Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Περπατώντας σε μια υπόγεια γειτονιά της αρχαίας Αθήνας

Δέκα χρόνια Μουσείο Ακρόπολης. Δημήτρης Παντερμαλής: "Αντιλαμβανόμαστε την ανασκαφή ως ένα έκθεμα"

 

Με το άνοιγμα της ανασκαφής στο κοινό, μια εντυπωσιακή φωτογραφική έκθεση αφιερωμένη στους αφανείς ανθρώπους των αναστηλώσεων, αλλά και ενδιαφέρουσες, δωρεάν εκδηλώσεις το Μουσείο της Ακρόπολης γιορτάζει τα δέκα χρόνια ζωής του.

Όταν ο πρόεδρος του Μουσείου Δημήτρης Παντερμαλής ρωτήθηκε κατά τη χθεσινή πρώτη επίσκεψη των δημοσιογράφων στην υπόγεια ανασκαφή, που θα ανοίξει στις 20 Ιουνίου, αβίαστα απάντησε: μια προτομή του Αριστοτέλη αλλά και ένα πηγάδι γεμάτο γλυπτά των ελληνιστικών και ρωμαϊκών χρόνων. Αυτό το αρχαίο πηγάδι θα ζωντανέψει μέσα από μια σύγχρονη κατασκευή όπου μέσα της θα επανατοποθετηθούν εκμαγεία όλων εκείνων των γλυπτών, μας αποκάλυπτε λίγο αργότερα. Βαδίζοντας σε αρχαίους δρόμους πάνω από τους οποίους έχει στηθεί μια μεγάλη πλατφόρμα, οι επισκέπτες της ανασκαφής, που θα περιπλανώνται για πρώτη φορά σε μια αρχαία γειτονιά της Αθήνας του 5ου και 6ου αιώνα μ.Χ., κάτω από την υπάρχουσα πόλη, ανεσκαμμένη σε 4.000 τ.μ., με σπίτια, εργαστήρια, λουτρά και δρόμους που χρονολογούνται από τα κλασικά έως τα βυζαντινά χρόνια, θα έχουν στα δεξιά τους μια μεγάλη προθήκη περίπου 36 μέτρων. Αυτή θα φιλοξενεί τα ευρήματα της ανασκαφής -περίπου 1.200 με 1.300- που η ανασκαφέας Σταματία Ελευθεράτου έχει τοποθετήσει σε κατηγορίες, όπως ζωή, θάνατος, χαρά, λύπη, φως, σκοτάδι! Μια έκθεση θεματική και χρονολογική, που θα είναι έτοιμη σε έναν χρόνο. Στο βάθος θα βρίσκεται ένας εκθεσιακός χώρος με τα γλυπτά κι άλλα σημαντικά εκθέματα. Στην ανασκαφή έχουν ήδη τοποθετηθεί ράγες όπου πάνω τους θα μπει "σχάρα", έτσι ώστε κάποιος θα μπορεί να εισέρχεται στην ανασκαφή από τον κεντρικό δρόμο του Μουσείου.

Αυτή θα είναι η διαδρομή της ανασκαφής, όπως μας την περιέγραψε γλαφυρά ο Δ. Παντερμαλής, εξηγώντας πως ο επισκέπτης θα έχει πανοραμική θέα του μεγαλύτερου μέρους χωρίς να κινδυνεύουν τα ερείπια, καθώς δεν θα πατιώνται. "Όλη η ανασκαφή παίζει με το φυσικό φως και τον φρέσκο αέρα που δεν σου δίνει την αίσθηση υπογείου. Η καινοτομία είναι ότι αντιλαμβανόμαστε την ανασκαφή ως ένα έκθεμα και όροφο του Μουσείου, καθώς έχει ενταχθεί στην αρχιτεκτονική του, μια πρόταση εναλλακτική, όπως και όλο το Μουσείο άλλωστε" εξηγούσε. Από την Παρασκευή 21 Ιουνίου η ανασκαφή θα είναι επισκέψιμη για το κοινό με το εισιτήριο γενικής εισόδου.

Για ένα αρχιτεκτονικό παλίμψηστο, που προσθέτει νέα στοιχεία στη γνώση για τη ρυμοτομία των κλασικών χρόνων της Αθήνας, μιλούσε η ανασκαφέας Σταματία Ελευθεράτου, περιγράφοντας μια νέα συνοικία, με τρεις κύριους πανάρχαιους δρόμους από τα γεωμετρικά χρόνια, δύο από τους οποίους είναι ορατοί. Ό,τι υπάρχει στη δυτική πλευρά έχει διατηρηθεί σε κατάχωση, όπως διευκρίνισε.

Οι άνθρωποι πίσω από τα έργα

Με αφορμή τα δέκα χρόνια ζωής του, το Μουσείο παρουσιάζει από τις 11 Ιουνίου έως και τις 30 Οκτωβρίου μια εντυπωσιακή φωτογραφική έκθεση εκατό φωτογραφιών που αναδεικνύει τους ανθρώπους πίσω από τα έργα των τεσσάρων μνημείων που έχουν αναστηλωθεί Ερέχθειο, Προπύλαια, Ναός της Νίκης και Παρθενώνας. Όλους εκείνους τους εργάτες και επιστήμονες που παλεύουν με τα υλικά.

Η έκθεση έχει τίτλο «Σμίλη και μνήμη. Η συμβολή της μαρμαροτεχνίας στην αναστήλωση των μνημείων της Ακρόπολης», αφιερωμένη στον αθέατο, άγνωστο συνήθως στους επισκέπτες κόσμο των συντηρητών, των μαρμαροτεχνιτών, των αρχιτεκτόνων, των αρχαιολόγων, των μηχανικών, των εκμαγέων και όσων εργάστηκαν πάνω στον βράχο της Ακρόπολης. Ένα ντοκουμέντο ιστορικό και συγκινητικό. Οι φωτογραφίες προέρχονται από το αρχείο της Επιτροπής και Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης και έχουν ληφθεί κατά τη διάρκεια των εργασιών. Η έκθεση αναπτύσσεται σε έξι ενότητες, όπως μόχθος, αυταπάρνηση, καμάρι, συνεργασία, συναδέλφωση. "Σε μερικές φωτογραφίες κόβεται η αναπνοή σου όταν τις βλέπεις" σχολίασε ο Δ. Παντερμαλής μιλώντας για προσωπικές, συγκινητικές στιγμές, όπως εκείνο το σημείωμα σε προθήκη όπου μαρμαροτεχνίτες από την Τήνο και τη Σαντορίνη που δούλεψαν στην αναστήλωση από το 1900 έως το 1913 είχαν γράψει τα ονόματά τους ως ανάμνηση κρύβοντας το χαρτί σε ένα σπιρτόκουτο που τοποθέτησαν μέσα σε μια τρύπα, το οποίο αποκαλύφθηκε κατά τη διάρκεια των εργασιών του 2002.

Λίγο νωρίτερα ο Δ. Παντερμαλής απαριθμούσε τα επιτεύγματα του Μουσείου μέσα σε αυτά τα δέκα χρόνια μιλώντας για την πλήρη έκθεση των αετωμάτων, των αρχιτεκτονικών μελών, την πλουσιότερη συλλογή για την αρχαϊκή πολυχρωμία που το Μουσείο διαθέτει, την επιτυχία των αναπαραστάσεων με κεντρικό άξονα τα γλυπτά του Παρθενώνα. Τόνισε το πόση σημασία έχει η επανένωσή τους και ερωτώμενος για την επιστροφή απάντησε πως "χρειάζεται συνεχής και διαρκής πίεση, επικοινωνιακή, που αφορά το διεθνές κοινό και την πρακτική των μουσείων".

Για πρώτη φορά επίσης στη Δυτική Ζωφόρο "κατασκευάστηκε μια ειδική γέφυρα για πολύ κοντινή θέαση, όπου ο επισκέπτης μπορεί να δει τις τεχνικές λεπτομέρειες και τη μαεστρία στα σώματα, στις πτυχές, στις μορφές των αλόγων". Για πρώτη φορά επίσης εκθέτονται δίπλα στα γλυπτά οικονομικοί απολογισμοί, αντικείμενο συζήτησης και αντιπαράθεσης στην Εκκλησία του Δήμου.

Η επισκεψιμότητα του Μουσείου ανήλθε τα δέκα αυτά χρόνια σε 14.500.000 επισκέπτες, ενώ πέρυσι μετρήθηκαν 1.800.000 άτομα. Πρόσφατα το ICOM ενέταξε το Μουσείο στα πέντε σημαντικότερα του κόσμου.

Ανήμερα των γενεθλίων, στις 20 Ιουνίου, το Μουσείο θα είναι ανοιχτό και με ελεύθερη είσοδο στους εκθεσιακούς χώρους από τις 8 π.μ. έως τις 10 μ.μ.

Μάνια Ζούση

 

Δείτε όλα τα σχόλια