Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Τα πολλά πρόσωπα της όπερας στο νέο πρόγραμμα της Λυρικής

Λυρικά έργα από όλο το φάσμα του οπερατικού ρεπερτορίου, αιχμηρές αναγνώσεις κλασικών έργων, σπουδαίες αφίξεις και συμπράξεις, διεθνείς συνεργασίες, διασύνδεση της λυρικής τέχνης με τις εικαστικές τέχνες

"Είναι ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα, που επιχειρεί να προσελκύσει, εκτός από τους σταθερούς θεατές της Λυρικής, και όλους εκείνους που θέλουν να ανακαλύψουν την όπερα του 21ου αιώνα". Οι πρώτες κουβέντες του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργου Κουμεντάκη προϊδεάζουν για όσα ενδιαφέροντα προτείνει η μοναδική μας όπερα στον προγραμματισμό της επόμενης καλλιτεχνικής περιόδου 2018-2019. Καινούργιες παραγωγές όλες, πλην της επιτυχημένης περσινής "Λουτσία Ντι Λαμερμούρ" του Ντονιτσέτι, λυρικά έργα από όλο το φάσμα του οπερατικού ρεπερτορίου, αιχμηρές αναγνώσεις κλασικών έργων, σπουδαίες αφίξεις και συμπράξεις, διεθνείς συνεργασίες, διασύνδεση της λυρικής τέχνης με τις εικαστικές τέχνες βρίσκονται σε πρώτο πλάνο και συνθέτουν ένα πρόγραμμα που στοιχειοθετεί το καινούργιο πρόσωπο της Λυρικής. Αν σ' αυτά τα στοιχεία προστεθεί το γεγονός ότι για πρώτη φορά η ΕΛΣ ανακοινώνει το πρόγραμμα της επόμενης σεζόν έξι μήνες πριν την επίσημη έναρξή του, εύκολα μπορεί να εικάσει κανείς ότι η αλλαγή στέγης αλλά και καλλιτεχνικής διεύθυνσης στην προκειμένη περίπτωση συνθέτουν ένα δημιουργικό κοκτέιλ, ικανό να εντάξει το λυρικό μας θέατρο στη νέα του εποχή και σε δεδομένα που δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τη διεθνή πρακτική.

Από το κλασσικό στο σύγχρονο

"Το 2017, που ανέλαβα τα καθήκοντα μου, προσπάθησα να δω το οραματικό πλαίσιο μέσα από συγκεκριμένους άξονες και μια συγκεκριμένη διαδικασία την οποία αναπτύξαμε στην πρώτη περίοδο. Τώρα επανερχόμαστε πολύ πιο στοχευμένα σ' αυτούς τους άξονες, δίνοντας στο κοινό με πολύ πιο εύστοχο τρόπο αυτό που είχαμε υποσχεθεί πριν από έναν χρόνο. Ότι δηλαδή η όπερα δεν είναι μόνο μίας κατεύθυνσης, αλλά έχει πολλά πρόσωπα, από την πιο κλασική της μορφή μέχρι την πιο σύγχρονη, που είναι ωραίο να τα γευτούμε στο σύνολό τους χωρίς να αποκλείουμε καμία τάση και κανέναν συνθέτη" λέει ο Γιώργος Κουμεντάκης εξηγώντας το σκεπτικό στο οποίο βασίστηκε η σύνθεση του προγράμματος. "Ο φετινός προγραμματισμός έχει αυτή τη χρυσή τομή. Υπάρχει μια ισόρροπη αναλογία από την ιταλική σχολή μέχρι την όπερα του 20ού αιώνα" συμπληρώνει. Όσο για το νήμα που "ενώνει υπογείως" τις νέες παραγωγές, είναι "η βαθύτερη επιθυμία του θεάτρου που αναπτύσσεται σε μια μεγάλη κλίμακα να βρει τον τρόπο ώστε η όπερα στο σύνολό της να συστήσει πολλαπλές κατευθύνσεις από διάφορα σημεία του ορίζοντα, να εντοπίσει τις κοινές αναφορές και να συστήσει στο κοινό έργα δύσκολα σε συνδυασμό με έργα καθιερωμένα. Να βρει δηλαδή αυτά τα χαρακτηριστικά που ενώνουν και δεν χωρίζουν την όπερα και να κάνει τέτοιου είδους αναγνώσεις της κάθε όπερας που να αφορούν τη σημερινή πραγματικότητα, τον σημερινό θεατή". Ομολογεί βέβαια ότι στον αρχικό προγραμματισμό είχε προβλεφθεί η "Ιφιγένεια εν Ταύροις" με τον Θόδωρο Τερζόπουλο, που για "προσωπικούς του λόγους δεν πραγματοποιήθηκε, μένει για το μέλλον, και στη θέση της βάλαμε τη ‘Λουτσία...’, ακούγοντας την επιθυμία του κόσμου που δεν την είχε δει".

Διαρθρωμένο σε επτά θεματικούς κύκλους, το πρόγραμμα συνδυάζει έργα από όλες τις οπερατικές σχολές, από τον 18ο ώς τον 20ό αιώνα. Ενδεικτική η επίσημη πρεμιέρα της σεζόν, γίνεται με ένα από τα σημαντικότερα λυρικά έργα του 20ού αιώνα, τη "Γενούφα" του Γιάνατσεκ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (14.10), ωστόσο οι θεατές θα παρακολουθήσουν επίσης έργα που έχουν να ανέβουν πολλές δεκαετίες στην ΕΛΣ, όπως η "Μανόν" του Μασνέ (12.12) που έχει να παρουσιαστεί από το 1965 και η "Λαίδη Μάκμπεθ του Μτσενσκ" του Σοστακόβιτς (12.5) τελευταία παρουσιάστηκε το 1996, ενώ η "Τραβιάτα" του Βέρντι θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο Ηρώδειο, 27.7). Η επιτυχημένη συνεργασία με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου πέρυσι με τη "Λουτσία Ντι Λαμερμούρ" (24.2) φέτος δίνει τη θέση της στον "Σιμόν Μποκκανέγκρα" του Βέρντι (19.1), ενώ τη δική τους θέση στη σκηνή Σταύρος Νιάρχος θα καταλάβουν οι "Γάμοι του Φίγκαρο" του Μότσαρτ (23.3) και η "Νόρμα" του Μπελίνι (2.6).

Συνεργασίες με καλλιτέχνες

"Οι συνεργασίες μας με σημαντικούς καλλιτέχνες από όλους τους χώρους των τεχνών είναι η μεγάλη προίκα αυτής της σεζόν και το διαβατήριο για μια νέα σχέση με το πολυπληθές κοινό μας εντός και εκτός Ελλάδας" σημειώνει ο Γιώργος Κουμεντάκης. Η εμβληματική μορφή του γαλλικού σινεμά και θεάτρου Φανί Αρντάν, η ενδυματολόγος των τεσσάρων Όσκαρ Μιλένα Κανονέρο, η κολεκτίβα των Λα Φούρα Ντελς Μπάους, η Γερμανίδα σκηνοθέτρια Νίκολα Ράαμπ, ο Αυστραλός σκηνοθέτης Ελάιτζα Μοσίνσκι, ο Γερμανός σκηνογράφος Τομπίας Χοάιζελ, ο συνοδοιπόρος της Πίνα Μπάους Δάφνις Κόκκινος, ο διευθυντής του Κρατικού Μπαλέτου του Βερολίνου Νάτσο Ντουάτο κ.ά. δίνουν το “παρών” στο νέο πρόγραμμα, παράλληλα με σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες, όπως ο θεατρικός σκηνοθέτης Θωμάς Μοσχόπουλος, ο διεθνής σκηνογράφος Γιώργος Σουγλίδης, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εναλλακτικής Σκηνής Αλέξανδρος Ευκλείδης, η χορογράφος - σκηνοθέτρια Αποστολία Παπαδαμάκη κ.ά.

Ο Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις συνεχίζεται με τους κύκλους Μεγάλος Ερωτικός, Το χαμόγελο της Τζοκόντας, Αμοργός, Reflections στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ, αλλά και ένα ολοήμερο αφιέρωμα την ημέρα των γενεθλίων του σε όλους τους χώρους της ΕΛΣ, ενώ ο Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς θα δώσει το πρώτο του ρεσιτάλ στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής τον Απρίλιο, με έργα Βέρντι, Ροσίνι, Λεονκαβάλο, Τζορντάνο. Η παιδική σκηνή της ΕΛΣ θα παρουσιάσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο του Ερνστ Τοχ "Η πριγκίπισσα και το μπιζέλι", που πραγματοποιείται με δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Η ανεπίσημη έναρξη της σεζόν θα γίνει με ένα γκαλά Ροσίνι, ενώ η νέα παραγωγή της σειράς «Όπερα και Μόδα» έχει θέμα τη μαγεία.

Εικαστικές τέχνες

Ιδιαίτερη έμφαση δίνει ο Γιώργος Κουμεντάκης και στην είσοδο, για πρώτη φορά, των εικαστικών τεχνών στη Λυρική. "Δοκιμαζόμαστε σε είδη που δεν είναι προφανή, όπως είναι η συνεργασία με τον οργανισμό ΝΕΟΝ, με εικαστικούς καλλιτέχνες και πρώτο προσκεκλημένο τον εικαστικό Νίκο Ναυρίδη αλλά και σκηνοθέτες κινηματογράφου, διαμορφώνοντας μια κοινή επιθυμία των δύο οργανισμών, να δοκιμαστούμε σε μια νέα συνύπαρξη δύο τεχνών που δεν συγκλίνουν, αλλά που εντός της αίθουσας Σταύρος Νιάρχος θα βρεθεί ο τρόπος αυτές οι δύο γλώσσες να επικοινωνήσουν ουσιαστικά και μάλιστα χωρίς να αγνοούν τη διαδραστική συμμετοχή του κόσμου" επισημαίνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ.

Πρωταγωνιστικό ρόλο την επόμενη σεζόν έχει και το Μπαλέτο της Λυρικής. Ο Γιώργος Κουμεντάκης δεν κρύβει την ευχάριστη έκπληξή του για το πόσο γρήγορα ετοίμασε το πρόγραμμά του ο διευθυντής του Κωνσταντίνος Ρήγος, με τον οποίο, όπως λέει, τους ενώνει "κοινή αντίληψη και διάθεση για συνεργασία". Με εναρκτήρια παραγωγή τη "Λίμνη των κύκνων" σε χορογραφία Κ. Ρήγου, θα παρουσιάσει επίσης το "Herrumbre" (“Σκουριά”) του Ισπανού χορογράφου Νάτσο Ντουάτο και το τρίπτυχο Στραβίνσκι "Από τη Ρωσία με αγάπη" σε χορογραφίες των Δάφνι Κόκκινου, Μάρκο Γκαίκε και Κ. Ρήγου.

Ένα χρόνο στο “Νιάρχος”

Για ένα "ανέλπιστο ταξίδι" κάνει λόγο ο Γιώργος Κουμεντάκης καθώς μιλάει για τον έναν χρόνο της Λυρικής Σκηνής στη νέα της στέγη στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Τον ρωτάμε ποιες προοπτικές ανοίγονται και ποια προβλήματα, ενδεχομένως, δεν είχαν προβλεφθεί. "Η καινούργια στέγη βοηθάει στη διάρθρωση ενός πολυσυλλεκτικού προγράμματος, γιατί όλες αυτές οι τάσεις που επιχειρούμε να παρουσιάσουμε δεν θα μπορούσαν να παρουσιαστούν σε μια μικρή αίθουσα, χωρίς την αντίστοιχη υποδομή". Ωστόσο, όπως συμπληρώνει, "ο οργανισμός βρέθηκε σε έναν πολύ έντονο προγραμματισμό με πολλαπλές παραστάσεις και στις δύο σκηνές και έφτασε στα άκρα γιατί υπήρξαν στιγμές που έβλεπε ότι δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στα χρονοδιαγράμματα που είχαν αποφασιστεί. Δεν έχει ξαναγίνει αυτό στη Λυρική Σκηνή, να τρέχουν παράλληλες παραγωγές, εναλλασσόμενο ρεπερτόριο. Του χρόνου ελπίζουμε ότι όλα κυλήσουν πιο ομαλά. Άλλωστε, μαθαίνουμε ακόμα τον χώρο". Παρότι ομολογεί ότι δεν μπορεί να γίνει απολογισμός της τρέχουσας σεζόν μέχρι το τέλος Ιουλίου, ομολογεί ότι με τα μέχρι τώρα δεδομένα "οι παραγωγές μας ξεπέρασαν τα στενά όρια του κοινού της όπερας, σημειώνοντας πληρότητες που αγγίζουν το 100%, γνώρισαν διεθνή απήχηση και διεύρυναν το κοινό".

Ο προϋπολογισμός του νέου προγράμματος ανήλθε στα 4.875.000 ευρώ.

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Μέρα γιορτής

Έπειτα από σχεδόν έξι μήνες αφέθηκαν τελικά ελεύθεροι οι δύο Έλληνες στρατιωτικοί που κρατούνταν στις φυλακές της Αδριανούπολης επειδή είχαν περάσει κατά λάθος λίγα μέτρα μέσα σε τουρκικό έδαφος. Για...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο