Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ο Εγγονόπουλος ήταν ένα κίνημα από μόνος του

Έκθεση στο Μουσείο Γουλανδρή στην Άνδρο

Τρία από τα τέσσερα έργα με τα οποία ο Νίκος Εγγονόπουλος αντιπροσώπευσε την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1954 θα βρίσκονται ανάμεσα στα 110 που θα παρουσιαστούν στη μεγάλη έκθεση που είναι αφιερωμένη στον σπουδαίο υπερρεαλιστή, ζωγράφο και ποιητή στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Άνδρο.

 

Ποιητής και ζωγράφος

Η έκθεση με τίτλο “Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων”, που θα εγκαινιαστεί στις 25 Ιουνίου και θα διαρκέσει έως την 1η Οκτωβρίου, θα επιχειρήσει να αναδείξει τη “δημιουργική πορεία του ποιητή, ζωγράφου και καθηγητή πανεπιστημίου τον οποίο αγαπήσαμε”, όπως ανέφερε κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου η Μαρία Κουτσομάλλη - Moreau, υπεύθυνη συλλογής του Ιδρύματος, εξηγώντας πως μόνο δυο φορές έως τώρα, το 2012 και το 2013, το μουσείο είχε συμπεριλάβει έργα του Εγγονόπουλου σε θεματική έκθεση για την επιρροή της βυζαντινής τέχνης.

 

"Ο άνθρωπος είναι το θέμα μου"...

Η υπεύθυνη συλλογής μίλησε για τον ενθουσιασμό και το πάθος του Εγγονόπουλου, διευκρινίζοντας πως, παράλληλα με τα ζωγραφικά του έργα, θα παρουσιαστούν εμβόλιμα και ποιήματά του. “Ήταν ένα κίνημα από μόνος του, όσο κι αν ο ίδιος δεν εντάσσεται σε κανένα κίνημα, καθώς ανέπτυξε τη δική του γλώσσα, σε μια δημιουργία όπου το κάθε έργο τέχνης του είναι ένα αίνιγμα”. Η Μαρία Κουτσομάλλη δεν παρέλειψε να μιλήσει και για την ανθρώπινη πλευρά του ζωγράφου και ποιητή, χαρακτηρίζοντάς τον “ιδιαίτερο και ιδιόρρυθμο, που αγαπούσε τους ανθρώπους και τους φοιτητές του και υπέφερε με την αρνητική υποδοχή που είχε στο ξεκίνημά του, κάτι που ωστόσο δεν τον έκανε να απομονωθεί. 'Για τον άνθρωπο ζωγραφίζω, είναι το θέμα μου', συνήθιζε να λέει".

 

Έκθεση σε 7 ενότητες

Η έκθεση δομείται σε επτά ενότητες, έτσι ώστε να αναδειχθεί το εύρος της ζωγραφικής του Εγγονόπουλου, που συνδύαζε τις σχολές δύο διαφορετικών δασκάλων του, όπως ο Παρθένης και ο Κόντογλου, η Δύση και η Ανατολή.

Η πρώτη ενότητα αποτελείται από πίνακες θρησκευτικού ή μη χαρακτήρα, επηρεασμένους από τη βυζαντινή ζωγραφική, ιδιαίτερα από την τεχνική της αυγοτέμπερας πάνω σε ξύλο. Το 1952 φιλοτέχνησε τον Άγιο Σπυρίδωνα στο Μανχάταν και το 1955 ζωγράφισε την τελευταία του Παναγία.

Η δεύτερη ενότητα αφορά τους ιστορικούς ήρωες και τα καλλιτεχνικά πρότυπα, όπως συγγραφείς και διανοούμενοι που θαύμαζε.

Στην τρίτη ενότητα κυριαρχεί η γυναικεία μορφή, χωρίς πρόσωπο, αινιγματική και αισθησιακή, συμβολισμός για μια αλληγορία.

Η ελληνική μυθολογία αποτελεί το θέμα της τέταρτης ενότητας, που εκφράζει και την ελληνικότητα του έργου του.

Στην πέμπτη ενότητα κυριαρχούν τα ζευγάρια, που τόσο αγαπούσε ο Εγγονόπουλος και αποτελούν τη βάση για πολλές και σημαντικές συνθέσεις.

Η έκτη ενότητα εστιάζει στο ενδιαφέρον του καλλιτέχνη για την αρχιτεκτονική και την ικανότητά του να αποδίδει τη γοητεία πολλών κατοικιών που ο Πικιώνης, με τον οποίο συνεργάστηκε στο υπουργείο Δημοσίων Έργων, αποκαλούσε “ψυχογραφίες σπιτιών”.

Η τελευταία ενότητα παρουσιάζει τη δραστηριότητά του ως δημιουργού κοστουμιών και σκηνικών για 13 θεατρικές παραστάσεις και μπαλέτα.

Στην έκθεση και σε μία από τις αίθουσες θα εκτίθενται για πρώτη φορά δύο κοστούμια και τα σχέδια όλων όσων δημιούργησε.

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα διατίθεται δίγλωσσος κατάλογος 290 σελίδων (εκδόσεις Μικρή Άρκτος) με εμπεριστατωμένα κείμενα, τα οποία συνέγραψαν με γνώση άνθρωποι που γνωρίζουν σε βάθος το έργο του Εγγονόπουλου, όπου αναπαράγεται και το σύνολο των 110 έργων της έκθεσης.

 

Δείτε όλα τα σχόλια