Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Άννα Καφέτση: Ο Κήπος γίνεται ένας τόπος εικόνων

Το έργο των Χόρχε Γκαλίντο και Σαντιάγο Σιέρρα με τίτλο “Οι διαχειριστές”

Έργα διεθνών και Ελλήνων καλλιτεχνών σπαρμένα για πρώτη φορά στον Κήπο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

"Βρήκα σε αυτόν τον κήπο μια ευρεία μεταφορά ενός ανοίγματος στον κόσμο, στον κοινωνικό χώρο και στην πόλη”. Αυτό ανέφερε η Άννα Καφέτση, διευθύντρια του Κέντρου Εικαστικών Τεχνών του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, μιλώντας μας για την έκθεση σύγχρονης τέχνης που επιμελείται με τίτλο “Ο Κήπος βλέπει”, τα εγκαίνια της οποίας πραγματοποιήθηκαν χθες βράδυ στον δροσερό κήπο έκτασης 22 στρεμμάτων που περιβάλλει το Μέγαρο.

Πρόκειται για την πρώτη έκθεση που πραγματοποιείται στον Κήπο του Μεγάρου που έχει ως στόχο το “διακαλλιτεχνικό άνοιγμα” του Ιδρύματος, καθώς “σύμφωνα με την Ά. Καφέτση” οι εικαστικές τέχνες είναι η σύνθεση όλων των τεχνών. Έτσι κάθε καλοκαίρι “θα γίνεται μια διαφορετική προσέγγιση του κήπου” όπως διαβεβαίωσε.

"Εγκαινιάζουμε κάτι καινούργιο στο Μέγαρο, μια έκθεση σύγχρονης τέχνης και ταυτόχρονα ανοίγουμε τον Κήπο, ανοίγουμε το Μέγαρο, ως ένα πρώτο βήμα από πολλά που σκεφτόμαστε να κάνουμε για να αλλάξουμε συνολικά την όψη του Μεγάρου, το οποίο παραμένει πάντα με βασικό προσανατολισμό τη μουσική, αλλά είναι σημαντικό ότι στην διαδρομή των τεχνών το εικαστικό γίνεται ταυτόχρονα ακουστικό και οπτικοακουστικό. Ο κόσμος περιμένει να δει μια πολιτιστική εμπειρία που να είναι πιο διευρυμένη” σχολίασε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Νίκος Θεοχαράκης.

Τα έργα στον Κήπο

Η έκθεση έλκει το όνομά της “Ο Κήπος βλέπει” από τον τίτλο ενός από τα “Τρία ποιήματα με σημαία ευκαιρίας” του Οδυσσέα Ελύτη.

Περιλαμβάνει 37 έργα 26 διεθνών και Ελλήνων δημοφιλών εικαστικών, προερχόμενα από συλλέκτες, ιδιώτες και παραχώρηση των ίδιων των καλλιτεχνών, που είναι τοποθετημένα σε 85 σημεία του Κήπου. Η είσοδος στην έκθεση είναι ελεύθερη για το κοινό, με ώρες λειτουργίας από τις 12 το μεσημέρι έως τις 12 το βράδυ, ενώ η διάρκεια της έκθεσης είναι έως τις 17 Σεπτεμβρίου.

“Ο Κήπος βλέπει” θα έχει, σύμφωνα με την επιμελήτριά του, άλλη όψη το πρωί, καθώς θα αναδεικνύονται τρισδιάστατα έργα με ήχους, ενώ το βράδυ τα ίδια έργα θα λειτουργούν διαφορετικά, με πολλές προβολές και φωτεινότητα. “Αυτή η ιστορία αρχίζει στο σκοτάδι, στην υπηρεσιακή αυλή που είναι τα σπλάχνα του Μεγάρου, ένας χώρος λειτουργικός ή και αδρανής, που προοριζόταν για ανακύκλωση και δεν λειτούργησε ποτέ. Μέσα από αυτό το σκοτάδι θα οδηγηθούμε προς το φως” εξηγούσε η Ά. Καφέτση επιχειρώντας να μας ξεναγήσει στα έργα. Μας κάλεσε μάλιστα να ανακαλύψουμε τον κήπο, τα σπαρμένα γλυπτά και τις εγκαταστάσεις, κάτω από διαφορετικές καιρικές συνθήκες, και την ημέρα με το φως και την ζέστη, αλλά και το βράδυ. “Αυτό είναι και το σημαντικό, οι εμπειρίες που θα δώσει η έκθεση” όπως είπε.

“Ορισμένα από τα στίγματα της έκθεσης είναι το άνοιγμα στη μνήμη των δρόμων μέσα από το έργο των Χόρχε Γκαλίντο και Σαντιάγο Σιέρρα με τίτλο “Οι διαχειριστές”, που θυμίζει όχι μόνο τη σύγχρονη Πολιτική Ιστορία των τελευταίων δεκαετιών αλλά και αυτό που ζούμε σήμερα, ένα έργο που θα μπορούσε να συνοψίσει μια τέτοια εμπειρία” όπως είπε.

Μίλησε επίσης για “το βασικό τρίπτυχο έργο του Κέντριτζ, μια τολμηρή μουσειογραφικά επιλογή, που μοιάζει σαν να βλέπουμε μέσα από ένα παράθυρο, στο εσωτερικό ενός δωματίου και ενός νοσοκομείου. Θα μπορούσε να είναι μια έξοδος του κήπου σε εικόνες που ζει κανείς καθημερινά σε διαδρόμους και δωμάτια νοσοκομείου που περιβάλλονται από κήπους” διευκρίνισε.

Το τρίτο στο οποίο αναφέρθηκε ήταν “η ανθρώπινη κοινότητα, που χτίζεται στην πλατεία του κήπου μέσα από το έργο της Σιρίν Νεσάτ ‘Πέρασμα’ και αναδεικνύει τη γυναικεία τελετουργία γύρω από το θέμα της ταφής”.

Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να αναζητήσει τα εκθέματα μέσα στις φυλλωσιές και στους θάμνους του Κήπου και να περιηγηθεί ανάμεσά τους. Έτσι, όπως σημειώνει η Άννα Καφέτση, «ο Κήπος... γίνεται ένας τόπος εικόνων. Υπάρχουν σύγχρονες ιστορίες που τις βλέπει ο κήπος, ιστορίες βίαιων αποχωρισμών μέσα από την προσφυγιά και τη μετανάστευση, μέσα από πολλαπλές ανθρώπινες εμπειρίες, από τα έργα του Λόλη, που αναδεικνύουν αυτό με τον καλύτερο τρόπο, έως το ‘Αστερισμοί’ της Ρένας Παπασπύρου και ‘Το έβδομο δωμάτιο’ της Μάαρια Βιρκάλα, ένα διπλό φωτεινό σπίτι , κρυμμένο μέσα σε ένα άλλο”.

Στόχος είναι η επανεπίσκεψη στο Μέγαρο, όπως αποκάλυψε η Ά. Καφέτση, έτσι ώστε να γεννηθούν νέα έργα μέσα από τα αρχεία του Ιδρύματος, όπου θα συναντηθούν και θα διασταυρωθούν όλες οι τέχνες.

 

Δείτε όλα τα σχόλια