Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
21.7°C26.3°C
2 BF 38%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
23 °C
20.6°C24.9°C
3 BF 38%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
19.4°C24.3°C
2 BF 55%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.4°C21.6°C
2 BF 64%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
21.9°C23.5°C
0 BF 37%
Μα τι κάνουν οι «μεγάλοι»;
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Μα τι κάνουν οι «μεγάλοι»;

Το πρόσφατο πρόστιμο της Ε.Ε. στην Google για παραβίαση των αντιμονοπωλιακών κανονισμών αλλά και η εξαγορά από την Amazon ενός γίγαντα της μαναβικής δημιουργούν νέα δεδομένα για τους «μεγάλους» του Διαδικτύου. Ο μεν ξέχασε ότι πρέπει να υπακούει σε κανόνες, ο δε αποφάσισε να βγει σε καινούργιες αγορές. Ανακάτεμα της τράπουλας ή “business as usual”;

Amazon, πιάσε ένα κιλό ντομάτες

Πριν από έξι μήνες, τον Δεκέμβριο του 2016, μάθαμε όλοι ότι ο κολοσσός του ηλεκτρονικού εμπορίου, η Amazon, έκανε την πρώτη της παράδοση με drone στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το είχαμε διαβάσει μήνες νωρίτερα και απλώς αναρωτιόμασταν πότε επιτέλους θα γίνει.

Όσοι τώρα διαβάσατε ότι η Amazon αγόρασε την εταιρεία πώλησης φρέσκων οπωροκηπευτικών Whole Foods για 13,7 δισ. δολάρια, πιθανόν να αναρωτηθήκατε τι δουλειά έχει η Amazon με τα λαχανικά. Άλλωστε, η Whole Foods είναι μια κανονική εταιρεία με καταστήματα, υπαλλήλους, ταμεία, διαδρόμου... Καμία σχέση με την Amazon, που διαθέτει μόνο τεράστιες αποθήκες, όπου ρομπότ διεκπεραιώνουν τις παραγγελίες.

Για κάντε όμως τη σύνδεση ανάμεσα στα δύο... Και μία πληροφορία ακόμα: Η θυγατρική AmazonFresh, που παραδίδει κατ’ οίκον φρέσκα οπωροκηπευτικά, είναι ήδη σε λειτουργία σε κάποιες αμερικανικές πολιτείες, στο Τόκιο, το Λονδίνο και το Βερολίνο. Το πρόγραμμα ξεκίνησε από το Σιάτλ και σιγά-σιγά επεκτάθηκε. Η παράδοση γίνεται την ίδια μέρα ή την επόμενη, αλλά πρέπει να έχεις μηνιαία συνδρομή αξίας 14,99 δολαρίων. Αν κάποιος βιάζεται, υπάρχει μια άλλη υπηρεσία, η Prime Now, η οποία παραδίδει όχι μόνο είδη μαναβικής αλλά και παντοπωλείου μέσα σε δύο ώρες με χρέωση 5,99 δολάρια για ένα μεγάλο κουτί.

Κι αν δεν έχετε ξανακούσει τις συγκεκριμένες υπηρεσίες, μην ανησυχείτε, δεν είστε οι μόνοι. Δεν κατάφεραν να γίνουν γνωστές και η απογείωσή τους ακόμα αναμένεται. Γιατί η Amazon προσπαθεί να μπει στο παιχνίδι των οπωροκηπευτικών εδώ και δέκα χρόνια χωρίς αποτέλεσμα. Επίσης, αν ποτέ κάποιος θελήσει να αγοράσει είδη μαναβικής και να του τα φέρουν στο σπίτι, δεν πρόκειται να σκεφτεί πρώτα την Amazon, όπως θα κάνει με ένα βιβλίο ή ένα DVD. Το πιο πιθανό είναι να απευθυνθεί στον μανάβη της γειτονιάς ή στο κοντινότερο σούπερ μάρκετ.

Αντίθετα, ο μεγαλύτερος αντίπαλος της Amazon, η Walmart, έχει χτίσει ήδη ένα προσοδοφόρο τμήμα μαναβικής, ενώ η νεοφυής εταιρεία Instacart έχει συνεργαστεί με καταστήματα μαναβικής ανά τις ΗΠΑ για να παραδίδει τα προϊόντα τους. Η μέθοδος δουλεύει πολύ καλύτερα, γιατί ο χρόνος παράδοσης -που είναι κρίσιμος για τα οπωροκηπευτικά- μειώνεται δραματικά όταν συνεργάζεσαι με μεγάλα δίκτυα λιανικής τα οποία βρίσκονται κοντά στον καταναλωτή.

Μέχρι σήμερα και η Whole Foods έκανε το ίδιο, χρησιμοποιούσε την Instacart. Η Amazon, ωστόσο, έχει άλλες βλέψεις: Να παραδίδει με drones και τα λαχανικά. Και μάλιστα όχι μόνο με ιπτάμενα drones, αλλά και με τροχήλατα, δηλαδή τηλεκατευθυνόμενα αυτοκίνητα ή φορτηγάκια. Τόσο η Amazon όσο και η Google πειραματίζονται εδώ και καιρό με αυτά. Η αποστολή ενός drone για την παράδοση των προϊόντων μειώνει πάρα πολύ και τον χρόνο παράδοσης αλλά και τα έξοδα αποστολής.

Και το τελευταίο κρίσιμο στοιχείο είναι ότι, για την Amazon, η απόκτηση ενός «φυσικού» καταστήματος θα αποτελέσει ένα μεγάλο πείραμα για το μέλλον. Αν όλα πάνε καλά, η εταιρεία θα έχει ένα μέτρο σύγκρισης για το αν τη συμφέρει να συνεχίσει το σύστημα με τις αποθήκες ή εάν είναι καλύτερα να εξαγοράσει και άλλες αλυσίδες λιανικής που τα προϊόντα τους θα μπορούσαν να την ενδιαφέρουν.

Κι αν τόση ώρα αναρωτιέστε τι δουλειά έχει η Amazon με τα πορτοκάλια και τα κολοκυθάκια, ακολουθήστε... τα λεφτά. Η αγορά των οπωροκηπευτικών στις ΗΠΑ φτάνει τα 602 δισ. δολάρια, περισσότερα από την αγορά αυτοκινήτων ή έξυπνων κινητών. Και το ποσό αυτό ανεβαίνει κάθε χρόνο. Όπως και το μερίδιο αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου. Και δεν υπάρχει κάποιος μεγάλος παίκτης για την ηλεκτρονική αγορά οπωροκηπευτικών. Άρα;

Το τραγούδι των σειρήνων

Εγώ έμαθα τι γινόταν από το δελτίο Τύπου που «προσγειώθηκε» στο ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο.

«Όταν κάνετε αγορές μέσω Διαδικτύου, θέλετε να βρίσκετε τα προϊόντα που ψάχνετε γρήγορα και εύκολα. Και οι έμποροι θέλουν να προωθήσουν αυτά τα ίδια προϊόντα. Για τον λόγο αυτό, το Google Search εμφανίζει διαφημίσεις αγορών συνδέοντας τους χρήστες μας με χιλιάδες διαφημιζόμενους, μεγάλους ή μικρούς, με τρόπους που να είναι χρήσιμοι για όλους. Θεωρούμε πως η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις ηλεκτρονικές αγορές υποτιμά την αξία αυτού του είδους των γρήγορων και εύκολων συνδέσεων».

Ωραία μου φάνηκαν αυτά, αλλά επειδή η Google έχει κι άλλες καταδίκες, εκεί πήγε το μυαλό μου αμέσως. Και είδα ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόστιμο 2,42 δισ. ευρώ (ωωωωω!) στην εταιρεία επειδή παραβίασε τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες όταν καταχράστηκε τη δεσπόζουσα θέση που κατέχει στην αγορά μηχανών αναζήτησης παρέχοντας παράνομο πλεονέκτημα σε άλλο προϊόν της Google, στη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών.

Τώρα, για να πούμε την αλήθεια, ούτε είχα δει ότι υπάρχει η συγκεκριμένη υπηρεσία, αλλά εγώ δεν είμαι ο μέσος χρήστης. Γίνομαι στραβή και κουφή εύκολα όταν θέλω. Σύμφωνα με την Επιτροπή, η εταιρεία πρέπει, εντός 90 ημερών, να δώσει τέλος στην καταχρηστική αυτή συμπεριφορά, ειδάλλως θα κληθεί να καταβάλει χρηματικές ποινές ύψους έως και 5% του μέσου ημερήσιου κύκλου εργασιών παγκοσμίως της Alphabet, της μητρικής εταιρείας της Google, που παρέχει τη σύγκριση τιμών.

Θυμάστε την επίτροπο Ανταγωνισμού Μαγκρέιτε Βέστεϊγιερ; Είναι αυτή που πέρσι τον Αύγουστο «τσάκωσε» το ιρλανδικό κύκλωμα φοροδιαφυγής της Apple. Η ίδια είναι και πίσω από την καταδίκη της Google. «Η Google έχει δημιουργήσει πολλά καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες που έχουν αλλάξει καταλυτικά την καθημερινότητά μας. Αυτό είναι θετικό. Αλλά η στρατηγική της Google όσον αφορά τη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών δεν αποσκοπούσε απλώς σε προσέλκυση πελατών μέσω της βελτίωσης του προϊόντος της σε σχέση με εκείνο των ανταγωνιστών της. Αντιθέτως, προέβη σε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης που κατέχει στις μηχανές αναζήτησης, προωθώντας τη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών στα αποτελέσματα αναζήτησης και υποβιβάζοντας εκείνες των ανταγωνιστών. Η πρακτική της Google είναι παράνομη βάσει των αντιμονοπωλιακών κανόνων της Ε.Ε. Αρνήθηκε την ευκαιρία σε άλλες εταιρείες να ανταγωνιστούν αξιοκρατικά και να καινοτομήσουν. Και, το πιο σημαντικό, αρνήθηκε στους Ευρωπαίους καταναλωτές τη δυνατότητα για πραγματική επιλογή υπηρεσιών και για πλήρη αξιοποίηση των οφελών της καινοτομίας» δήλωσε η επίτροπος με την ανακοίνωση του προστίμου.

Η απόφαση αυτή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι η πρώτη κατά την οποία μια σημαντική ρυθμιστική αρχή ανταγωνισμού επιβάλλει κυρώσεις στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η Google. Η πρώτη για την Google. Γιατί οι παλιότεροι θυμόμαστε ότι πριν από ακριβώς δέκα χρόνια ήταν η Microsoft που τιμωρήθηκε γιατί είχε προσβάλει τους ευρωπαϊκούς αντιμονοπωλιακούς νόμους και τότε η υπόθεση είχε κάνει όντως πάταγο.

Η ιστορία είχε ξεκινήσει από το 1993, όταν η αμερικανική εταιρεία Novell (εν ολίγοις σ’ αυτή οφείλουμε τα LAN - Local Area Networks) έκανε προσφυγή γιατί η Microsoft έπαιρνε χρήματα από κάποιες πωλήσεις υπολογιστών ανεξάρτητα από το εάν είχαν τα Windows ή όχι. Η υπόθεση κατέληξε σε συμβιβασμό έναν χρόνο αργότερα. Το 1998, όμως, η εταιρεία Sun Microsystems (η μαμά της γλώσσας πληροφορικής Java) έθεσε το ζήτημα της ενσωμάτωσης του media player της Microsoft στα Windows. Τελικά η Microsoft κρίθηκε ένοχη και έβγαλε το Windows Media Player και επίσης αναγκάστηκε να πληρώσει το μεγαλύτερο πρόστιμο που είχε μέχρι τότε επιβληθεί, ύψος 497 εκατ. ευρώ. Μια γυναίκα ήταν και τότε απέναντι στην εταιρεία, η επίτροπος Νίλι Κρους.

Το ηθικό δίδαγμα είναι απλό: Απ’ ό,τι φαίνεται, οι γυναίκες γοητεύονται πιο δύσκολα από τις σειρήνες της Πληροφορικής...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL