Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Από τα άδυτα της Απαγορευμένης Πόλης στην καρδιά του Μουσείου της Ακρόπολης

Η εκθεση ανοίγει το Σάββατο και θα διαρκέσει μέχρι της 14 Φεβρουαρίου 2019

Οι δύο θρόνοι, το γιγαντιαίο πορτραίτο του, τα χρυσοποίκιλτα ενδύματα του ίδιου και της δεύτερης συζύγου του, τα ποιήματά του αλλά και θεατρικά κείμενα, αγάλματα του Βούδα και κοσμήματα για τα μαλλιά της αυτοκράτειρας, θεατρικά κοστούμια και φινετσάτα σερβίτσια τσαγιού, βγαλμένα από τα άδυτα της Απαγορευμένης Πόλης, εγκαθίστανται στην καρδιά του Μουσείου Ακρόπολης. Εκατόν πενήντα τέσσερα μοναδικής ομορφιάς, αυθεντικά έργα τέχνης μαζί με τα χρηστικά και τελετουργικά αντικείμενα, τα έπιπλα και τα ενδύματα, βγαίνουν για πρώτη φορά από τα κλειστά διαμερίσματα του Ανακτόρου του Πολλαπλού Μεγαλείου που ο αυτοκράτορας Τσιανλόνγκ έζησε τα παιδικά και νεανικά του χρόνια μέχρι να ανέβει στο θρόνο και έκτοτε επέστρεφε συχνά, για να συναντήσουν τους επισκέπτες της έκθεσης "Από την απαγορευμένη πόλη: Αυτοκρατορικά διαμερίσματα του Qianlong" που ανοίγει το Σάββατο 15 του μηνός και θα διαρκέσει ώς την Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου.

Οι εκθεσιακοί χώροι του Μουσείου Ακρόπολης ντύθηκαν με χρώματα, καφασωτά και ειδικές κατασκευές εμπνευσμένες από την Απαγορευμένη Πόλη, προκειμένου να φιλοξενήσουν τα πολύτιμα τέχνεργα που δεν μπορούν να θαυμάσουν ούτε οι Κινέζοι, αφού η πρόσβαση στα δωμάτια του παλατιού απ' το οποίο προέρχονται είναι περιορισμένη ή αδύνατη. Είναι ένα από τα δώρο της κινεζικής πλευράς για το έτος Ελλάδα - Κίνα. Ελληνικό αντίδωρο, είναι η έκθεση του περίφημου Μηχανισμού των Αντικυθήρων, που εγκαινιάζεται αυτή την περίοδο στο Πεκίνο.

Πολύτιμα τεκμήρια του κινεζικού πολιτισμού και επαρκής ψηφίδα από το πορτραίτο ενός φωτισμένου αυτοκράτορα που έζησε τον 18ο αιώνα, η έκθεση, παρά την πολυτέλεια των εκθεμάτων της, από τα οποία γίνεται αμέσως αντιληπτή η εικόνα της εξουσίας, δεν αποπνέει χλιδή αλλά έναν εκλεπτυσμένο κόσμο, όπου κυριαρχούν το λεπτό γούστο, η πνευματικότητα και η φιλοκαλία.

"Όποιος μπορεί να αφήσει λίγο την ψυχή του ελεύθερη πραγματικά θα χαρεί τα έργα που εκτίθενται και θα καταλάβει κάτι από την έκρηξη πολιτισμού που έγινε από τον αυτοκράτορα Τσιανλόνγκ τον 18ο αιώνα" έλεγε χθες ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής, ξεναγώντας μας στην "μεγαλύτερη κινεζική έκθεση στη χώρα μας". Φιλοδοξία του Μουσείου Ακρόπολης είναι "να έρθει το κοινό κοντά σε ουσιαστικά θέματα του κινεζικού πολιτισμού. Με έναν πολιτισμό συγγενικό και διαφορετικό συνάμα από τον ελληνικό" αφήνοντας κατά μέρος τη στερεοτυπική αντίληψη ότι "ο ελληνικός και κινεζικός πολιτισμός σχετίζονται και έχουν παράλληλες εκφράσεις πολιτιστικές" είπε ο κ. Παντερμαλής.

"Είναι η πρώτη φορά που τα αντικείμενα αυτά βγαίνουν από το Ανάκτορο του Πολλαπλού Μεγαλείου στο εξωτερικό, ένα παλάτι που έπαιζε πολύ σημαντικό ρόλο στην Απαγορευμένη Πόλη", τόνισε ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής του Μουσείου των Ανακτόρων της Απαγορευμένης Πόλης Λι Ξιάοτσενγκ, εξηγώντας ότι ο Τσιανλόνγκ έζησε εκεί τα παιδικά και νεανικά του χρόνια, το ανακαίνισε όταν ανέβηκε στο θρόνο και το επισκεπτόταν συχνά στο απόγειο της αυτοκρατορικής διαδρομής του. Ευχήθηκε "η έκθεση να ανοίξει ένα παράθυρο ώστε να γνωρίσετε τη μεγάλη ιστορία και τον πολιτισμό της Κίνας, να γίνει αφορμή για να οργανωθούν κι άλλες" και μέσω αυτής "να γνωριστούν καλύτερα οι δύο λαοί για να επικοινωνήσουν καλύτερα στο μέλλον".

Ο επισκέπτης μπαίνοντας στην έκθεση βρίσκεται μπροστά στην χρυσοκέντητη τελετουργική στολή του Αυτοκράτορα και το γιγαντιαίο πορτραίτο του με τον κίτρινο επενδύτη, φιλοτεχνημένο από τον ιησουίτη Τζουζέπε Καστιλιόνε, έναν από από τους Ευρωπαίους ζωγράφους που φιλοξενούσε στην αυλή του. Τον απεικονίζει αμέσως μετά την άνοδό του στον θρόνο, εικοσάχρονο νεαρό. Αυτό το πορτραίτο θα επιστρέψει στην Κίνα σε τρεις μήνες, όσο προβλέπει δηλαδή το πρωτόκολλο του Μουσείου της Απαγορευμένης Πόλης να μένουν εκτός των τειχών της τα εκθέματα, και θα αντικατασταθεί με ένα που τον απεικονίζει στα 80 του χρόνια. Μαζί εκτίθεται το πορτραίτο και τελετουργικά ενδύματα της αυτοκράτειρας. Εντυπωσιακός στην πρώτη ενότητα της έκθεσης στέκει ο θρόνος του Τσιανλόνγκ, από κόκκινο σανταλόξυλο, κόκκινη λάκα και κίτρινο ύφασμα, με φόντο ένα περίτεχνο παραβάν από κόκκινο σανταλόξυλο που φέρει παράσταση κτηρίου, το οποίο συμβολίζει τη μακροζωία. Πλάι του βοηθητικά τραπέζια με τοποθετημένους πάνω τους ελέφαντες από αχνοπράσινο νεφρίτη, "που φέρνουν τύχη" και θυμιατήρια "όχι μόνο για να διώχνουν τα έντομα αλλά και ως αναφορά στη βουδιστική θρησκεία" έλεγε ο Δ. Παντερμαλής, εξηγώντας ότι "για τον Τσιανλόνγκ ο θιβετιανός βουδισμός λειτούργησε ως όχημα για την ενότητα της αχανούς αυτοκρατορίας".

Η επόμενη ενότητα, "Τσάι και εκλεπτυσμένη μουσική" προσομοιάζει στην αίθουσα που ο αυτοκράτορας προσέφερε τσάι. Σερβίτσια, αλλά και πινακίδες με ποιήματα του ίδιου, στολές ηθοποιών συνθέτουν αυτό το "ασυνήθιστα μεγάλο δωμάτιο για αυτοκράτορα", στο οποίο "προσέφερε τσάι στους αξιωματούχους για να συσπειρώσει την αυλή, διάβαζαν μαζί ποιήματα, τους έδινε τίτλους για να γράψουν εκείνη τη στιγμή μερικούς στίχους και γίνονταν θεατρικές παραστάσεις", όπως εξηγούσε ο κ. Παντερμαλής.

Στο "Δωμάτιο των Ευωδιαστών Ορχιδέων", όπου περνούσε τις προσωπικές του στιγμές, δεσπόζει το θερμαινόμενο κρεβάτι του αυτοκρατορικού ζεύγους, με φόντο πανέλα με μπλε και χρυσό διάκοσμο που απεικονίζει άνθη, "το καθένα από τα οποία έχει τον δικό του συμβολισμό, το μπαμπού συμβολίζει το καλοκαίρι, τα χρυσάνθεμα το φθινόπωρο".

Έπονται ο δεύτερος χρυσοποίκιλτος θρόνος, "που κρύβεται από μια πύλη ώστε να εμποδίζει την καταμέτωπο θέα του αυτοκράτορα", και το γραφείο του διακοσμημένο από πλάκες νεφρίτη, "όπου, όπως ο ίδιος έλεγε, εμπνεύστηκε τα πολιτικά προγράμματα με τα οποία μεγαλούργησε η Κίνα", όπως έλεγε ο Δ. Παντερμαλής. Η έκθεση κλείνει με "το Μεγαλείο του Βουδισμού", ενότητα όπου "εντυπωσιάζει το χρυσό άγαλμα του νεαρού Βούδα" και που αναδεικνύει τη σχέση του Τσιανλόνγκ με τον βουδισμό. Φιλοξενούνται επίσης αγάλματα του τρίτου Δαλάι Λάμα και ενός βουδιστή ιεραπόστολου, σκεύη λατρείας, αφιερώματα και αποφθέγματα. "Απαύγασμα της ιδεολογίας του αυτοκράτορα" χαρακτήρισε ο κ. Παντερμαλής τις επιγραφές στον τοίχο, που "περιβάλλονται από δράκους".

Κάπως έτσι η έκθεση φιλοτεχνεί το πορτραίτο του Τσιανλόνγκ, που το όνομά του σημαίνει Ουράνια Ευημερία, ο ίδιος θεωρούσε τον εαυτό του Κινέζο διανοούμενο, διοίκησε με ανοιχτοσύνη σε άλλους πολιτισμούς και θρησκείες και επί των ημερών του (1711-1799), η κινεζική αυτοκρατορία αναμορφώθηκε, αύξησε τα πληθυσμιακά και γεωγραφικά της όρια, άνθισαν οι τέχνες και τα γράμματα και ο λαός της γνώρισε ιδιαίτερη ευημερία.

Η έκθεση συνοδεύεται από τρίγλωσσο κατάλογο, στα ελληνικά, στα κινεζικά και στα αγγλικά.

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Προοδευτικές συγκλίσεις: ποιοι και με ποιους

Η ανάγκη μιας εναλλακτικής πρότασης για την Ευρώπη αναδεικνύεται πλέον με ολοένα σαφέστερο πρόσωπο. Το παραδοσιακό σύστημα εξουσίας βαίνει προς εξαφάνιση. Δυνάμεις πανίσχυρες πριν λίγα χρόνια, όπως...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο