Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

"Ο Βότσεκ είναι ένα είδος μοντέρνου Χριστού\"

Πρεμιέρα του Άλμπαν Μπεργκ στην ΕΛΣ, Ολιβιέ Που:

 

Έργο που θεωρείται ότι άλλαξε τα δεδομένα στην όπερα, καθώς ασχολήθηκε με ένα θέμα το οποίο μέχρι τότε κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί στη σκηνή ενός λυρικού θεάτρου, παρουσιάζοντάς το μέσα από μια αισθητική που σέβεται την ωμότητα του κειμένου κι αναδεικνύοντας παράλληλα την ψυχολογική του διάσταση, ο «Βότσεκ» του Άλμπαν Μπεργκ κάνει αύριο πρεμιέρα στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε σκηνοθεσία Ολιβιέ Που, καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν.

Η σύνθεση της όπερας που διευθύνει ο Βασίλης Χριστόπουλος και πρωταγωνιστεί ο βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος ξεκίνησε πριν από το ξέσπασμα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου και ολοκληρώθηκε μετά το τέλος του. Η εμπειρία του πολέμου μέσα από τη θητεία του στον αυστροουγγρικό στρατό επηρέασε βαθιά τη σύνθεση του Μπεργκ.

«Υπάρχει κάτι από μένα σε αυτόν τον χαρακτήρα, καθώς πέρασα αυτά τα χρόνια του πολέμου εξίσου εξαρτώμενος από ανθρώπους που μισώ, ήμουν αλυσοδεμένος, άρρωστος. Αιχμάλωτος, παραιτημένος, για την ακρίβεια ταπεινωμένος» έγραφε ο Μπεργκ σε επιστολή προς τη γυναίκα του το 1918.

Από τις πρώτες εκτενείς όπερες του 20ού αιώνα, γραμμένη σε ατονικό ιδίωμα με χρήση τραγουδιστής ομιλίας - Sprechgesang, ο «Βότσεκ», τόσο λόγω της σημασίας του για την ιστορία του μουσικού μοντερνισμού όσο και γι' αυτή καθαυτή την ποιότητα της μουσικής του, έχει ενταχθεί στο δραματολόγιο όλων των μεγάλων λυρικών θεάτρων του κόσμου.

Βασίζεται στο θεατρικό έργο «Βόιτσεκ» του Γκέοργκ Μπίχνερ, το οποίο έμεινε ημιτελές και εκδόθηκε το 1879, περισσότερο από σαράντα χρόνια μετά τον θάνατο του συγγραφέα.

«Οραματίζομαι έναν Βότσεκ πολιτικό αλλά και μεταφυσικό» σημειώνει ο σκηνοθέτης Ολιβιέ Που εξηγώντας πως «το έργο του Μπίχνερ γράφτηκε σε μια επαναστατική στιγμή και είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε στη σκηνή έναν άνθρωπο του λαού να γίνεται ο ήρωας -ένας ήρωας δυστυχισμένος.

Είναι ένα έργο που, θα τολμούσα να πω, μοιάζει με αρχαία ελληνική τραγωδία, μόνο που δεν αναφέρεται σε έναν βασιλιά, αλλά μιλάει για έναν απλό άνθρωπο, που είναι ο ήρωας αυτής της τραγωδίας. Ο Μπεργκ έγραψε κατά κάποιον τρόπο ο ίδιος τον δικό του Βότσεκ. Πρόσθεσε στο έργο του Μπίχνερ -ένα έργο κυρίως πολιτικό- μια μεταφυσική διάσταση, κάνοντας τον Βότσεκ ένα είδος μοντέρνου Χριστού».

Ο Μπεργκ παρακολούθησε την παρουσίαση του θεατρικού του Μπίχνερ στη Βιέννη το 1914 και αμέσως αποφάσισε να μετατρέψει το κείμενο αυτό σε όπερα. Από τις σκηνές του έργου επέλεξε δεκαπέντε, τις οργάνωσε σε τρεις πράξεις και συνέγραψε ο ίδιος το λιμπρέτο. Η παγκόσμια πρώτη του έργου δόθηκε το 1925 στην Κρατική Όπερα του Βερολίνου και ήταν ένας θρίαμβος.

Η υπόθεση αφορά τη βία που υφίσταται από το περιβάλλον του ένας απλός, καθημερινός, φτωχός άνθρωπος με συνέπεια η σκέψη του να χάνεται σε δαιδαλώδεις διαδρομές. Όταν ο στρατιώτης Βότσεκ συνειδητοποιεί ότι η γυναίκα του Μαρί, η μόνη σταθερή αναφορά στη ζωή του, έχει εραστή, τη σκοτώνει. Αναζητώντας το φονικό μαχαίρι που ο ίδιος πέταξε στη λίμνη, πνίγεται.

Ο σκηνογράφος - ενδυματολόγος Πιέρ - Αντρέ Βάιτς έχει σχεδιάσει ένα κινούμενο εντυπωσιακό σκηνικό, το οποίο είναι ένα είδος πολύ μεγάλου σύγχρονου λαβύρινθου.

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Με ΜΑΤ και ΜΜΕ στήνουν κλειστά κέντρα

Αυτό που συμβαίνει από προχθές τη νύχτα στη Χίο και τη Λέσβο, δεν θα το είχαμε πάρει καν είδηση αν δεν υπήρχαν τα κοινωνικά δίκτυα. Γιατί τα ΜΜΕ, που υπό κανονικές συνθήκες ψοφάνε για αναταραχές, φασαρίες και επεισόδια, έχουν βαλθεί, συντονισμένα, να υποβαθμίσουν τα γεγονότα.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο