Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αραιές νεφώσεις
20 °C
18.8°C21.3°C
2 BF 62%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
18.2°C21.1°C
3 BF 75%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
18 °C
17.0°C18.8°C
1 BF 79%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
21 °C
20.4°C20.8°C
3 BF 35%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
18 °C
17.9°C20.7°C
2 BF 59%
Όταν το διαδίκτυο γίνεται εργαλείο μάρκετινγκ
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Όταν το διαδίκτυο γίνεται εργαλείο μάρκετινγκ

Μια πραγματικά ενδιαφέρουσα ιστορία, η οποία εμπλέκει το star system, τα ρομπότ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εξελίχθηκε διαδικτυακά τις τελευταίες ημέρες.

Η Αμερικανίδα τραγουδίστρια Τέιλορ Σουίφτ και οι παραγωγοί του πολυαναμενόμενου νέου της άλμπουμ «Reputation», το οποίο πρόκειται να κυκλοφορήσει στις 10 Νοεμβρίου, βρίσκονται στο κέντρο ενός διαδικτυακού πολέμου. Η τραγουδίστρια δέχεται επιθέσεις ότι προσπαθεί με δόλιο τρόπο να ανεβάσει τις πωλήσεις των δίσκων και των «σουβενίρ» με αντάλλαγμα προτεραιότητα στις συναυλίες της για τους φανς.

Η πρωτοβουλία ονομάζεται «Taylor Swift Tix» και χρησιμοποιεί το λογισμικό Verfied Fan του αμερικανικού κολοσσού ηλεκτρονικών εισιτηρίων Ticketmaster. Το Verified Fan είναι μια υπηρεσία που είναι σε θέση να αναγνωρίσει, χάρη σε συγκεκριμένους αλγορίθμους, τους πραγματικούς θαυμαστές της τραγουδίστριας Το λογισμικό μπορεί πράγματι να διακρίνει τους ανθρώπους από τα ρομπότ, γνωστά και ως «scalpers», που προσπαθούν να αποκομίσουν κέρδος ξαναπουλώντας σε υψηλότερες τιμές τα εισιτήρια που αγόρασαν με το άνοιγμα του ψηφιακού box office.

Το Verified Fan, που στέλνει στους θαυμαστές (fans) τους κωδικούς πρόσβασης για να αγοράσουν εισιτήρια με την εκκίνηση των πωλήσεων, θα χρησιμοποιηθεί πρώτα από τον Μπρους Σπρίνγκστιν για τις συναυλίες του στο Μπροντγουέι, σε έναν πιο ζεστό χώρο από τα γήπεδα που -έτσι κι αλλιώς- γεμίζει με μεγάλη ευκολία. Σύμφωνα με τους «New York Times», αυτό έκανε τελικά τη διαδικασία πώλησης εισιτηρίων λιγότερο χαοτική.

Η ομάδα της Τέιλορ Σουίφτ -η σταρ συνεργάζεται με την Universal Music και συγκεκριμένα τη θυγατρική της, Big Machine- έχει πάει τη διαδικασία ένα επίπεδο πιο πάνω. Ενθαρρύνει τους οπαδούς της τραγουδίστριας να αποδείξουν τη λατρεία τους προς αυτήν. Έτσι, αν αποφασίσουν να προαγοράσουν ένα ή περισσότερα CD του άλμπουμ «Reputation» ή εάν θέλουν να σιγουρευτούν ότι θα το λάβουν την πρώτη ημέρα της κυκλοφορίας για 48 δολάρια (αντί των 15 που είναι η κανονική τιμή), μεγιστοποιούν τις πιθανότητες να δουν το είδωλό τους από κοντά σε κάποια συναυλία. Ένας μικρός πίνακας τους ενημερώνει για τον βαθμό της προτεραιότητας που έχουν την επόμενη φορά που θα θελήσουν αγοράσουν εισιτήριο για συναυλία της Swift.

Η ιδέα βασίζεται στο γεγονός ότι είναι πλέον αδύνατον να βρεις θέσεις σε συναυλίες προβεβλημένων καλλιτεχνών. Εκτός από τα ρομπότ, οι πωλήσεις επίσης «νοθεύονται» από το γεγονός ότι, όταν ξεκινάνε επίσημα, μεγάλο μέρος των εισιτηρίων, μέχρι και το 90%», σύμφωνα με τον ίδιο, έχει ήδη πωληθεί από τρίτους, όπως μεσίτες αλλά και στενούς φίλους των καλλιτεχνών και των ομάδων τους. Άρα κάπως πρέπει να διαχωρίσει η ήρα από το στάρι κι έτσι κάθε μέσο είναι θεμιτό -τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν θα μπορούσαν, φυσικά, να λείπουν από το πάρτι.

Όταν οι φαν της Σουίφτ κάνουν share περιεχόμενο που την αφορά ή αγοράζουν σχετικά σουβενίρ, όπως το δαχτυλίδι με σχέδιο φιδιού (μόνο για 60 δολάρια), ανεβαίνουν πιο ψηλά σε αυτό το ιδιότυπο «point system». Ένα βίντεο που εξηγεί μάλιστα αυτό το «παιχνίδι» για τους φαν δημοσιεύτηκε στον επίσημο λογαριασμό της ίδιας της τραγουδίστριας στο YouTube.

Σύμφωνα με την αμερικανική ιστοσελίδα Alternative Press «πρόκειται απλά για μια απάτη» ενώ ο ιστότοπος Jezebel αναφέρει τη μέθοδο αυτή ως «κουτάλα». Και τα δύο μέσα, πάντως, επισημαίνουν ότι η συμμετοχή στο εν λόγω παιχνίδι δεν εγγυάται το πολυπόθητο εισιτήριο για μια συναυλία του ειδώλου τους! Έξαλλου αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία ανακοίνωση για συναυλία της Taylor Swift στο Ticketmaster. Θα μάθουμε περισσότερα στις 28 Νοεμβρίου.

«Οι θαυμαστές που θα έχουν ξοδέψει 400 με 500 δολάρια για μια θέση των 100 δολαρίων σε κάθε περίπτωση έχουν αγοράσει πράγματα με αυτά τα χρήματα. Παρ’ όλα αυτά, ως καταναλωτής, έχω επιφυλάξεις, αφού η συγκεκριμένη πολιτική αυξάνει ολοένα τις δαπάνες των θαυμαστών, χωρίς όμως την εγγύηση του εισιτηρίου» σχολίασε ο Ρόμπ Γουίλμσουρστ, πρόεδρος της Digitick (ανταγωνιστή της Ticketmaster), σε ερώτηση της γαλλικής εφημερίδας «Les Echos».

Στον αντίποδα ο Τζέιμς Σάντομ, μάνατζερ γκρουπ μουσικής, όπως οι Franz Ferdinand και οι Belle and Sebastian, εξηγεί στη βρετανική «Guardian» ότι «αυτή είναι μια αναμφισβήτητα αποτελεσματική μέθοδος για τον περιορισμό της μεταπώλησης των εισιτηρίων». Θαυμάζει, λέει, «την πρωτοβουλία για την ενίσχυση του brand name (της τραγουδίστριας)», σημειώνοντας όμως παράλληλα ότι «όλο αυτό απευθύνεται μόνο στους superfans, όχι στο κοινό συνολικά».

Η ίδια η τραγουδίστρια μέσω της εκπροσώπου τύπου της (!) δήλωσε στα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης ότι οι φαν της έτσι κι αλλιώς θα αγόραζαν τα προϊόντα και πώς το σύστημα απλώς τους επιβραβεύει γι’ αυτό.

Όποια κι αν είναι η επιτυχία του «Taylor Swift Tix», η τραγουδίστρια πάντως δεν έχει λόγο ν’ ανησυχεί για τις πωλήσεις της. Το πρώτο κομμάτι του άλμπουμ της, το «Κοίτα αυτό που με έκανες να κάνω», έχει ήδη σπάσει τρία ρεκόρ streaming ενώ το βίντεο προβλήθηκε 30 εκατομμύρια φορές μόλις 24 ώρες μετά την κυκλοφορία του στις 27 Αυγούστου.

Το σύστημα της δημιουργίας κινήτρων για τους «καλούς πελάτες» δεν είναι καινούργιο εργαλείο μάρκετινγκ. Το χρησιμοποιούν από σούπερ μάρκετ έως ποδοσφαιρικές ομάδες. Ωστόσο κάποιοι τομείς δεν είχαν αλωθεί ακόμη, όπως η ενημέρωση και η ψυχαγωγία.

Στον τομέα της ενημέρωσης υπάρχουν ήδη κάποιες εξελίξεις, πέρα από την κλασική «συνδρομή». Πρόσφατα οι «New York Times» προσέλαβαν διευθυντή «εμπειρίας καταναλωτή», του οποίου μία από τις πρώτες ενέργειες ήταν να προσφέρει επιβράβευση στους συνδρομητές στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας. Τα προνόμια του προγράμματος «Times Insider» περιλαμβάνουν μάλιστα συναντήσεις με αρθρογράφους της εφημερίδας. Ο χώρος της ψυχαγωγίας μπαίνει κι αυτός στον χορό σιγά - σιγά.

Ποια είναι η Τέιλορ Σουίφτ;

Γεννημένη το 1989, η πολυβραβευμένη Αμερικανίδα τραγουδίστρια και συνθέτης έγινε γνωστή παγκοσμίως από τραγούδια που συχνά εξιστορούν την προσωπική της ζωή. Η κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης είναι τεράστια, ενώ η ίδια συντηρεί την τάση αυτή μέσα από τις αμέτρητες αναρτήσεις της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Μετά από αλλεπάλληλες επιτυχίες και πρωτιές που ξεκίνησαν σε ηλικία 14 ετών, το άλμπουμ «Fearless» έφτασε να είναι πρώτο σε πωλήσεις στις ΗΠΑ το 2009 κερδίζοντας τέσσερα βραβεία Grammy. Το «Reputation» θα είναι το έκτο της άλμπουμ. Το single «Look What You Made Me Do» έγινε ήδη Νο 1 hit στις ΗΠΑ και τη Βρετανία. Συνολικά είναι μια από τις πιο ευπώλητες μουσικούς όλων των εποχών (40 εκατομμύρια άλμπουμ) και φιγουράρει στις λίστες του Forbes για τις πιο ισχυρές γυναίκες, τις μεγαλύτερες διασημότητες και τις πιο πλούσιες γυναίκες στη μουσική.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL