ώρα”, σχολιάζει.

Πρόκειται για μια πρωτοπρόσωπη αφήγηση, όπου ο συγγραφέας - αφηγητής είναι και ήρωας της ιστορίας. Το “Rio Grande”, ένα από τα μεγαλύτερα πλοία της εποχής, ταξιδεύει από τον Πειραιά προς τη Νάπολη της Ιταλίας. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ο ποιητής συναντά μια παιδική του φίλη και τον βαθύπλουτο πατέρα της. Οι δύο νέοι ερωτεύονται, αλλά ο πατέρας έχει άλλα σχέδια για την κόρη του. “Όλη η ιστορία διαρκεί όσο το ταξίδι μεταξύ Πειραιώς και Νεαπόλεως”, σημειώνει ο σκηνοθέτης, ο οποίος δεν παραλείπει να χαρακτηρίσει τα διηγήματα του Βιζυηνού, που ήταν γνωστός ως ποιητής, αριστουργηματικά.

Οι δύο ερωτευμένοι καταφέρνουν να ξεπεράσουν όλες τις αποστάσεις που τους χωρίζουν, την ηλικιακή, τη γεωγραφική, αλλά όχι την κοινωνική, όπως την ορίζει το χρήμα. “Υπάρχει η ταξική απόσταση με το κορίτσι που ερωτεύεται ο ποιητής, παρόλο που τα εμπόδια ξεπερνιούνται. Ξεπερνιέται δηλαδή η γεωγραφική απόσταση, καθώς η νέα ζει στην Καλκούτα, ξεπερνιέται η ηλικιακή απόσταση, καθώς στην αρχή η ηλικία της νέας εκτιμάται λάθος ως μικρότερη ενώ είναι μεγαλύτερη, ενώ αυτό που δεν καταφέρνεται να ξεπεραστεί είναι η οικονομική απόσταση” καταλήγει ο Κ. Παπακωνσταντίνου.

Το διήγημα του Βιζυηνού δημοσιεύτηκε τον Αύγουστο του 1883 σε συνέχειες στην εφημερίδα «Εστία». Στην παράσταση θα υπάρχει ζωντανή μουσική γραμμένη από τον Νίκο Κολλάρο, που θα παίζει πιάνο.

Το «Μεταξύ Πειραιώς και Νεαπόλεως» θα πραγματοποιήσει μια μικρή καλοκαιρινή περιοδεία, αρχίζοντας από τις 7 Ιουλίου στην Κερατέα, στις 16 και στις 18 του μήνα στη Συκιά Σητείας, στις 22 στον προοδευτικό σύλλογο Μυρσίνη του Πολυχώρου Φάμπρικα, στις 31 Ιουλίου στον Μαραθώνα και την 1η Αυγούστου στο Our Festival στο Θέατρο Ρεματιάς. Από τον Οκτώβριο θα παίζεται στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Ο Κώστας Παπακωνσταντίνου τα τελευταία χρόνια έχει εργαστεί συστηματικά πάνω σε κείμενα της ελληνικής λογοτεχνίας, και ειδικά αυτής του 19ου αιώνα, ερευνώντας τη μεταφορά της στο θέατρο και τον μετασχηματισμό της αφηγηματικής γραφής σε θεατρική δράση. Έως τώρα έχει σκηνοθετήσει τις επιτυχημένες παραστάσεις «Οι Χαλασοχώρηδες», διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, «Μαζώχτρα», διήγημα του Αργύρη Εφταλιώτη, και «Αυτόχειρ», διήγημα του Μιχαήλ Μητσάκη.

Την επιμέλεια κίνησης υπογράφει η Μαργαρίτα Τρίκκα, τα σκηνικά και τα κοστούμια η Μαρία Καραθάνου και πρωταγωνιστούν οι Ελισσαίος Βλάχος, Κώστας Παπακωνσταντίνου, Αγγελική Μαρίνου, Χαρά Δημητριάδη (διπλή διανομή).

 

 

Μάνια Ζούση

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Το κάρο της Ν.Δ. έχει κολλήσει στη λάσπη

Όσο μπαίνουμε στο φθινόπωρο, τόσο ξεκαθαρίζει το πολιτικό τοπίο που διαμορφώθηκε μετά τις 21 Αυγούστου και τη λήξη των προγραμμάτων. Η κυβέρνηση προχωράει στην υλοποίηση των εξαγγελιών της ξεκινώντας...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο