ΑΠΘ: Ερευνητές απάντησαν στο χρόνιο ερώτημα για τη λειτουργία του κοσμικού επιταχυντή

Στην ερμηνεία του μηχανισμού που επιταχύνει τα σωματίδια σε πολύ μεγαλύτερες ταχύτητες από έναν τεχνητό επιταχυντή, όπως το CERN, και στο φυσικό τους περιβάλλον (διάστημα), προχώρησε ερευνητική ομάδα του ΑΠΘ, η οποία κατάφερε να παρατηρήσει - μέσω προσομοίωσης σε ηλεκτρονικό υπολογιστή - το φαινόμενο και να απαντήσει στο χρόνιο επιστημονικό ερώτημα για το πώς δημιουργούνται οι επιταχύνσεις στο σύμπαν.

Η ερευνητική ομάδα ασχολείται με την αστροφυσική πλάσματος και υψηλών ενεργειών και αποτελείται από τον καθηγητή του τμήματος Φυσικής του ΑΠΘ, Λουκά Βλάχο, τον ερευνητή Δρ Heinz Isliker και τον υποψήφιο διδάκτορα Θεόφιλο Πισόκα.

«Οι δίνες που δημιουργούνται, για παράδειγμα στον αέρα, από την κίνηση ενός αεροπλάνου ή από την πολύ γρήγορη περιστροφή μίας κούπας καφέ, δημιουργούν μία τύρβη που γίνεται επιταχυντής. Οι επιταχυντές στο διάστημα προκαλούνται από την τύρβη που δημιουργείται από τις απότομες κινήσεις – αλλαγές στο σύμπαν, όπως οι εκρήξεις αστέρων, οι ηλιακές εκρήξεις, οι εκλάμψεις κ.α.» εξήγησε στο ΑΠΕ -ΜΠΕ ο κ. Βλάχος.

Τα αποτελέσματα μιας φυσικής επιτάχυνσης στο σύμπαν μπορούν να παρατηρηθούν μέσω της κοσμικής ακτινοβολίας που φτάνει στη γη (μέσω δορυφόρων που παρατηρούν τις ακτίνες Χ και Γ) και να δώσουν πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιήθηκε μία έκρηξη, πώς παράχθηκε η ακτινοβολία και έτσι να εξηγηθεί επιστημονικά αυτό που συμβαίνει στο σύμπαν.

Σύμφωνα με τον κ.Βλάχο, η τελική κατανομή ενέργειας των επιταχυνόμενων σωματιδίων μέσα στο περιβάλλον των τυρβωδών ηλεκτρομαγνητικών πεδίων είναι σε συμφωνία με τις παρατηρήσεις. «Πιστεύουμε ότι η τύρβη είναι ένας νέος και πολύ αποτελεσματικός μηχανισμός επιτάχυνσης και θέρμανσης του διαστημικού ιονισμένου αερίου» είπε.

Η επιστημονική ανακάλυψη δημοσιεύθηκε στην τελευταία έκδοση του έγκριτου διεθνούς περιοδικού «The Astrophysical Journal» (https://doi.org/10.3847/1538-4357/aaa1e0).

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ - ΜΠΕ