Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.2°C21.2°C
3 BF 71%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ασθενής ομίχλη
17 °C
13.6°C19.4°C
2 BF 78%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
17.7°C19.4°C
3 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
25 °C
22.7°C24.8°C
6 BF 33%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.8°C18.5°C
0 BF 82%
ΟΠΤΙΚΕΣ / Ιαματικές αρρώστιες
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΟΠΤΙΚΕΣ / Ιαματικές αρρώστιες

«Το γράψιμο και η ζωγραφική είναι σαν ιαματικές αρρώστιες» δήλωνε τον Οκτώβριο του 2000 στη Μαρία Τσάτσου, στην «Καθημερινή», ο χαρισματικός ζωγράφος και ποιητής Νίκος Χουλιαράς. Εκφράζοντας με το πυκνό αυτό απόφθεγμα τη θεραπευτική επήρεια της τέχνης. Όχι από τη μεριά του ψυχαναλυτή, ψυχοθεραπευτή ή του γιατρού, που χρησιμοποιεί την καλλιτεχνική πράξη ως όχημα των ασθενών προς τη θεραπεία τους, αλλά από την απέναντι πλευρά, εκείνην του δημιουργού που αντιμετωπίζει συνειδητά την τέχνη ως μέσο απελευθέρωσής του από τα δεινά και τα δαιμόνια που τον κατατρέχουν. Θέτοντας εδώ, θεωρώ, και το σημαίνον σημείο διαχωρισμού μεταξύ της τέχνης των ασθενών και των καλλιτεχνών. Είναι το σημαίνον σημείο στο οποίο εστιάζεται η ομαδική έκθεση «η Πρόληψη μέσα από την Τέχνη» που φιλοξενεί ο συλλέκτης Σωτήρης Φέλιος στον χώρο του, στη Φωκίωνος Νέγρη 16.

Ο θεατής οδηγείται από τα κολάζ του Πανελληνίου Συλλόγου Γυναικών με καρκίνο του μαστού «Άλμα ζωής» με αποκόμματα από τις εκδηλώσεις του στα έργα των καλλιτεχνών -στην πλειονότητά τους γυναικών- που διαπραγματεύονται με τον χρωστήρα τους ή με το κάρβουνο, με τον πηλό ή με τον γύψο την έννοια της α-σθένειας και της σθεναρής αντίστασης που πηγάζει μέσα από αυτήν και δεν είναι άλλη από τη βούληση για ζωή. Το πάσχον, τρομοκρατημένο, αντιστεκόμενο σώμα αποτελεί την εστία της δουλειάς τους. Γράφεται θραυσματικά, όπως από την Αγγελική Μπόμπορη, σαν προτομή τραγική, με το στήθος να αποτελεί το συνδετικό μέλος με τον κορμό που μας θυμίζει έναν σουρεαλιστικά διευρυμένο σωλήνα αξονικής τομογραφίας κορμό και δείχνει μια πόρτα εξόδου. Αναδύεται ως γυμνό, φτιαγμένο με τις χαρακτηριστικές, δυναμικές και πολύχρωμες κηλίδες της Πένυς Κωνσταντίνου που επιχειρεί να διαρρήξει, με την αντιθετική κίνηση της κεφαλής και του στήθους, το προπέτασμα από τις μαύρες, λεπτές κάθετες και ρέουσες γραμμές. Προβάλλει με τα αχνά περιγράμματα μιας λικνιζόμενης ρυθμικά φιγούρας που σχηματίζει η Αγγέλα Καράλη μέσα από τις απαλές τονικότητες του βυθισμένου στο φως γαλάζιου. Ή προβάλλεται από τη Μαρία Φιλιππακοπούλου με τον τρόπο του Ντε Κίρικο ως μια μικροσκοπική φιγούρα που διατρέχει ένα ευρύ, αυστηρά δομημένο πεδίο με το οποίο δένεται απόλυτα χρωματικά. Σμιλεύεται πάνω στον πηλό σαν αποστεωμένο γλυπτό του Τζιακομέτι, που έχει τη δύναμη να μεταφέρει ένα δυσανάλογο με τις διαστάσεις της, τοποθετημένο σε ένα συρμάτινο δίχτυ, φορτίο. Πλάθεται από τον Κωνσταντίνο Βαφειάδη ως μια μορφή κλειστή που διαδηλώνει με τον ρεαλισμό της απεικόνισής της και προπάντων με την υλικότητα των εκρηκτικών πάλλευκων και των μουντών γκρίζων πινελιών την αμφιθυμία της εγκαρτέρησης. Πρόκειται για μια σειρά έργων, μερικά από τα οποία αναφέραμε ενδεικτικά, που δείχνουν τον αέναο αγώνα του ανθρώπου με τα αέναα μέσα της τέχνης ενάντια στον θάνατο.

Info: «η Πρόληψη μέσα από την Τέχνη», Αποστόλου Μάγδα, Βαφειάδης Κων/νος, Γκινάκη Αναστασία, Δραγάτση Λουκία, Καράλη Αγγέλα, Κωνσταντίνου Πένυ, Μπλούκου Βασιλική, Μπόμπορη Αγγελική, Πανταζής Δημήτρης, Παπαδημητρίου Γιώργος, Παπαδοπούλου Σοφία, Πετρανάκη Αλεξανδρα, Σταύρου Σοφία, Φιλιππακοπούλου Μαρία, Χρυσανθόπουλος Αριστείδης. Επιμέλεια: Κων/νος Βαφειάδης. Οργάνωση: Δημήτρης Λαζάρου. Φωκίωνος Νέγρη 16, «Sotiris Felios Collection», Κυψέλη. Διάρκεια έκθεσης: 5-23 Οκτωβρίου. Ώρες λειτουργίας: Τετ. - Παρ. 18.00 - 21.00, Σαββ. 12.00 - 20.00, Κυρ. 12.00 - 15.00.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL