Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Τα πολλαπλά «πρόσωπα» του Φερνάντο Πεσσόα

Μέσα από ένα μωσαϊκό εικόνων ζωντανεύουν τα πρωτότυπα κείμενα του σπουδαίου Πορτογάλου, σε μια προσπάθεια να σκιαγραφηθούν ο κόσμος του και τα πολλαπλά του προσωπεία

Μια αναμέτρηση με την πολυσχιδή προσωπικότητα του Πορτογάλου ποιητή και συγγραφέα Φερνάντο Πεσσόα, μέσα από τους πολλαπλούς κόσμους που ο ίδιος δημιουργεί, επιχειρούν ο σκηνοθέτης Θανάσης Ακοκκαλίδης και η ομάδα του, παρουσιάζοντας από σήμερα στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, και στο πλαίσιο της πλατφόρμας Μαύρο Κουτί με θέμα την ενηλικίωση, την παράσταση «Pessoa».

"Το υλικό προήλθε από τον ίδιο τον Πεσσόα, που δημιουργεί έναν φαντασιακό κόσμο αδυνατώντας να ζει στον πραγματικό. Εφηύρε τους ετερώνυμούς του και μέσα από αυτούς έζησε πολλές ζωές και απελευθέρωσε τις διαφορετικές προσωπικότητες που συνυπήρχαν μέσα του. Τον απασχολούν ιδιαίτερα τα υπαρξιακά ερωτήματα του ανθρώπου. Αναζητά βαθιά μέσα του να ανακαλύψει ολοένα και περισσότερες πτυχές του. Να τις κάνει να λειτουργούν αυτόνομα, ως ανεξάρτητοι άνθρωποι, με σάρκα και οστά" σημειώνει ο σκηνοθέτης, εξηγώντας πως μαζί με την ομάδα του επιχειρούν να παρουσιάσουν μερικές από αυτές τις πτυχές και να αφηγηθούν μια ιστορία. Αφετηρία τους αποτέλεσαν η μελέτη των έργων του, η "σωματική και λεκτική αλληλεπίδραση των ερμηνευτών, η φαντασία και η μοναδικότητα μιας ενορχηστρωμένης στιγμής" όπως λέει.

Μέσα από ένα μωσαϊκό εικόνων ζωντανεύουν τα πρωτότυπα κείμενα του σπουδαίου Πορτογάλου, σε μια προσπάθεια να σκιαγραφηθούν ο κόσμος του και τα πολλαπλά του προσωπεία. Άλλωστε, όπως υπογραμμίζει, «pessoa» σημαίνει «πρόσωπο». Ο Θ. Ακοκκαλίδης επέλεξε κείμενα από τον "Οδοιπόρο", τη "Θαλασσινή ωδή", τα "Γράμματα στην Οφέλια", την "Ώρα του διαβόλου", το "Βιβλίο της ανησυχίας", τους "Αφορισμούς" και τα "Αποφθέγματα". "Ασφαλώς είναι αδύνατον να εκθέσεις όλα αυτά τα έργα μέσα σε μία ώρα" εξηγεί. “Η επιλογή έγινε αποπνέοντας τις ρήσεις του: ‘Μην κοιτάζεις τον δρόμο, ακολούθησέ τον’ και ‘Α, να μην είμαι εγώ όλοι οι άνθρωποι και οι τόποι”. Η παράσταση προτάσσει την ανάγκη του σύγχρονου ανθρώπου να ζει σε έναν πλασματικό κόσμο. Όπως γράφει ο Πεσσόα: ‘Να αισθάνομαι τα πάντα μ’ όλους τους τρόπους, να ’χω όλες τις απόψεις, να ’μαι ειλικρινής αντιφάσκοντας κάθε λεπτό’».

Ο σκηνοθέτης υποστηρίζει πως τα θέματα που απασχόλησαν τον Πεσσόα παραμένουν σύγχρονα και αναγνωρίσιμα στην εποχή μας. Γίνονται όλο και περισσότερο οικεία στον σημερινό άνθρωπο και απεικονίζουν τη θλιβερή πραγματικότητα του σύγχρονου κόσμου. Στην ερώτηση ποια είναι τα στοιχεία που τον γοητεύουν στο έργο και στην προσωπικότητα του συγγραφέα, τα οποία και τον οδήγησαν να κάνει θέατρο, απαντά: “Η γραφή του Πεσσόα εισχωρεί στα βάθη της ψυχής μου, διαπερνώντας όλες τις αντιστάσεις που μπορώ να προβάλλω. Η φιλοσοφική ενατένιση και η υπαρξιακή αναζήτησή του με παρασύρουν σε μονοπάτια μυστηρίου και γνώσης. Τίποτα στο έργο του δεν είναι αυτό που φαίνεται και τίποτα δεν φαίνεται αυτό που είναι! Ο ίδιος τονίζει στα ‘Γράμματα στην Οφέλια’: ‘Δεν δυσκολεύομαι να ορίσω τον εαυτό μου. Έχω γυναικεία ψυχοσύνθεση και αντρική ευφυΐα. Η ευαισθησία μου και ποικίλες εκφάνσεις της, διότι σε αυτό συνίστανται η ψυχοσύνθεση και οι εκδηλώσεις της, είναι γυναικείες. Οι ικανότητες συσχετισμού, η ευφυΐα και η θέληση, που είναι η ευφυΐα της παρόρμησης, είναι αντρικές’».

Το έργο εντάσσεται στη θεματική της θεατρικής και οπτικοακουστικής πλατφόρμας του Μαύρου Κουτιού για την ενηλικίωση και στην υποστήριξή της συνέβαλαν η μεταφράστρια του Πεσσόα Μαρία Παπαδήμα και η δραματουργός Ειρήνη Αναγνωστοπούλου. Θα παρουσιάζεται έως και τις 27 Απριλίου, από Τετάρτη έως Κυριακή, στις 9 μ.μ.

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Το "αφήγημα"

Σε κάθε περιστατικό ακροδεξιάς βίας σκάνε μύτη οι “ισαποστάκηδες”. "Πώς τολμάει και μιλάει ο ΣΥΡΙΖΑ για επιθέσεις μίσους;" αναρωτιούνται. Αυτοί δεν δίχασαν την κοινωνία στις πλατείες των...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο