Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.5°C18.7°C
2 BF 61%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
12.4°C18.0°C
1 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
13.7°C16.0°C
2 BF 65%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.3°C18.0°C
0 BF 57%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
15.7°C15.7°C
1 BF 69%
ΠΑΙΔΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ / Μεταμοντέρνα Σταχτοπούτα στο Θέατρο Πόρτα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΠΑΙΔΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ / Μεταμοντέρνα Σταχτοπούτα στο Θέατρο Πόρτα

Το παραμύθι της Σταχτοπούτας είναι καθολικά γνωστό. Ως πατέρας του παραμυθιού, όπως το γνωρίζουμε, θεωρείται ο Σαρλ Περό, ενώ και οι αδελφοί Γκριμ κατά τον 19ο αιώνα έδωσαν τη δική τους εκδοχή. Τον 20ό αι. ο Σεργκέι Προκόφιεφ έγραψε τη μουσική για το ομώνυμο μπαλέτο. Η Σταχτοπούτα ούτε την ψυχανάλυση άφησε αδιάφορη. Έχει χαρακτηριστεί ως αλληγορία της διαδικασίας ενηλικίωσης, ως απείκασμα - αφήγημα της αντιπαλότητας μητέρας - κόρης, ως ανάλυση της ψυχολογίας του «ορφανού» ή της «κατατρεγμένης κόρης», ως επένδυση της φαντασίωσης του πρίγκιπα - άντρα κ.ο.κ.

Φέτος στο Θέατρο Πόρτα η παράσταση «Πιάνω παπούτσι πάνω στο πιάνο», της ομάδας Patari Project, παρουσιάζει μια εκδοχή της Σταχτοπούτας πολύ διαφορετική. Πρόκειται για μια Σταχτοπούτα μεταμοντέρνα. Η πρωταγωνίστρια της παράστασης (Κ. Μαυρογεώργη) πατάει αφενός στην κλασική εξιστόρηση, αφετέρου παρουσιάζει μια περσόνα με σύγχρονη δυναμική και με βασικό μότο το «καλή και δυνατή», συνεκφέροντας μορφικά και εννοιολογικά στοιχεία ποικίλων εποχών και συμπεριφορών. Η ίδια η παράσταση, εξάλλου, είναι εκλεκτικιστική ως προς τα επίδικά της και την ίδια στιγμή κλασική ως προς την έκβασή της. Η σκηνοθεσία (Σ. Πάσχου) κρατάει όλα εκείνα τα στοιχεία που καθιστούν την ιστορία διαχρονικά ελκυστική, ενώ προσθέτει ευλύγιστα μοτίβα από τη δική μας καθημερινή συνθήκη και τα πολιτιστικά - κοινωνικά συμφραζόμενά της. Με ηγεμονεύουσα σκηνική συντεταγμένη το μικρό πατάρι πάνω στο οποίο λαμβάνουν χώρα τα παραστασιακά επεισόδια, η σφιχτοδεμένη ομάδα των ηθοποιών αναλαμβάνει να παίξει όλους τους ρόλους. Δεν μπορούμε να μην επισημάνουμε την υποκριτική δεινότητα και υφολογική πλαστικότητα του Γιάννη Γιαννούλη, που υποδύεται, μεταξύ άλλων, τους γονείς του πρίγκιπα, αλλά και την κακή μητριά, αλλάζοντας από τη μια στιγμή στην άλλη! Κατά τη γνώμη μου, μαζί με τους επίσης πολύ καλούς Θεοδόση Κώνστα και Θάνο Λέκκα αρμολογούν μια παράσταση που χαρακτηρίζεται από ένταση, χιούμορ, παρωδία, ειρωνεία, συγκίνηση, υποκριτική πρωτοτυπία.

Με εύστοχες μουσικές νύξεις (σύνθεση: Κ. Σελαμσής, μουσικός: Β. Παναγιωτόπουλος), που κατά βάση επιτελούνται από ένα πιάνο επί σκηνής και συμβάλλουν στο παραστασιακό σφρίγος, η Σταχτοπούτα βρίσκει τελικά τον άντρα τον ονείρων της σε ένα πριγκιπόπουλο που απάδει από τις συνήθεις στερεοτυπικές απεικονίσεις του πρίγκιπα των παραμυθιών. Την παραστασιακά ευφρόσυνη ατμόσφαιρα δεν φαίνεται να βοηθά και τόσο η σκηνογραφική παρέμβαση που προσπαθεί να προσομοιώσει σε μια πρόχειρη εξέδρα, χρησιμοποιώντας συγχρόνως ως δομικό στοιχείο το πιάνο. Η όλη σύνθεση φαινόταν επιτηδευμένα πρόχειρη (σκηνικά: Ντ. Νεγρύν) σε συνδυασμό με τα σκόρπια κομμάτια συνθετικού υλικού στο πάτωμα της σκηνής, τα οποία υποτίθεται ότι ήταν οι στάχτες της Σταχτοπούτας. Από την άλλη πλευρά, τα κοστούμια (Κλ. Μπρέισγουελ), αν και είναι κατανοητή η λογική του «μπουλουκιού» που επιλέγεται να προβληθεί, δεν ήταν ιδιαίτερα κολακευτικά για τους άρρενες ηθοποιούς της ομάδας. Οι φόρμες ως βάση των κοστουμιών, όσο άνετες κι αν είναι, καθώς επιτρέπουν την κίνηση, δείχνουν μάλλον πολύ πρόχειρες όταν είναι καταϊδρωμένες.

Η παράσταση "Πιάνω παπούτσι πάνω στο πιάνο" προορίζεται για όλες τις ηλικίες. Οι πιο μικροί θεατές θα νιώσουν ευχάριστα, ενώ οι ενήλικες ελκύονται από τη διακειμενικότητα και την παρωδία συμπεριφορικών στερεοτύπων και σίγουρα είναι πολύ δεκτικό κοινό. Ωστόσο, οι γονείς ας προτιμήσουν να φέρουν παιδιά σχολικής ηλικίας, όχι νήπια, ώστε να είναι σε θέση να παρακολουθούν απερίσπαστοι όλοι μια παράσταση ανατρεπτικά διαχρονική.

Ελευθερία Ράπτου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL