Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Βενιζέλου: Ένας σταθμός με ανοιχτό αρχαιολογικό χώρο

Το ενδιαφέρον των Θεσσαλονικέων φάνηκε και χθες, αφού η αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου, όπου και έγινε η παρουσίαση, ήταν γεμάτη με κόσμο που πάλεψε και πίεσε για να μην επικρατήσει η λογική της απομάκρυνσής των αρχαιοτήτων από το σημείο όπου αποκαλύφθηκαν.

Θεσσαλονίκη:

Μια εικόνα από το μέλλον είχαν την ευκαιρία να δουν χθες όσοι και όσες έδωσαν το «παρών» στην εκδήλωση για την παρουσίαση της λύσης που δόθηκε για τον σταθμό Βενιζέλου του μετρό, η οποία υπηρετεί πλήρως το καθολικό αίτημα της πόλης «και αρχαία, και μετρό», ένα αίτημα που απέτρεψε την καταστροφή ενός κομματιού της βυζαντινής ιστορίας της Θεσσαλονίκης, στο όνομα των μη καθυστερήσεων του έργου και του οικονομικού κόστους.

Το ενδιαφέρον των Θεσσαλονικέων φάνηκε και χθες, αφού η αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου, όπου και έγινε η παρουσίαση, ήταν γεμάτη με κόσμο που πάλεψε και πίεσε για να μην επικρατήσει η λογική της απομάκρυνσής των αρχαιοτήτων από το σημείο όπου αποκαλύφθηκαν. Ανάμεσά τους και ο αναπληρωτής υπουργός Σ. Φάμελλος, ο πρύτανης του ΑΠΘ Π. Μήτκας, δημοτικοί σύμβουλοι, αρχαιολόγοι και μηχανικοί. Έτσι η λεγόμενη «Μέση οδός» σε κάποια λίγα χρόνια θα είναι αναπόσπαστο κομμάτι του ιστού της πόλης.

Ο σταθμός του μετρό της Βενιζέλου θα είναι ο μοναδικός με επισκέψιμο ανοιχτό αρχαιολογικό χώρο και γι’ αυτό η γ.γ. του ΥΠΠΟ Μαρία Βλαζάκη χαρακτήρισε τη λύση που δίνεται «Ένα επίτευγμα της σύγχρονης μηχανικής». «Αντιμετωπίσαμε όλα τα ζητήματα ώστε να συνδυάσουμε τη διατήρηση της ιστορίας της πόλης με τις σύγχρονες ανάγκες» υποστήριξε, για να προσθέσει ότι «το εύρημα της Βενιζέλου είναι μοναδικό αλλά όχι αναπάντεχο. Το 2004 κατά τη χωροθέτηση του σταθμού, η αρχαιολογική υπηρεσία σημείωσε ότι είναι πιθανό στο σημείο να βρεθεί η διασταύρωση της λεωφόρου Decumanus Maximus και του Cardo. Οι ανασκαφές επιβεβαίωσαν τις εκτιμήσεις». «Το μετρό θα ανασύρει το λαμπρό παρελθόν και ελπίζουμε να οδηγήσει σε λαμπρό μέλλον» κατέληξε.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε. Γιάννης Μυλόπουλος αναφέρθηκε στη συνεργασία της εταιρείας με τον δήμο, προκειμένου να προκύψει η λύση που επιλέχθηκε, χωρίς το «ξήλωμα» των ευρημάτων της αρχαιολογικής σκαπάνης. Τόνισε ότι υπάρχει στην εταιρεία μια διεύρυνση στην αντίληψη του τι είναι το μετρό. «Η αντίληψη αυτή λέει ότι το μετρό δεν είναι μόνο ένα συγκοινωνιακό έργο, αλλά βοηθάει στην ανάπτυξη. Έτσι προχωρήσαμε...» υπογράμμισε και κάλεσε τους Θεσσαλονικείς «να γυρίσουμε την πλάτη σε ένα παρελθόν άγονων αντιπαραθέσεων, ώστε το 2020 να έχουμε το μετρό σε λειτουργία». Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης αναφέρθηκε στην πολιτική απόφαση του δήμου για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων.

Μέσα από διαφάνειες και εικόνες ο διευθυντής Εφορίας Αρχαιοτήτων Τεχνικών Έργων Θεσσαλονίκης κ. Κανονίδης και ο διευθυντής Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων του ΥΠΠΟ κ. Σβολόπουλος παρουσίασαν την τεχνική λύση ως προς το μέρος της προστασίας και της ανάδειξης των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, ενώ έδειξαν την αναπαράσταση της βυζαντινής Θεσσαλονίκης, αλλά και το πώς ήταν η λεγόμενη “Μέση οδός”, όπως και πώς μπορεί να διαμορφωθεί στο μέλλον η περιοχή της Βενιζέλου. Για την τεχνική λύση που αφορά στο έργο του μετρό, ο διευθυντής της Μετρό Θεσσαλονίκης Α.Ε. Γιώργος Κωνσταντινίδης εξήγησε ότι ο σταθμός θα είναι υπόγειος και οι αρχαιότητες θα βρίσκονται στο επίπεδο -1 σε βάθος 7 μέτρων, ενώ θα διατηρηθεί και ένα στρώμα εδάφους τριών μέτρων κάτω από αυτές, που θα αποτελεί το επίπεδο -2.

Η πρόσβαση στον σταθμό θα γίνεται από τη νότια είσοδο στην πλατεία Καπνεργάτη, ενώ η βόρεια είσοδος θα γίνει στην πλατεία δίπλα από το μνημείο Αλκαζάρ. Όσοι εισέρχονται από τη βόρεια είσοδο, θα περνούν πάνω από τις αρχαιότητες περπατώντας σε μια πεζογέφυρα και θα φθάνουν στη νότια είσοδο, απ’ όπου θα κατεβαίνουν στον σταθμό, που θα βρίσκεται στο επίπεδο -3. Εκεί θα υπάρχουν τα ακυρωτικά μηχανήματα εισιτηρίων, και στο επίπεδο -4 θα είναι οι αποβάθρες.

Δείτε όλα τα σχόλια