Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Στιγμές ενός μύθου...

Χρονιά Διαμαντή Διαμαντόπουλου στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης

Έναν σπουδαίο εικαστικό, μοναδική "περίπτωση" καλλιτέχνη, τον πρωτοπόρο ζωγράφο του 20ού αιώνα Διαμαντή Διαμαντόπουλο, τιμά η Εταιρεία Κρητικών Ιστορικών Μελετών εγκαινιάζοντας μεθαύριο Σάββατο τη "Χρονιά Διαμαντή Διαμαντόπουλου" στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης στο Ηράκλειο με την περιοδική έκθεση "Τερατολογίες. Από την Ιστορία του Ανθρώπου", που θα συνοδευτεί με εκδηλώσεις λόγου και μουσικής, και δωρεάν εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές και ενηλίκους.

Ζωγράφος, γλύπτης και σκηνογράφος ο Διαμαντής Διαμαντόπουλος, που γεννήθηκε στη Μαγνησία της Μικράς Ασίας το 1914 και πέθανε μόνος στην Αθήνα το 1995, σε μια γκαρσονιέρα που του διέθετε η ΑΣΚΤ, υπηρέτησε μια τέχνη με συνείδηση του κοινωνικού της ρόλου και των βίαιων ταξικών και θεσμικών συγκρούσεων που διατρέχουν την κοινωνία. Εξαιρετικά πορτρέτα, νεκρές φύσεις, οι ιδιόμορφες γλυπτές ανθρώπινες φιγούρες του με τον ναύτη, τον φαντάρο, την κοπέλα και τον χωροφύλακα, τα περίτεχνα κεραμικά πιάτα του αλλά και οι περίφημοι "Οικοδόμοι του", η σειρά έργων στην οποία η "Αυγή" αφιέρωσε το πρωτοχρονιάτικο ημερολόγιό της το 1981, συνθέτουν ένα μοναδικό εικαστικό σύμπαν, προκαλούν γενική κατάπληξη και τον κατατάσσουν στους μεγάλους Έλληνες δημιουργούς της γενιάς του.

Αριστερός, ιδιόμορφος και ταλαντούχος, ο Διαμαντόπουλος κατόρθωσε με την τέχνη του να περάσει στη σφαίρα του μύθου. Χαρακτηριστικό δείγμα της τέχνης και των εμμονών του είναι τα εννέα έργα του που συγκροτούν την έκθεση του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης. Παρουσιάζονται συγκεκριμένα τα: "Χρωματική σπουδή", "Τα μωρά", "Ο σκοτωμένος", "Τερατολογία 12", "Τερατολογία 14", "Τερατολογία 16 (Η μάνα)", "Τερατολογία 18", "Τερατολογία 19" και "Τερατολογία 20", επιλεγμένα όλα από τη Συλλογή Σύγχρονης Τέχνης του Ζαχαρία Πορταλάκη. Φιλοτεχνημένα την κρίσιμη μεταπολεμική περίοδο, από τα τέλη της δεκαετίας του 1940 ώς τα τέλη της δεκαετίας του 1970, στην οποία ο ζωγράφος σχεδόν εμμονικά επιστρέφει διαρκώς με συνεχείς παρεμβάσεις, τα συγκεκριμένα έργα, σύμφωνα με τους διοργανωτές της έκθεσης, εντάσσονται ίσως στην πιο αμφιλεγόμενη ενότητα του ζωγράφου, την οποία ο ίδιος ονόμαζε "Ιστορία του Ανθρώπου" ή "Τερατολογίες". Οι "Τερατολογίες" δέχθηκαν εντονότατη κριτική όταν παρουσιάστηκαν στο Καλλιτεχνικό και Πνευματικό Κέντρο «Ώρα» στην Αθήνα το 1980 και συνεχίζουν να συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον -ειδικών και μη- για την ευρηματική ζωγραφική γλώσσα που προτείνει σε αυτά ο Διαμαντόπουλος.

"Μακροχρόνιες απουσίες και δυναμικές επανεμφανίσεις χαρακτηρίζουν τη ζωή και την τέχνη του Διαμαντόπουλου (1914-1995), ενός μύθου της νεοελληνικής ζωγραφικής. Η 'περίπτωσή' του από τη δεκαετία του '60 και μετά πήρε μυθικές διαστάσεις γιατί εμπεριέχει μυστήριο, συγκρούσεις με ομοτέχνους, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη σχέση του με τον Γιάννη Τσαρούχη, καλλιτεχνική ίντριγκα με πολλές πολιτικές πινελιές, εσωστρέφεια, υπόνοιες έως και βεβαιότητες για ψυχικές αποκλίσεις. Ο μύθος της ζωής του καλλιτέχνη θα ανταγωνίζεται πάντα έναν μεγάλο όγκο ιδιόμορφης δουλειάς γεμάτης αναζήτηση και χρωματική ένταση. Διαλεγόταν με τα ευρωπαϊκά ρεύματα της εποχής του, τα οποία επεδίωκε να υπερβεί. Διέθετε ένα πλούσιο θεωρητικό υπόβαθρο, γι' αυτό ασχολήθηκε θεωρητικά και πρακτικά με το 'έργο ζωγραφικής που του απέδιδε πάντα κοινωνικό χαρακτήρα'" γράφει χαρακτηριστικά η Πέγκυ Κουνενάκη στη, μοναδική έως σήμερα, μονογραφία του καλλιτέχνη, που υπό τον τίτλο "Διαμαντόπουλος" κυκλοφόρησε το 2005 από τη σειρά "Σύγχρονη Εικαστική Βιβλιοθήκη" των εκδόσεων Κ. Αδάμ.

Σκιαγραφώντας το πορτρέτο του καλλιτέχνη, η δημοσιογράφος και συγγραφέας σημειώνει επιπλέον ότι "ο Διαμαντόπουλος κατόρθωσε να δημιουργήσει προσωπικό έργο που, αν και εμπεριέχει στοιχεία φόβου, σουρεαλιστικά, εξπρεσιονιστικά και νεοπαραστατικά, δεν κατατάσσεται σε κανένα απ' αυτά τα συγκεκριμένα ρεύματα. Καλλιτεχνικά και θεωρητικά ανήκε στη 'γενιά του '30', αν και διαφοροποίησε τη δουλειά του από τις επιταγές της. Δεν παρασύρθηκε από συρμούς της εποχής, δεν ενέταξε στο έργο του αναφομοίωτα στοιχεία της παράδοσης, δεν υπήρξε περιγραφικός ή γραφικός. Επεδίωκε κυρίως να δώσει προσωπικές καλλιτεχνικές λύσεις στην αντιφατική έννοια της Ελληνικότητας".

Πολύτιμη συνεισφορά της έκθεσης και ο δίγλωσσος κατάλογός της (ελληνικά, αγγλικά) με κείμενα τριών σημαντικών επιστημονικών μελετών που φέρουν την υπογραφή των ιστορικών της τέχνης Μανώλη Μαυρομμάτη, ομότιμου καθηγητή του ΑΠΘ, Αντώνη Κωτίδη, καθηγητή του ΑΠΘ, και Μάνου Στεφανίδη, αναπληρωτή καθηγητή του ΕΚΠΑ, υπό τη γραφιστική επιμέλεια του Δημήτρη Καλοκύρη, καθώς και το δίγλωσσο πολύπτυχο που διανέμεται δωρεάν. Επιμελήτριες της έκθεσης είναι οι Ντενίζ - Χλόη Αλεβίζου, Αγγελική Μπαλτατζή και Δέσποινα Περτσελάκη. Την έκθεση εγκαινιάζει ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης.

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Η μάχη της επόμενης ημέρας

Τον Σεπτέμβριο του 2015 ο ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε την ψήφο των πολιτών με τη δέσμευση να υλοποιήσει τη συμφωνία που η απερχόμενη κυβέρνηση είχε υπογράψει έναν μήνα πριν με τους δανειστές, να κλείσει τον κύκλο...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο