Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Χορογραφίες της σιωπής και του σκότους

Λάδι σε καμβά, 150Χ200 εκατ.

Γι’ αυτό και η «μέλαινα Νύχτα» του Ησιόδου γεννά το Φως και τον Αιθέρα -αυτό το ανώτερο, διάφανο στρώμα της ατμόσφαιρας που συμβόλιζε την ψυχή του κόσμου- μετά το σμίξιμό της με το Έρεβος. Το Έρεβος είναι η «πρωτογενής ύλη», η μάζα που βρίσκεται κάτω από τη γη, που βλέπουμε, και μέσω της οποίας περνούν οι νεκροί στο βασίλειο του Κάτω Κόσμου.

Όλα ξεκινούν από το σκότος. Η αρχέγονη, τρομακτικά σιωπηρή επήρειά του στην ψυχοσύνθεση του ανθρώπου εκδηλώνεται σε όλους τους πολιτισμούς. Γιατί συνδέθηκε με το άγνωστο που τον περιέβαλε και με τη θνητή μοίρα του που προσπάθησε να κατανικήσει. Το συναντούμε ως δημιουργό και κινητήρια δύναμη στη «Θεογονία» του Ησίοδου και στη «Γένεση» της Παλαιάς Διαθήκης, στους αρχαιοελληνικούς μύθους της Περσεφόνης αλλά και στις τραγωδίες του Οιδίποδα, στα παραμύθια της νεωτερικότητας.

Γι’ αυτό και η «μέλαινα Νύχτα» του Ησιόδου γεννά το Φως και τον Αιθέρα -αυτό το ανώτερο, διάφανο στρώμα της ατμόσφαιρας που συμβόλιζε την ψυχή του κόσμου- μετά το σμίξιμό της με το Έρεβος. Το Έρεβος είναι η «πρωτογενής ύλη», η μάζα που βρίσκεται κάτω από τη γη, που βλέπουμε, και μέσω της οποίας περνούν οι νεκροί στο βασίλειο του Κάτω Κόσμου.

Είναι τα μαύρα λάδια και η σινική μελάνη, το πρωτογενές υλικό με το οποίο δομεί τον εικαστικό της χώρο η ζωγράφος Κωνσταντίνα Αραπάκη στα έργα που εκτίθενται τις ημέρες αυτές στις «Εικαστικές Αναζητήσεις» του Μελέτη Φικιώρη, στο Κολωνάκι. Τα πλάσματα που τον εμψυχώνουν αφήνουν τα ίχνη τους στις γκρίζες και λευκές ζώνες του, ανάμεσα σε πυκνά, δύσβατα και θαλασσινά τοπία, διατυπωμένα γραμμικά, όπως στις πρωτόγονες βραχογραφίες αλλά και σε θραυσματικές θαλασσογραφίες του 19ου αιώνα, βαμμένα με τις μαύρες κηλίδες των εκφραστών της λυρικής αφαίρεσης της δεκαετίας του 1950.

Μπορούν να ερμηνευτούν, ανάλογα με τις προσωπικές εμπειρίες του εκάστοτε θεατή, ως αερικά, έντομα που παλεύουν να ισχυροποιήσουν τον χώρο που τους αντιστοιχεί, σκιές ανθρώπων που πασχίζουν να διασχίσουν τον Αχέροντα, να κατακτήσουν με τα ιστιοφόρα τους ή να ισορροπήσουν με την ίδια την παρουσία τους τον κόσμο γύρω τους. Κινούνται ρυθμικά σε χορογραφίες της σιωπής που αποτυπώνουν μέσα στην αέναη δίνη της χειρονομιακής γραφής τους τις αρχές του προσωκρατικού, πυθαγόρειου φιλόσοφου, γιατρού και ποιητή Εμπεδοκλή, τη διαρκή και εναλλασσόμενη αντιπαλότητα της Φιλότητας (Φιλίας) και του Νείκους (Διαμάχης) που διέπει ανέκαθεν το Σύμπαν και το Είναι μας.

Info: Κωνσταντίνα Αραπάκη, «Ρυθμοί», Εικαστικές Αναζητήσεις, Σπευσίππου 21, Κολωνάκι

Διάρκεια έκθεσης: 11 Μαΐου - 9 Ιουνίου

Ώρες λειτουργίας: Τετ. & Σαβ. 11.00-15.00, Τρ. - Παρ. 18.00-21.00

 

Δείτε όλα τα σχόλια