Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ένα ρεσιτάλ πιάνου για την επανάσταση...

"Λαός ενωμένος, ποτέ νικημένος!" στο Μέγαρο Μουσικής - Φόρος τιμής στον χιλιανό λαό από τον καταξιωμένο Αμερικανό συνθέτη και πιανίστα Φρέντερικ Ρζέφσκι

Ένας από τους σπουδαιότερους στρατευμένους Αμερικανούς δημιουργούς της εποχής μας, ο Φρέντερικ Ρζέφσκι, παρουσιάζει την Πέμπτη 4 Μαΐου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το ρεσιτάλ πιάνου «Λαός ενωμένος, ποτέ νικημένος!» (8:30 μ.μ.), αποτίνοντας φόρο τιμής, στον αγώνα του χιλιανού λαού ενάντια στο δικτατορικό καθεστώς του Πινοσέτ.

Το πρόγραμμα, εκτός από το «Λαός ενωμένος, ποτέ νικημένος!», ένα σύνολο 36 παραλλαγών του Ρζέφσκι πάνω στη μελωδία του γνωστού χιλιανού λαϊκού τραγουδιού «¡El pueblo unido, jamás será vencido!», που θα παρουσιαστεί στο δεύτερο μέρος, περιλαμβάνει και δύο κομμάτια του Κορνίλιους Κάρντιου, πολιτικοποιημένου συνθέτη και κορυφαίου εκπροσώπου της βρετανικής αβανγκάρντ, τις «Παραλλαγές Τάιλμαν» και το έργο «Τραγουδάμε για το μέλλον!».

Οι "Παραλλαγές Τάιλμαν" γράφτηκαν με αφορμή την τριακοστή επέτειο από τον θάνατο του Ερνστ Τάιλμαν, γενικού γραμματέα του Γερμανικού Κομμουνιστικού Κόμματος, και βασίστηκαν σ’ ένα δημοφιλές τραγούδι του γερμανικού εργατικού κινήματος, ενώ το «Τραγουδάμε για το μέλλον!» είναι ένα κομμάτι για σόλο πιάνο που αντικατοπτρίζει τους αγώνες της νεολαίας σ’ έναν ιμπεριαλιστικό κόσμο.

Το έργο «Λαός ενωμένος, ποτέ νικημένος!», περιέχει αναφορές και σε άλλα αριστερά κινήματα της ίδιας ή της αμέσως προηγούμενης περιόδου, όπως οι παραπομπές στο παραδοσιακό ιταλικό σοσιαλιστικό τραγούδι «Bandiera rossa» και στο «Τραγούδι της Αλληλεγγύης» των Μπέρτολντ Μπρεχτ και Xανς Άισλερ.

Καταξιωμένος συνθέτης και πιανίστας, ο Φρέντερικ Ρζέφσκι έχει αναγνωριστεί τόσο για το καινοτόμο έργο του όσο και για τις πολιτικές του πεποιθήσεις. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της πρωτοποριακής αυτοσχεδιαστικής κολεκτίβας MEV και τα κομμάτια του συχνά γεφυρώνουν το χάσμα ανάμεσα στην κλασική μουσική και στην αβανγκάρντ τζαζ. Άρχισε να παίζει πιάνο σε ηλικία τριών ετών και ύστερα από λίγο να συνθέτει. Το 1966 στη Ρώμη ο Ρζέφσκι ίδρυσε, μαζί με τους επίσης Αμερικανούς συνθέτες - μουσικούς Richard Teitelbaum και Alvin Curran, το επιδραστικό μουσικό σύνολο Musica Elettronica Viva ή MEV που ενσωμάτωνε ηλεκτρονικά στοιχεία, χρησιμοποιώντας συχνά υποτυπώδη μέσα. Κατά τη δεκαετία του 1960 συνδέθηκε φιλικά με τον άγγλο πιανίστα και συνθέτη Κορνίλιους Κάρντιου, δηλωμένο κομμουνιστή, ο οποίος εφάρμοζε τακτικά τις πολιτικές πεποιθήσεις του στις συνθέσεις του.

Συνέχισε να συνθέτει πολιτικά φορτισμένα κομμάτια, όπως το "A long time man" του 1979, στο οποίο παρουσιάζονται παραλλαγές ενός παραδοσιακού τραγουδιού φυλακής από το Τέξας, η σύνθεση του 1980, "The price of oil", εμπνευσμένη από άρθρα εφημερίδων, και το έργο για πιάνο του 1992 με τίτλο "De profundis", βασισμένο στα γραπτά του Όσκαρ Ουάιλντ, το οποίο πραγματευόταν θέματα εγκλεισμού και ομοφυλοφιλίας και απαιτούσε από τον πιανίστα να τραγουδά και να κραυγάζει. Το ρεσιτάλ πιάνου στην Αθήνα αποτελεί συμπαραγωγή του ΜΜΑ και της Documenta 14.

 

Δείτε όλα τα σχόλια