Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Για το καθημερινό στην τέχνη

Οπτικές

 

Της Λήδας Καζαντζάκη

Το καθημερινό ήταν το αντικείμενο. Του καλλιτεχνικού κινήματος της ποπ αρτ που γεννήθηκε στην Αμερική στα μέσα της δεκαετίας του '50, για να καλύψει «το κενό μεταξύ της ζωής και της τέχνης», είχε δηλώσει ο σκαπανέας του Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ. Να χτυπήσει τον συντηρητισμό της κοινωνίας με τα ίδια μέσα που χρησιμοποιούσαν οι εμπνευστές της χειραγώγησης και του εφησυχασμού της. Να δείξει τη ρηχότητα του πολύχρωμου γυαλιστερού κόσμου της διαφήμισης και της νεότευκτης τότε τηλεόρασης με πολύχρωμα και γυαλιστερά, εύπεπτα και μελοδραματικά τυπώματα, κολλάζ η γλυπτά φτιαγμένα με αντικείμενα καθημερινά. Να λειτουργήσει ως καθρέφτης του και να κινητοποιήσει.

Η έκθεση των τριών καλλιτεχνών που παρουσιάζεται στην γκαλερί ΠΕΡιΤΕΧΝΩΝ, στο Κολωνάκι, αντλεί την πνοή της από τη γλώσσα της ποπ αρτ και ταυτόχρονα επιχειρεί με την ανατροπή, την αναδιάρθρωση ή αποδιάρθρωση του συντακτικού της, τη μεταμόρφωση των στοιχείων της, να την υπερβεί.

Ο θεατής της αντικρίζει στα φτιαγμένα με αλουμίνιο, ξύλο και ακρυλικά πάνελ της Ελένης Παρμακέλη την, κυρίαρχη και στις μέρες μας, απίσχναση της ανθρώπινης μορφής από το περιεχόμενό της σε προσωπείο αμήχανο μέσα στη δυσκολία της συνεύρεσης ή τραγικό μέσα στην αποσύνθεσή του, μεταπλασμένο με μια γραφή χειρονομιακή σε δένδρο, γράμμα, σχήμα αφηρημένο και μαζικό.

Βλέπει στις ανηρτημένες συνθέσεις readymady και κατασκευασμένων αντικειμένων του Γιώργου Γιώτσα, τις άμεσα επηρεασμένες από την ποπ - αρτ, τα στοιχεία των ηλεκτρονικών υπολογιστών και των κινητών, καθώς και το λειψό και κερματισμένο λεξιλόγιο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που καθορίζει τον καλωδιωμένο τρόπο επικοινωνίας μας σήμερα, τα προϊόντα της ταχυφαγίας, τοποθετημένα, όχι τυχαία νομίζω, μέσα σε παπούτσια της επιβεβλημένης πλέον άθλησης του κατοίκου της πόλης, που συνιστούν λόγω κεκτημένης ταχύτητας τον καταναλωτικά ετεροκατευθυνόμενο τρόπο της ζωής μας.

Αναγνωρίζει στο γραμμένο με εξπρεσιονιστικές κηλίδες αλλά και με τις διαποτισμένες από την παρακμή των αξιών του 19ουαιώνα αισθησιακές φόρμες του Κοκόσκα εναγκαλισμένο σφιχτά ζευγάρι του Τζον Λένον και της Γιόκο Όνο, το βασισμένο σε μια φωτογραφία πριν τη δολοφονία του και σε λέξεις από το τραγούδι του "imagine" -φαντάσου- έναν καλύτερο, ειρηνικό κόσμο, την καρποφόρα σύνδεση της ζωγραφικής με λάδι με την εδραιωμένη πάνω στην καρικατούρα και τη λιτότητα της γραμμής τέχνη του κόμικ που πέτυχε ένας από τους πλέον σημαίνοντες εκπροσώπους της ποπ αρτ, ο Ρόι Λίχτενστάιν.

Διακρίνει τις δυνατότητες που γεννά η γόνιμη συνάντηση και πρόσμειξη παλαιών και σύγχρονων μορφών της εικαστικής έκφρασης που μας βοηθούν να αποκρυπτογραφήσουμε τα εκθαμβωτικά, επιφανειακά στερεότυπα των Μέσων Μαζικής Υποβάθμισης «του ανθρώπου στο επίπεδο μιας μηχανής» που κατακλύζουν την καθημερινότητά μας.

Info:

«Pop Icons in a Media Drenched Age», Ιφιγένεια Αβραμοπούλου, Γιώργος Γιώτσας, Ελένη Παρμακέλη

Επιμ. Θάλεια Βραχόπουλος ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ ΚΑΡΤΕΡΗΣ art gallery, Ηροδότου 5, Κολωνάκι Διάρκεια έκθεσης: 6 Ιουνίου - 20 Ιουλίου 2019

Ώρες λειτουργίας: Τρ. / Πεμ. / Παρ. 11.00-20.00,Τετ. / Σαβ.11.00-14.30

 

Δείτε όλα τα σχόλια