Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Καραγκιόζης σε μέγεθος large

Με το βλέμμα στραμμένο στις καλοκαιρινές δράσεις για παιδιά και σε κάποια σημειακά ενδιαφέροντα παραστασιακά δρώμενα, η παράσταση «Όρνιθες - Ο Καραγκιόζης στη Χώρα των Πουλιών», στο ίδρυμα Νιάρχος, στα πλαίσια του Summer Nostos Festival, από τον μάστορα του θεάτρου σκιών Ηλία Καρελλά είναι μια σοβαρή προσπάθεια «ανοίγματος» της θεματολογίας του κλασικού Καραγκιόζη στο φεστιβαλικό κοινό όλων των ηλικιών.

Η συνεχής και αδιάλειπτα νεωτερική ματιά του πάνω στο θέατρο σκιών και στη μείξη των παραστασιακών μέσων, με άξονα πάντα τον χειρισμό της σκιάς και του φωτός, έχει να επιδείξει πολλές, φρέσκιες και πρωτότυπες παραστάσεις. Η διασύνδεση παραδοσιακών σκηνικών μοτίβων και θεμάτων με τη μεταμοντέρνα αισθητική και τα multi-culti μουσικά ιδιώματα αποτελεί το κεντρικό μοχλό της σκηνοθετικής άποψής του. Στο συγκεκριμένο project θεμελιώδες στοίχημα αποτελεί η διαχείριση του χώρου. Η παράσταση στον Λαβύρινθο του εξαιρετικά μεγάλου σε έκταση πάρκου του ιδρύματος, αποτελεί τη βάση για μια σχεδόν site-specific παράσταση.

Ο κλασικός μπερντές μεγεθύνεται και καλύπτει περί τα 45 τετραγωνικά μέτρα, ενώ οι φιγούρες μεγεθύνονται ανάλογα, οι οποίες αριθμούν στις 90. Ο Καρελλάς αναλαμβάνει τη φωνητική εμψύχωση πλήθους χαρακτήρων, ενώ οι φωνές των Χρήστου Θηβαίου και Τζώρτζιας Κεφαλά εμψυχώνουν τους χαρακτήρες του Τσαλαπετεινού και της Αηδόνας αντίστοιχα. Τον Προμηθέα, αλλά και ρόλο αφηγητή «αναλαμβάνει» ο Θάνος Κοσμίδης και οι String Demons είναι ζωντανά στη σκηνή για να τραγουδήσουν και να επενδύσουν μουσικά την παράσταση.

Ο Καραγκιόζης και οι συμπρωταγωνιστές του καταδύονται στο αριστοφανικό σύμπαν και αντιστρόφως οι "Όρνιθες" μπολιάζονται με το δημώδες χιούμορ και τον διαρκή ενεστώτα του κόσμου του Καραγκιόζη. Γύρω από τον πυρήνα του αριστοφανικού κειμένου, οι σύγχρονοι προβληματισμοί συνιστούν το περικείμενο και η κωμικοτραγική οπτική του Καραγκιόζη έρχεται να φωνάξει δυνατά υπαρκτικά διλήμματα, αλλά και σπαρταριστά στιγμιότυπα της ζωής. Οι περιβαλλοντικές ανησυχίες είναι παρούσες, ενώ το ισχυρό σχόλιο πάνω στο αθηναϊκό αστικό τοπίο ενεργοποιεί την κριτική για τα ηγεμονεύοντα αρχιτεκτονικά πρότυπα.

Στέκομαι ιδιαίτερα στη διαχείριση του χώρου και στην επιλογή της υπερμεγέθυνσης του σκηνικού. Η σύλληψη στηρίζεται στην υπέρθεση, στην υπερπροβολή, αναδεικνύοντας το μεγαλειώδες, τη δυνατότητα για μνημειώδες θέατρο σκιών και συνάμα το κοντινό πλάνο στη φιγούρα. Η υιοθέτηση τεχνικών του Romeo Castellucci, η έμφαση στην αποφυσικοποιημένη φιγούρα και στην υπερτονισμένη φωνή, η σύμπραξη φυσικού και σκηνικού περιβάλλοντος, μιας χωρικής διακειμενικότητας, είναι στοιχεία που ανοίγουν νέους ορίζοντες πειραματισμού για το παραδοσιακό θέατρο σκιών. Το έχουμε εξάλλου ξαναγράψει: το θέατρο σκιών, ο Καραγκιόζης, «σώζει» διαχρονικά τη θερινή θεατρική παρτίδα, αλλά συγχρόνως αποτελεί το προνομιακό πεδίο πειραματισμών.

 

Δείτε όλα τα σχόλια