Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Μια Μπιενάλε για το σπίτι που κρατάμε μέσα μας

«Φαντασιακές εστίες»

Στο πλαίσιο αυτό μέσα στον χώρο του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης, στο λιμάνι, ο επισκέπτης μπορεί να δει εικόνες που δεν τις χωρά σήμερα ο νους, αλλά μπορεί να είναι και εικόνες του μέλλοντος, όπως η βομβαρδισμένη παραλία της Θεσσαλονίκης ή μια βομβαρδισμένη Αθήνα, με τον Παρθενώνα να στέκει πεισματικά όρθιος

Στις «Φαντασιακές εστίες» εστιάζει το ενδιαφέρον της η 6η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης, που ξεκινά αύριο και για περίπου ενάμιση μήνα θα στεγάσει τα έργα και τις δημιουργίες 85 καλλιτεχνών από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο. «Βασική αναφορά της φετινής Μπιέναλε είναι οι εστίες, το σπίτι, όχι μόνο με την έννοια της πατρίδας, αλλά και με την έννοια του σπιτιού που χάνουμε, του σπιτιού που κρατάμε μέσα μας ως μνήμη σε συνθήκες εκτοπισμού, το αίσθημα της οικειότητας» ανέφερε χαρακτηριστικά η διευθύντρια της διοργάνωσης Συραγώ Τσιάρα, δίνοντας και το στίγμα της 6ης Μπιενάλε. Επισήμανε ότι παρουσιάζονται «φαντασιακές εστίες» και όχι «φανταστικές» και πως, παρά το γεγονός ότι εδράζονται στη μεταναστευτική κρίση που διανύουμε, «δεν αντανακλούν απλώς την περιρρέουσα συνθήκη, αλλά δίνουν χώρο να εκφραστεί το νέο που γεννιέται».

Στο πλαίσιο αυτό μέσα στον χώρο του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης, στο λιμάνι, ο επισκέπτης μπορεί να δει εικόνες που δεν τις χωρά σήμερα ο νους, αλλά μπορεί να είναι και εικόνες του μέλλοντος, όπως η βομβαρδισμένη παραλία της Θεσσαλονίκης ή μια βομβαρδισμένη Αθήνα, με τον Παρθενώνα να στέκει πεισματικά όρθιος. Είναι τα κολάζ του Διονύση Χριστοφιλογιάννη που παρουσιάζει έναν δυστοπικό κόσμο, μια ανοίκεια πραγματικότητα. Μπορεί να δει κοιτώνες αστέγων και την προσπάθεια των χρηστών τους να πάρουν μορφή «εστίας».

Μπορεί, επίσης, να «γευτεί» κάτι από Ινδία, μπροστά στο έργο της Arushee Suri, που μοιράζει της ζωή της ανάμεσα στην Ινδία και τη Βρετανία και παραθέτει όλα όσα της λείπουν από τη γενέτειρα χώρα της. Θα συλλέξει εικόνες που γεννούν αντικρουόμενα συναισθήματα, αλλά όλες εστιάζουν στην έννοια «σπίτι» όπως ο καθένας την αντιλαμβάνεται.

Με ίδιες δυνάμεις

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, που έχει και την ευθύνη της διοργάνωσης, Ανδρέας Τάκης τόνισε ότι η Μπιενάλε «έχει καταφέρει να εδραιωθεί στον διεθνή εικαστικό χάρτη, με πολυάριθμες συμμετοχές καλλιτεχνών αλλά και τη μαζικότητα του κοινού της, που προέρχεται τόσο από την Ελλάδα όσο και το εξωτερικό», ενώ επισήμανε ότι η φετινή διοργάνωση «στηρίζεται στις δυνάμεις της», αφού διοργανώθηκε από το δυναμικό του ΚΜΣΤ, χωρίς δάνειους επιμελητές.

Στη συνέχεια, η διευθύντρια του μουσείου Μαρία Τσαντανόγλου επισήμανε ότι φέτος η Μπιενάλε λειτούργησε με ένα συμμετοχικό επιμελητικό σχήμα, με τη συμμετοχή των επιμελητών του ίδιου του μουσείου, και όχι επιμελητών από το εξωτερικό, και με προϋπολογισμό από το ΕΣΠΑ μειωμένο κατά 80%. Παρά ταύτα, όπως άφησε να εννοηθεί, δεν υπολείπεται σε τίποτε από τις προηγούμενες Μπιενάλε, ενώ για πρώτη φορά υπήρξε και ανοιχτή πρόσκληση για έργα καλλιτεχνών. Σ’ αυτήν ανταποκρίθηκαν περίπου 1.300 καλλιτέχνες, Έλληνες και ξένοι, και φέτος το 40% των συμμετεχόντων καλλιτεχνών στην Μπιενάλε προέρχεται από τη συγκεκριμένη διαδικασία.

Επίσης, φιλοξενούνται και έργα από την Μπιενάλε του Τσανάκ Καλέ, που τελικά δεν πραγματοποιήθηκε. Οι διοργανωτές επέλεξαν στους καταλόγους της διοργάνωσης να μην αναγράφεται δίπλα από το όνομα των δημιουργών η χώρα προέλευσής τους κι αυτό διότι πολλοί από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες δεν ζουν στις χώρες που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν, αλλά σε άλλες.

Η κεντρική έκθεση θα «ξετυλιχθεί» σε ενότητες, οι οποίες θα αναπτυχθούν στην έδρα του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Μονή Λαζαριστών, στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1 στο λιμάνι Θεσσαλονίκης), στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και στην Αγιορειτική Εστία.

 

Μαρούλα Πλήκα

Δείτε όλα τα σχόλια