Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Όταν η τέχνη γίνεται ιερή

Έκθεση αργυροτεχνίας στα Ιωάννινα

Το Τικ, όπου φυλάσσεται ο Κύλινδρος του Νόμου, το ιερότερο βιβλίο του ιουδαϊσμού, φιλοτεχνημένο με ασημένια και μερικώς επιχρυσωμένη επένδυση, η Μαπά, το μεταξωτό τετραγωνισμένο ύφασμα με το οποίο τύλιγαν συχνά το Τικ, τα ασημένια Ριμονίμ, οι ασημένιες Σανταγιότ, δηλαδή τα καθαγιασμένα αναθηματικά πλακίδια, αφιερωμένα στη μνήμη νεκρών μελών, αλλά και δείγματα από τις περίφημες ασημένιες Μεγγιλότ των Ιωαννίνων, η ασημένια Χανουκία, δηλαδή η οκτάφωτη λυχνία για τον εορτασμό του Χανουκά, αλλά και αργυρά αντικείμενα που χρησιμοποιούνται στην τελετή της περιτομής, βελούδινη μαξιλαροθήκη για την απόθεση του βρέφους, είναι μερικά μόνο από τα υψηλής τέχνης κειμήλια των Ρωμανιωτών, δηλαδή των ελληνόφωνων Εβραίων από τα Γιάννενα, που θα έχουν την ευκαιρία να δουν από κοντά οι επισκέπτες της έκθεσης "Όταν η Τέχνη γίνεται ιερή. Εβραϊκά κειμήλια από τα Ιωάννινα", που εγκαινιάζεται σήμερα στο Μουσείο Αργυροτεχνίας στα Ιωάννινα (6.30 μ.μ.) και θα διαρκέσει έως τις 11 Ιανουαρίου.

Κειμήλια, έργα τέχνης που χρονολογούνται από τον 17ο έως τις αρχές του 20ού αιώνα και αποτυπώνουν την άμεση σύνδεση της αργυροτεχνίας με τις θρησκευτικές τελετές των Εβραίων της πόλης, είτε αυτές τελούνταν από την κοινότητα στη συναγωγή είτε από την οικογένεια στα σπίτια, συνθέτουν τις πέντε ενότητες στις οποίες αναπτύσσεται η έκθεση.

Η πρώτη ενότητα επικεντρώνεται στην "εβραϊκή τέχνη" και τον τρόπο με τον οποίο εντάσσεται στις λατρευτικές συνήθειες του ιουδαϊσμού, στη δεύτερη παρουσιάζεται η συναγωγή με ιδιαίτερη μνεία στις συναγωγές των Ιωαννίνων, ενώ η τρίτη και η τέταρτη ενότητα αναφέρονται στο εβραϊκό εορτολόγιο και τις τελετές για τον κύκλο της ζωής.

Τέλος στην πέμπτη ενότητα, μέσα από κείμενα, αρχειακές φωτογραφίες και οπτικοακουστικό υλικό, αναδεικνύονται το ιστορικό πλαίσιο και η μακραίωνη παρουσία των Ρωμανιωτών Εβραίων στον ελλαδικό χώρο, ήδη από τα ελληνιστικά χρόνια, αλλά και η πορεία της εβραϊκής κοινότητας των Ιωαννίνων, η οποία γνώρισε ιδιαίτερη ακμή στις αρχές του 19ου αι.

Τα αντικείμενα της έκθεσης προέρχονται από τη συλλογή του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος, από την Ισραηλιτική Κοινότητα Ιωαννίνων και από την ιδιωτική συλλογή του κ. Ραφαήλ Μωυσή.

Η έκθεση «Όταν η τέχνη γίνεται ιερή”. Εβραϊκά κειμήλια από τα Ιωάννινα» αποτελεί το δεύτερο μέρος του εκθεσιακού τρίπτυχου με γενικό τίτλο «Όταν η τέχνη γίνεται ιερή». Το πρώτο παρουσίασε δείγματα της ηπειρώτικης εκκλησιαστικής αργυροχοΐας.

Δείτε όλα τα σχόλια