Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Όπυ Ζούνη: Πενήντα χρόνια δημιουργικής πορείας νου και ψυχής

"Τάξη στο χάος": Αναδρομική στο Μουσείο Μπενάκη

Κόκκινα και μπλε πλακάτα χρώματα, γραμμές κάθετες και οριζόντιες, τετράγωνα, τρίγωνα, γεωμετρικοί όγκοι... Ένας καταιγισμός ορθολογισμένου πάθους για ζωή κατακλύζει τον επισκέπτη της αναδρομικής έκθεσης Όπυ Ζούνη: Τάξη στο χάος, που εγκαινιάστηκε χθες στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς. Είναι η πρώτη αναδρομική που αφιερώνεται σε αυτήν τη ζωγράφο με τη "λαίμαργη ματιά", αφού μέχρι τον θάνατό της, το 2008, ποτέ δεν είχε παρουσιαστεί ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της πενηντάχρονης δημιουργικής της πορείας.

"Καλοσύνη, δυναμισμός, λογική, αισιοδοξία". Με αυτές τις τέσσερις λέξεις χαρακτήρισε ο σύζυγός της Αλέκος την Όπυ Ζούνη. Χαρακτηριστικά που αποτυπώνονται στο έργο της, αλλά και στη στάση της απέναντι στη ζωή, καθώς τα δώδεκα χρόνια που πάλευε με τον καρκίνο υπήρξαν τα γονιμότερα της καλλιτεχνικής της παραγωγής. "Τη διέκρινε ακατάβλητη εργατικότητα" είπε. "Έτσι, μας κληροδότησε ένα σπίτι γεμάτο Όπυ, αλλά χωρίς την Όπυ...".

Μέσα από 150 έργα συνολικά, ο επισκέπτης ακολουθεί τη ζωγράφο από τα πρώτα της βήματα, στο Κάιρο, όπου γεννήθηκε το 1941, με το όνομα Καλλιόπη Σαρπάκη. Μένοντας ορφανή από μικρή ηλικία, χρωστά το όνομά της στον θείο της, που δημιούργησε το υποκοριστικό Όπυ από τη ρίζα οπ- (απ' όπου παράγεται και ο οφθαλμός), για τα ωραία μάτια της, και την κατάληξη -y (που στα γαλλικά αποκαλείται "ελληνικό υ") για την ελληνικότητά της.

Χρονολογική και θεματολογική σειρά ακολουθεί και η αφήγηση που επέλεξε η επιμελήτρια της έκθεσης Ελένη Αθανασίου. Από τις πρώτες σπουδές στην Αίγυπτο, όπου διακρίνονται οι εξπρεσιονιστικές επιρροές, στους πειραματισμούς με τα υλικά, ιδίως τον φελλό που χρησιμοποιεί σκάβοντάς τον, στην πρώτη της έκθεση στην Αθήνα, το 1971, με τίτλο "Τομές - Αδιέξοδα", στην οποία παρουσιάζει έργα τα οποία "διαβάζονται", υπαινικτικά αλλά με πολύ μεγάλη δύναμη, ως αντιδικτατορικές δηλώσεις.

Έχοντας ήδη αναπτύξει τα πρώτα στοιχεία μιας εικαστικής ιδιολέκτου που στην πορεία θα αποτελέσει άμεσα αναγνωρίσιμο χαρακτηριστικό του έργου της, συνδυάζει σε αυτό τη γεωμετρική δομή και την αφηρημένη σκέψη επιδιώκοντας να οργανώσει τον χώρο μέσα από βασικά γεωμετρικά σχήματα (τετράγωνα, τρίγωνα, παραλληλόγραμμα κ.ά.) σε μια μινιμαλιστική απόδοση, που εμπνέεται από την αναγεννησιακή ζωγραφική και αρχιτεκτονική παράδοση, όπως τόνισε η Ελένη Αθανασίου. Έχοντας στέρεη μαθηματική παιδεία προχωρά σε μια λογαριθμική οργάνωση των επιπέδων με τις χαρακτηριστικές  οριζόντιες και κάθετες ραβδώσεις που χρησιμοποιεί.

Στα έργα της τελευταίας περιόδου της δημιουργίας της η Όπυ Ζούνη "μπολιάζει" την αυστηρή (και εξαιρετικά χαρούμενη, χάρη στις χρωματικές αντιθέσεις που χρησιμοποιεί) γεωμετρική αφαίρεση με μια "εξπρεσιονιστική" νότα εγκαθιδρύοντας στους πίνακες και τις κατασκευές της μια αντίθεση ανάμεσα στον δομημένο χώρο, που ανήκει στη γεωμετρία, και στον χώρο της φύσης, που ανήκει στη ζωγραφικότητα. "Ψυχή και νους σε απόλυτη αρμονία" παρατηρεί η Ε. Αθανασίου.

Η έκθεση Τάξη στο χάος, που θα διαρκέσει έως τις 26 Φεβρουαρίου, συμπληρώνεται από τη βιντεο-εγκατάσταση Φως - Σκιά - Συμπτώσεις, που σκηνοθέτησε η Κατερίνα Ευαγγελάκου, με μουσική της Νένας Βενετσάνου και διευθυντή φωτογραφίας τον Γιώργο Αργυροηλιόπουλο.

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια