Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Εγκαίνια της έκθεσης σύγχρονων εικαστικών «Δημοκρατία» στο Επταπύργιο Θεσσαλονίκης

Ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού επισήμανε ότι η τέχνη, συνομιλώντας ταυτοχρόνως με το παρόν και το παρελθόν, μας υπενθυμίζει ότι το αίτημα της Δημοκρατίας είναι ένα αίτημα διαρκές. Ότι αποτελεί κάτι για το οποίο οφείλουμε πάντα να αγωνιζόμαστε

Τα εγκαίνια της έκθεσης σύγχρονων εικαστικών υπό τον τίτλο «Δημοκρατία» πραγματοποίησε στο Επταπύργιο Θεσσαλονίκης η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνη Ζορμπά. Παρών στα εγκαίνια της έκθεσης και ο Υφυπουργός Πολιτισμού Κώστας Στρατής, ο οποίος στο χαιρετισμό του αναφέρθηκε στις προκλήσεις με τις οποίες βρέθηκαν αντιμέτωποι οι δημιουργοί αυτής της ιδιαίτερης έκθεσης, προκλήσεις που θέτει ο τόπος του Επταπυργίου με το βαρύ ιστορικό φορτίο του, ο χρόνος έτσι όπως ορίζεται από την κομβική στιγμή της αποκατάστασης της Δημοκρατίας το 1974, αλλά και το ίδιο το πεδίο της κοινωνίας και της πολιτικής που τόπος και χρόνος σηματοδοτούν.

Ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού επισήμανε ότι η τέχνη, συνομιλώντας ταυτοχρόνως με το παρόν και το παρελθόν, μας υπενθυμίζει ότι το αίτημα της Δημοκρατίας είναι ένα αίτημα διαρκές. Ότι αποτελεί κάτι για το οποίο οφείλουμε πάντα να αγωνιζόμαστε.

Μάλιστα, ο Υφυπουργός τόνισε τη σπουδαιότητα της έκθεσης, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο δράσεων που επιχειρούν την κοινωνικοποίηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, το άνοιγμα των μνημείων μας στην κοινωνία και τη σύνδεσή τους με τη σύγχρονη κοινωνική ζωή και τη ζωντανή καλλιτεχνική δημιουργία.

Ακολουθεί ο χαιρετισμός του Υφυπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Κώστα Στρατή

"Είναι μεγάλη χαρά και τιμή για εμένα να βρίσκομαι σήμερα μαζί σας, εδώ στο Επταπύργιο. Έναν από τους εμβληματικότερους τόπους μνήμης της Θεσσαλονίκης.Για να απευθύνω χαιρετισμό στα εγκαίνια μιας έκθεσης που υπό τον τίτλο «Δημοκρατία» παρουσιάζει έργα σύγχρονων εικαστικών καλλιτεχνών. Μιας έκθεσης που φέρνει αντιμέτωπους τους δημιουργούς με μια πολυεπίπεδη πρόκληση.

Πρόκληση στο επίπεδο του τόπου.Μιας και τα έργα τους, οι διάφορες μορφές και οι τρόποι τους,καλούνται να κατοικήσουν σε ένα χώρο με βαρύ ιστορικό φορτίο.Συνδεδεμένο με βασανιστήρια, εκτελέσεις, αντίσταση και αγώνα, με σκοτεινές περιόδους της σύγχρονης ιστορίας μας. «Μα ποιος με πόνο θα μιλήσει για όλα αυτά;» γράφει ο Μανώλης Αναγνωστάκης μέσα από τις φυλακές του Επταπυργίου, ή αλλιώς Γεντί Κουλέ.Και δεν είναι ο μόνος στο έργο του οποίου έχει κατοικήσει αυτός ο τόπος και οι μνήμες του. Ποίηση, πεζογραφία και τραγούδι έχουν διαφυλάξει το ίχνος της ιστορίας του.

Πρόκληση στο επίπεδο του χρόνου.Μιας και σημείο εκκίνησης της έκθεσης και της έμπνευσης των καλλιτεχνών είναι η επέτειος της αποκατάστασης της Δημοκρατίας του 1974.Μια κομβική στιγμή που όχι μόνο σηματοδότησε το τέλος της επταετούς δικτατορίας αλλά και την αρχή μιας νέας εποχής για τη νεότερη Ελλάδα, αυτής που αποκαλούμε Μεταπολίτευση.Και την ανάδυση μιας νέας κοινωνικής, πολιτικής και πολιτιστικής πραγματικότητας για τη χώρα μας.

Πρόκληση στο επίπεδο της κοινωνίας και της πολιτικής.Μιας και οι καλλιτέχνες με αφετηρία το πολιτικό παρελθόν, καλούνται να τοποθετηθούν απέναντι στο παρόν και τα δικά του κρίσιμα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Τα τελευταία χρόνια ακούσαμε πολλούς να μιλούν, από διαφορετικές οπτικές γωνίες, για το τέλος της μεταπολίτευσης ως επακόλουθο της κρίσης.Και, δυστυχώς, είδαμε νοσταλγούς του πιο σκοτεινού παρελθόντος να ξαναέρχονται στην επιφάνεια. Η ανάδειξη της ακροδεξιάς όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες αποτελεί ένα από τα κεντρικότερα προβλήματα της εποχής μας.Και μας συνδέει εκ νέου με τους αγώνες και τα επίδικα του παρελθόντος, που έχουν αποκτήσει σήμερα νέες διαστάσεις. Η τέχνη, συνομιλώντας ταυτοχρόνως με το παρόν και το παρελθόν, μας υπενθυμίζει ότι το αίτημα της Δημοκρατίας είναι ένα αίτημα διαρκές.Ότι αποτελεί κάτι για το οποίο οφείλουμεπάντα να αγωνιζόμαστε.

Τόπος, χρόνος και κοινωνία– πολιτική αποτελούν τα τρία σημεία γύρω από τα οποία αρθρώνεται η έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα. Γύρω από τα οποία μας καλεί να στοχαστούμε.
Όμως, η έκθεση αυτή είναι σημαντική και για έναν ακόμη λόγο. Διότι εγγράφεται, με έναν εμπνευσμένο τρόπο, στις δράσεις του Υπουργείου Πολιτισμού, των υπηρεσιών και των εποπτευόμενων φορέων του, οι οποίες διαρκώς πυκνώνουν τα τελευταία χρόνια. Δράσεις που επιχειρούν την κοινωνικοποίηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, το άνοιγμα των μνημείων μας στην κοινωνία και τη σύνδεσή τους με τη σύγχρονη κοινωνική ζωή και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

Όλα τα παραπάνω καθιστούν την έκθεση που συνδιοργανώνουν η Εφορεία Αρχαιοτήτων της Πόλης της Θεσσαλονίκης και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ένα τολμηρό εγχείρημα.

Αρωγός για την πραγματοποίηση της έκθεσης στάθηκε η Διεύθυνση Πολιτισμού και Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης, ανοίγοντας ακόμη περισσότερο το πεδίο συνεργασίας των τοπικών φορέων με το Υπουργείο Πολιτισμού.
Αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές της έκθεσης και σε όσους συνέβαλαν στην πραγματοποίησή της.

Σας ευχαριστώ".
 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Θλιβερή ουρά της Ακροδεξιάς

Χαρακτηριστική του τρόπου με τον οποίο σκέφτεται ο Κ. Μητσοτάκης είναι η χθεσινή του αναφορά στο σύνθημα “Η δημοκρατία πούλησε τη Μακεδονία”. Το σύνθημα αυτό χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον στις μαθητικές...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο