Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
22.8°C26.3°C
3 BF 32%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.6°C26.2°C
3 BF 34%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
19.0°C24.8°C
2 BF 50%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.8°C
2 BF 65%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
23.9°C24.5°C
2 BF 33%
Ψυχή γυναίκας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ψυχή γυναίκας

Το έργο «Για... μια ανάσα» της σύγχρονης συγγραφέως και σκηνοθέτιδας Ζίννι Χάρις από τη Σκωτία φέρει όλα τα εξωτερικά γνωρίσματα ενός τυπικού θρίλερ, όντας συγχρόνως ένα ολοκληρωμένο ποιητικό έργο με έντονα κριτική ματιά στον τωρινό κόσμο: Μια απελευθερωμένη, χειραφετημένη νέα γυναίκα των καιρών μας με ανώτερη μόρφωση και «έτοιμη» ακαδημαϊκή σταδιοδρομία, «δραπετεύει» ένα βράδυ μόνη, για αναψυχή, στο γειτονικό μπαράκι... Επιλέγει ερωτικό σύντροφο μιας βραδιάς εν γνώσει της, αλλά όλα ανατρέπονται δραματικά το άλλο πρωί, όταν θα έχει πια ξυπνήσει: Οι ερωτικές και συναισθηματικές σχέσεις, η πίστη στη δυνατότητα του ανθρώπου να ορίζει ελεύθερα το μέλλον του, το αυτεξούσιο του δυτικού τρόπου ζωής, τίποτα από τα πιο πάνω δεν θα έχει μείνει αλώβητο, όρθιο στη θέση του.

Επειδή το αντικείμενο της ερωτικής επιλογής της... ήταν, δίχως να το ξέρει, ένας άγγελος - δαίμονας. Από εκείνους που, σύμφωνα με τη βιβλική παραβολή, έπεσαν στη Γη νικημένοι από τον σαρκικό πόθο για τις όμορφες θυγατέρες των ανθρώπων, αλλά κάτω από έναν απαράβατο όρο: Να μην εμπλακούν συναισθηματικά μαζί τους, με απειλούμενη ποινή την απώλεια της διττής, αγγελικής και δαιμονικής τους ιδιότητας, την πτώση, δηλαδή, στην κατάσταση του ανθρώπου.

Ο δαίμονας, επειδή ακριβώς έχει ερωτευτεί σφόδρα τη νέα γυναίκα, αποκρούει κάθε συναισθηματική εμπλοκή μαζί της με το μόνο τρόπο που γνωρίζει: Παρεμβάλλει ανάμεσά τους το αμαρτωλό χρήμα. Της προσφέρει ένα συμβολικό χρηματικό ποσό, τάχα ως αντάλλαγμα για τις ερωτικές της υπηρεσίες, που εκείνη αρνείται σθεναρά να λάβει. Με μοιραία συνέπεια την εκδίκηση του οργισμένου δαίμονα, καθώς η παρεπιδημούσα «ασθένεια του χρήματος» προκαλείται να εισβάλει ακάθεκτη στη Ιστορία παρασύροντας πίσω της τα πάντα, ώς την ολοκληρωτική αποδόμηση κάθε αξίας, πραγματικής η συμβολικής.

Ακολουθεί πλήρης ισοπέδωση του λεγόμενου πολιτισμένου κόσμου, της οικονομίας του, της ιδεολογίας του, των κανόνων και των θεσμών του, με ένα ακατάσχετο, απελπισμένο ανθρώπινο προσφυγικό ποτάμι να ρέει, όχι πια προς την Ευρώπη των αμαρτωλών εθνών και της περιστασιακής Ιστορίας, αλλά, αντίθετα, από την Ευρώπη των περιστασιακών εθνών και της αμαρτωλής Ιστορίας, προς την αρχετυπική, οικουμενική Αλεξάνδρεια του αιώνιου, ζώντος μύθου... Μια οδυσσεϊκή γυναικεία περιπλάνηση δοκιμασίας και γνώσης, όπου η ηρωίδα, αρνούμενη να υποκύψει στη βία, θα υποστεί τα πάνδεινα μέχρι να βαπτιστεί ξανά στην ποίηση των αυθεντικών πραγμάτων και την ομορφιά του ακέραιου κόσμου, κερδίζοντας στο τέλος δίκαια την ελεήμονα συγκατάβαση του ίδιου του «δαίμονα της αμφιβολίας». Βρίσκοντας, έτσι, πάλι, την πρωτεϊκή της ελευθερία και ανάσα. Αυτό είναι το λυτρωτικό μήνυμα του έργου, σε πείσμα των στυγνών καιρών που μας απαγορεύουν κάθε αναστάσιμη προσδοκία.

Το αναστάσιμο, απελευθερωτικό μήνυμα «διάβασε» και έδωσε κυριολεκτικά «σε μια ανάσα», με καλπάζοντες ρυθμούς και σε ύφος πένθιμης χαρμολύπης, η αδρή σκηνοθεσία του Σταμάτη Φασουλή (κίνηση Χρήστου Παπαδόπουλου). Σαν μέσα από θολό καθρέφτη, ωστόσο καθαρά και με διαφάνεια, «φώτισε» τα πρόσωπα του έργου κάνοντάς τα διακριτά μέσα στο μισοσκόταδο της βάναυσα ματαιωμένης και άδικα σπαταλημένης «χαμένης άνοιξης» του ανθρώπου. Μια γενναία επική και κατά τόπους λυρική προσέγγιση, βήμα προς βήμα, μέσα από τη σχεδόν λησμονημένη σκοπιά του πάθους της αιώνιας ψυχής της γυναίκας που, άπαξ, τουλάχιστον μια φορά στη διάρκεια του βίου της, δίνεται ανεπιφύλακτα στην αγάπη.

Αξίζει ένα ανεπιφύλακτο εύγε και ευχαριστώ στην πανάξια Ελένη Ράντου για την ψυχή που μας χαρίζει στήνοντας μπροστά μας ένα τέτοιο τιτάνιο, ασήκωτο με τα κοινά μέτρα, γυναικείο και ανθρώπινο συνάμα ανάστημα. Τι άλλο έχω να πω; Αλλά και στους εκλεκτούς συνεργάτες της, την υπέροχη σε όλα γλυκόπικρη Λένα Ουζουνίδου, τους εξαίρετους Ηλία Μελέτη και Αντώνη Καρυστινό, τον έντονα στιγμιοτυπικό Γιώργο Μάτζιαρη και τον πολύ χαρακτηριστικό Κρις Ραντάνωφ. Με πανέμορφη όψη και ακοή, με τα σκηνικά της Μαγιού Τρικεριώτη, τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη, τη χαρισματική μουσική της Nalyssa Green, τους έξοχους φωτισμούς του Σάκη Μπιρμπίλη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL