Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η Αφροδίτη του μετρό Θεσσαλονίκης

Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Γιάννης Μυλόπουλος μιλάει για το ακέφαλο άγαλμα της θεάς που βρέθηκε στις ανασκαφές του σταθμού Αγ. Σοφία αλλά και για τις σκέψεις να δημιουγηθεί Μουσείο Μετρό Θεσσαλονίκης

"Δεν πίστευα στα μάτια μου" λέει ο Γιάννης Μυλόπουλος για τη στιγμή που είδε μπροστά του την "Αφροδίτη του Μετρό Θεσσαλονίκης", όπως ονόμασε το πανέμορφο, λιλιπούτειο ακέφαλο αγαλματίδιο της θεάς το οποίο βρέθηκε στον σταθμό Αγίας Σοφία του μετρό Θεσσαλονίκης. "Είναι ένα μικρό άγαλμα, 40 εκατοστών, που βρέθηκε κατά την ανασκαφή, πολύ κοντά στο Κρηναίο Οικοδόμημα. Δεν έχει ακόμα ερευνηθεί και αξιολογηθεί από τους αρχαιολόγους, αλλά είναι το πιο πρόσφατο και ίσως το πιο καλίγραμμο ανάμεσα στα 300.000 ευρήματα που έχουν εντοπιστεί στις ανασκαφές του μετρό, από ταφικά συγκροτήματα και κεραμικά μέχρι νομίσματα, στεφάνια κ.ά. Αυτό ξεχώριζε γιατί ήταν πάρα πολύ όμορφο" λέει ο πρόεδρος του μετρό Θεσσαλονίκης. Αφού πήρε την άδεια της προϊσταμένης της Εφορείας Πόλης Θεσσαλονίκης Πολυξένης Βελένη, φωτογράφισε το γλυπτό και προχθές το βράδυ το ανάρτησε στην προσωπική του σελίδα στο Facebook. "Από τον αντίκτυπο που είδα στο Facebook και στα κοινωνικά δίκτυα κατάλαβα ότι δεν είμαι ο μόνος που το βρήκα πάρα πολύ όμορφο" λέει.

Η πανέμορφη ακέφαλη Αφροδίτη ίσως να αποτελέσει ένα από τα εκθέματα ενός νέου μουσείου, αφού, όπως αποκαλύπτει ο Γιάννης Μυλόπουλος, "υπάρχει σκέψη να αξιοποιηθεί όλος αυτός ο αρχαιολογικός πλούτος με τη δημιουργία ενός Μουσείου Μετρό στη Θεσσσαλονίκη, το οποίο να υπηρετήσει διπλό στόχο, δηλαδή και αρχαία και μετρό". Η σκέψη, δηλαδή, είναι στο μουσείο, “εκτός από τον αρχαιολογικό πλούτο, να αναδειχθούν και τα τεχνικά ζητήματα και οι καινοτόμες λύσεις που ακολουθήθηκαν από την Αττικό Μετρό για την επίτευξη αυτού του στόχου" διευκρινίζει, προσθέτοντας ότι "είμαστε στο στάδιο των συζητήσεων με το υπουργείο Πολίτισμού".

Ποιος να το φανταζόταν μερικά χρόνια πριν ότι οι αρχαιότητες του μετρό Θεσσαλονίκης όχι απλά θα προστατεύονταν από την εταιρεία Αττικό Μετρό, αλλά θα έδιναν το έναυσμα για τη δημιουργία ενός μουσείου.

"Στο παρελθόν, με αφορμή το decumanus maximus που βρέθηκε ολόκληρο και σε πολύ καλή κατάσταση στον σταθμό Βενιζέλου είχε αναπτυχθεί ένα τεχνητό όσο και διχαστικό δίλημα ή αρχαία ή μετρό" θυμίζει ο Γιάννης Μυλόπουλος. "Το δίλημμα αυτό, το οποίο σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει ότι η Θεσσαλονίκη και κατά μείζονα λόγο η Ελλάδα δεν μπορεί να έχει και τεχνικά έργα και συγχρόνως και τα αρχαιολογικά ευρήματα που αποκαλύπτονται από αυτά τα έργα, κατέληξε σε ούτε αρχαία ούτε μετρό. Η τοπική κοινωνία και η επιστημονική κοινότητα ξεσηκώθηκαν, το έργο σταμάτησε, με αποτέλεσμα να σταματήσει και η ανασκαφή. Σήμερα, από το 2016 που αναλάβαμε ως νέα διοίκηση και μετά, εφαρμόζεται μια νέα πολιτική, η οποία συμπυκνώνεται στο δόγμα και αρχαία και μετρό που σημαίνει ότι ο στόχος της εκτέλεσης του μετρό είναι διπλός, δηλαδή και η υλοποίηση και ολοκλήρωση ενός υπερσύγχρονου συγκοινωνιακού έργου υποδομής, αλλά συγχρόνως και η ανάδειξη των αρχαιολογικών θησαυρών που αποκαλύπτονται κατά τις ανασκαφές που γίνονται με αφορμή το έργο" επισημαίνει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, αναδεικνύοντας το γεγονός ότι η πολιτική βούληση τίθεται στο επίκεντρο τέτοιων ζητημάτων.

"Η πολιτική αυτή έχει διπλό όφελος, και για το δημόσιο συμφέρον και για την εθνική οικονομία η οποία οφείλεται και εξαιτίας του έργου αλλά και εξαιτίας της ανάδειξης των αρχαιολογικών θησαυρών που λειτουργούν ως ισχυρά τοπόσημα για την πόλη. Είναι αυτή η πολιτική που επέτρεψε και το ξεμπλοκάρισμα και την ταχεία σήμερα υλοποίηση ενός πολύπαθου έργου, το οποίο για πρώτη φορά βλέπει ορίζοντα ολοκλήρωσης, αλλά συγχρόνως επέτρεψε και την ανάδειξη μιας σειράς πολύ σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων από την εποχή της ρωμαϊκής και μετέπειτα βυζαντινής Θεσσαλονίκης" λέει. Υπ' αυτή τη συνθήκη, "ο σταθμός Βενιζέλου επανασχεδιάστηκε και εξελίσεται σε έναν ανοιχτό αρχαιολογικό χώρο εντός του κελύφους του σταθμού. Το ίδιο συμβαίνει και με το σταθμό της Αγίας Σοφίας, με την ανάδειξη των δύο μαρμαρόστρωτων πλατειών που βρέθηκαν εκεί αλλά και του εντυπωσιακού Κρηναίου Οικοδομήματος, το οποίο επίσης θα αναδειχτεί στη θέση που βρέθηκε".

Το μετρήσιμο αποτέλεσμα της πολιτικής αυτής για τον Γ. Μυλόπουλο εντοπίζεται στο γεγονός ότι "από το 2016 μέχρι σήμερα, σε μόλις δύο χρόνια, εκτελέστηκε το 50% του έργου, όσο δηλαδή δεν έχει πραγματοποιηθεί από το 2006 που ξεκίνησε η κατασκευή του μετρό μέχρι σήμερα. Δηλαδή η πολιτική και αρχαία και μετρό επέτρεψε σε ένα δύσκολο έργο για πρώτη φορά να τρέξει με πάρα πολύ γρήγορους ρυθμούς", κάτι που αποδομεί όλο το αφήγημα του παρελθόντος, ότι δηλαδή οι μεγάλες καθυστερήσεις του έργου οφείλονται στην αρχαιολογική έρευνα.

Αυτή άλλωστε η πολιτική "και αρχαία και μετρό" θα αναλυθεί λεπτομερώς στην ομότιτλη ημερίδα που πραγματοποιείται αύριο στην Αρχαία Αγορά (12 μ.), την οποία συνδιοργανώνουν η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και η Αττικό Μετρό Α.Ε. με στόχο να ενημερωθούν οι πολίτες για τα αρχαιολογικά ευρήματα τα οποία έχουν αποκαλυφθεί στους σταθμούς του μετρό, αλλά και για την πορεία των κατασκευαστικών εργασιών. Θα χαιρετήσουν οι υπουργοί Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης και θα μιλήσουν μεταξύ άλλων οι Μαρία Βλαζάκη, γ.γ. του ΥΠΠΟΑ, Γιάννης Μυλόπουλος, Πολυξένη Βελένη, πρώην προϊστάμενοι της Εφορείας Πόλης Θεσσαλονίκης κ.ά.

Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα, "το μεγαλύρτερο μέρος του έργου του μετρό, εκτός των σταθμών Βενιζέλου και Αγ. Σοφίας, στους οποίους υπήρξε μεγάλη καθυστέρηση τα προηγούμενα χρόνια, θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2020".

Δείτε όλα τα σχόλια