Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η αποσπαση των αρχαιοτήτων θα επιβαρύνει χρονικά και οικονομικά το έργο

Κατ' εκτίμηση των μηχανικών, η απόσπαση των αρχαιοτήτων θα επιβαρύνει το έργο συνολικά τουλάχιστον 4 χρόνια, με μια δαπάνη που δεν μπορεί να υπολογιστεί

"Η σημασία αυτών των αρχαιοτήτων είναι ανεκτίμητη, όποιος δεν το καταλαβαίνει δεν ξέρει πού πατά και πού πηγαίνει" λέει ο δήμαρχος της Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, για το περίφημο αρχιτεκτονικό σύμπλεγμα της Decumanus Maximus στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης, που επανήλθε προσφάτως χωρίς προφανή λόγο στο προσκήνιο, με την επαναφορά της παλιάς "αμαρτωλής" ιστορίας της απόσπασης, της μεταφοράς και της επανατοποθέτησης των σημαντικών αρχαιοτήτων.

Από τους πρωτοστατούντες στην προσπάθεια της πόλης να μην επικρατήσει το διχαστικό μοντέλο "η αρχαία ή μετρό", που επιχείρησε να επιβάλλει η κυβέρνηση Σαμαρά από το 2013, με τη συμβολή των τότε πολιτικών ηγεσιών του υπουργείου Πολιτισμού όπου διαχρονική γενική γραμματέας ήταν η σημερινή υπουργός Λίνα Μενδώνη, ο Γιάννης Μπουτάρης ως δήμαρχος ένωσε δυνάμεις με τους κατοίκους της πόλης, το Πανεπιστήμιο, την αρχαιολογική και άλλη επιστημονική κοινότητα, σε αντίξοες συνθήκες, υπέρ της λύσης "και αρχαία και μετρό", η οποία επικράτησε μετά την αλλαγή κυβέρνησης το 2015, χαρίζοντας στη Θεσσαλονίκη ένα έργο μεγάλης πνοής όπως το μετρό, με ανοιχτή θέαση σε μια αρχαιολογική σπλανάδα που συγκροτείται από τις περίφημες αρχαιότητες που εντοπίστηκαν στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας.

"Για να αλλάξει η δεδομένη κατάσταση, πρέπει να γίνει νέα μελέτη, να σηκωθούν τα αρχαία, και αν συμβεί αυτό, έχουμε πλέον τη βεβαιότητα ότι τα περισσότερα θα καταστραφούν" επισημαίνει ο δήμαρχος εξηγώντας ότι "για να φύγουν τα αρχαία πρέπει να ξηλωθούν οι πλάκες του Decumanus. Πρέπει όμως να ξηλωθούν και τα οικήματα. Υπάρχουν εργαστήρια, καταστήματα και μεγάλοι δημόσιοι χώροι - πλατείες. Πώς θα φύγουν όλα αυτά; Και πώς θα μεταφερθούν πίσω τα αρχαία μετά από δύο - τρία χρόνια που θα διαρκέσουν οι εργασίες;" αναρωτιέται ο κ. Μπουτάρης.

Περιπέτεια

Εξηγεί παράλληλα ότι "έχει πέσει όλη η πλάκα στο βόρειο τμήμα του σταθμού και έχουν γίνει τα φρεάτια. Δηλαδή οι εργασίες έχουν προχωρήσει. Κατ' εκτίμηση των μηχανικών, η απόσπαση των αρχαιοτήτων θα επιβαρύνει το έργο συνολικά τουλάχιστον 4 χρόνια, με μια δαπάνη που δεν μπορεί να υπολογιστεί. " επισημαίνει και υπενθυμίζει ότι στον σταθμό της Αγίας Σοφίας "αποσπάστηκε τμήμα του αρχαίου δρόμου μόνο, καθώς δεν βρέθηκε το σύνολό του. Στον σταθμό Βενιζέλου όμως πρέπει να αποσπαστεί ολόκληρο το αρχιτεκτονικό σύνολο των δρόμων Decumanus και Cardo και τα κτήρια εκατέρωθεν αυτών".

Ο ίδιος πάντως αναρωτιέται: "τι θα κάνουν λοιπόν, θα τα ρίξουν πάλι στους αρχαιολόγους;". Δεν φτάνει αυθαίρετα σ' αυτό το συμπέρασμα ο δήμαρχος αφού, όπως μας λέει, "θα πρέπει να ακολουθήσουν νέες ανασκαφές σε βάθος τεσσάρων μέτρων με απρόβλεπτα ευρήματα".

Το ιστορικό

Στη μεγάλη αντιπαράθεση του 2013, ο Δήμος Θεσσαλονίκης είχε προσφύγει στο ΣτΕ με αίτηση ακύρωσης και αίτηση αναστολής εναντίον της υπουργικής απόφασης Κ. Τζαβάρα, μετά τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ, για απόσπαση και μεταφορά των αρχαιοτήτων στο στρατόπεδο Μελά. Τον Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς εκδόθηκε η απόφαση της Επιτροπής Αναστολών (528/2013), που δικαίωνε τον δήμο. Τον Φεβρουάριο του 2014, επί υπουργίας πλέον Πάνου Παναγιωτόπουλου, ξανασυζητείται στο ΚΑΣ η υπόθεση. Σ' αυτή την επεισοδιακή συνεδρίαση το Συμβούλιο γνωμοδοτεί υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων.

Ο δήμος επανέρχεται με νέα αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ την άνοιξη του 2014, όμως τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς το ΣτΕ θεωρεί ότι η αίτηση ακύρωσης που έχει κατατεθεί από τον δήμο το 2013 είναι καταργημένη αφού στο μεταξύ έχει εκδοθεί η νέα υπουργική απόφαση του Π. Παναγιωτόπουλου. Παρ' όλα αυτά ο δήμος προσβάλλει την απόφαση Παναγιωτόπουλου, ωστόσο κατά την εκδίκασή της τον Ιούνιο του 2015 απορρίπτεται από το ΣτΕ. Όμως το νερό πλέον έχει μπεί στο αυλάκι, αφού στο μεταξύ έχει αλλάξει κυβέρνηση. Έτσι, τον Οκτώβριο του 2015, επί υπουργεία Αρ. Μπαλτά, το ΚΑΣ γνωμοδοτεί υπέρ της παραμονής in situ των αρχαιοτήτων και εγκρίνεται η πρόταση του δήμου για την κατά χώρα διατήρησή τους και η σχετική μελέτη που εκπονήθηκε από ομάδα εργασίας που συναποτελούσαν μέλη της Εφορείας Πόλης Θεσσαλονίκης, του δήμου, και της “Αττικό Μετρό”. Όμως την απόφαση Μπαλτά είχαν προσβάλει στο ΣτΕ διάφοροι φορείς της Θεσσαλονίκης. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Κεντρικής Μακεδονίας, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, ο Εμπορικός και ο Δικηγορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, το Βιοτεχνικό και το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο της πόλης καθώς και ιδιώτες.

Με νέα υπουργική απόφαση το 2017, επί υπουργίας Λ. Κονιόρδου, εγκρίθηκε η μελέτη για την κατά χώρα διατήρηση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου. Αυτή η μελέτη εκτελείται τώρα και βαίνει προς ολοκλήρωση. Μετά την έγκριση αυτής της μελέτης, όλοι οι φορείς που είχαν προσφύγει στο ΣτΕ παραιτήθηκαν της προσφυγής θεωρώντας προφανώς ότι το έργο έχει μπει στην τελική του ευθεία.

Έτσι, για την ιστορία όλα αυτά, καθώς φαίνεται πως η επιστροφή κάποιων σε θέσεις - κλειδιά, επιχειρεί να ξαναβάλει σε κίνδυνο το μετρό της Θεσσαλονίκης και τις περίφημες αρχαιότητές του.

Πόλυ Κρημνιώτη

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

175 εκατομμύρια και πολλά είναι

Πραγματικά γενναιόδωρο το κοινωνικό μέρισμα που δίνει η κυβέρνηση για φέτος. 175 εκατομμύρια δεν τα λες και λίγα. Τις παλιές καλές εποχές, τόσα ήταν τα χρήματα που έπαιρνε σε δάνειο ένας εκδότης ή ένας ισχυρός επιχειρηματίας με εγγύηση «αέρα»

Δειτε ολοκληρο το αρθρο