Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ανοιχτός διάλογος για την "επόμενη μέρα"

Στην ημερίδα του Τμήματος Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ για τον ελληνικό κινηματογράφο

Σε μια κατάμεστη αίθουσα της Ταινιοθήκης, με πλήθος επαγγελματιών του κινηματογραφικού χώρου, πραγματοποιήθηκε το Σάββατο η ημερίδα που διοργάνωσε το τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, «Γκρο πλαν στον ελληνικό κινηματογράφο - Θεσμοί, πολιτικές, δημιουργοί, νέα μέσα». Από τα βασικά θέματα προς συζήτηση, λόγω επικαιρότητας, ήταν η πρόσφατη -αρνητική- απόφαση του ΚΑΣ για τη χρήση του αρχαιολογικού χώρου του Σουνίου.

«Δεν έκρυψα τη δυσαρέσκειά μου με την αρνητική γνωμοδότηση του ΚΑΣ, αλλά χάρηκα που η υπουργός Πολιτισμού δεσμεύτηκε να απλοποιήσει τις διαδικασίες» είπε ο Λευτέρης Κρέτσος, γ.γ. Ενημέρωσης και Επικοινωνίας. Επίσης παρούσα στην ημερίδα, η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, από την πλευρά της χαρακτήρισε «ατυχή» τη σχετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ και τόνισε ότι το θέμα επανέρχεται στο ΚΑΣ σήμερα Μ. Τρίτη, με "βελτιωμένη" πρόταση από μέρους των παραγωγών. Στην ημερίδα τέθηκε ως ζητούμενο η ανάγκη συντονισμού του ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας) με τους φορείς, δημόσιους και ιδιωτικούς. Κάποιοι ομιλητές επισήμαναν ότι τα συνολικά ποσά που εμφανίζεται να διατίθενται με το νέο σύστημα ενίσχυσης που εξαγγέλθηκε (ΕΚΟΜΕ) είναι δυσανάλογα σε σύγκριση με τη ροή χρηματοδότησης προς το Κέντρο Κινηματογράφου.

"Παράπλευρη μνημονιακή απώλεια" ήταν και η κατάργηση του ειδικού φόρου επί των εισιτηρίων, που ενίσχυε την εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή. Εκφράστηκε η ανάγκη για εκ νέου θεσμοθέτηση. Συζητήθηκε ακόμη η "δυσλειτουργία" της ΕΡΤ ως προς την ενίσχυση του κινηματογράφου: «Η ΕΡΤ πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της. Είναι ένας οργανισμός που έχει προσφέρει πολλά... Ανοίξαμε ξανά την ΕΡΤ, όμως ταινία μυθοπλασίας δεν έχουμε δει ακόμη. Και δεν συνηθίζω να μιλώ αρνητικά για τον δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα» τόνισε ο Λευτέρης Κρέτσος.

Ο σκηνοθέτης Τώνης Λυκουρέσης, εκπροσωπώντας την Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, υπογράμμισε την ανάγκη αλλαγής του υπάρχοντος κινηματογραφικού νόμου 3905, "ενός νόμου γραφειοκρατικού και κυρίως αντιαναπτυξιακού...". Ακόμη ζήτησε "να επανέλθουν τα κινηματογραφικά κρατικά βραβεία ποιότητας του υπουργείου Πολιτισμού, που ενίσχυαν οικονομικά πολλούς συντελεστές της παραγωγής", ενώ επισήμανε πως "δεν αποδόθηκε ποτέ το 1,5 % για την κινηματογραφική παραγωγή, όπως προβλέπει ο νόμος, από τα ιδιωτικά κανάλια". Κυρίως, όμως, ο ομιλητής υπογράμμισε την ανάγκη κοινής στρατηγικής ανάμεσα στους θεσμούς. Επίσης, επισημάνθηκε για το πρόγραμμα χρηματοδότησης που εξαγγέλθηκε πρόσφατα από το ΕΚΟΜΕ ότι αποκλείει παραγωγές κάτω των 100.000 ευρώ.

Ο κ. Κρέτσος άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο κατάρτισης ειδικού προγράμματος για τις μικρού μήκους. Ο Άρης Φατούρος από το τηλεοπτικό κανάλι της Βουλής εξέφρασε την ανησυχία του για το μέλλον του προγράμματος "Μικροφίλμ" της ΕΡΤ, το οποίο εδώ και χρόνια ήταν μια σημαντική πηγή ενίσχυσης για τις πρώτες ταινίες των νέων κινηματογραφιστών και το τελευταίο διάστημα έχει "παγώσει".

Στο πάνελ όπου συζητήθηκαν τα προβλήματα της παραγωγής η Φένια Κοσοβίτσα εξέφρασε τον προβληματισμό της για τα "συν και πλην" των ευρωπαϊκών συμπαραγωγών: Για παράδειγμα ανέφερε πως "εάν μια γερμανική εταιρεία δίνει 100 ευρώ για μια συμπαραγωγή, υποχρεωνόμαστε να ξοδέψουμε στη Γερμανία 180 ευρώ".

Στο τρίτο πάνελ της ημερίδας, με θέμα "Δημιουργοί και ταυτότητες", αναδείχθηκαν ζητήματα όπως η queer ταυτότητα στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά, από τον σκηνοθέτη Χρήστο Δήμα, αναφέροντας πρώτα τις "οφειλές" σε σκηνοθέτες όπως ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης, ο Αλέξης Μπίστικας, ο Πάνος Κούτρας... "Όταν στον 'Αμερικάνο' έβαλα τον εαυτό μου γυμνό μπροστά στην κάμερα να φιλά είκοσι ανθρώπους, ήταν μια φοβερή έκθεση, τότε κατάλαβα ότι δεν υπάρχει δρόμος επιστροφής για μένα..." ανέφερε χαρακτηριστικά ο Χρήστος Δήμας. Ο Πέτρος Σεβαστίκογλου μίλησε για τη δική του εμπειρία συνεργασίας με τη Νιγηριανή Κοινότητα της Αθήνας, όταν ετοίμαζε μια σχετική παραγωγή: "Ηρθα σε επαφή μαζί τους, και κατά σύμπτωση ο πρόεδρος της κοινότητας και η γυναίκα του ήταν ηθοποιοί. Μέσα από αυτή τη συνεργασία κατάλαβα πως έχει μεγάλη σημασία να δώσουμε τον λόγο και να εκφραστούν άνθρωποι που δεν διαθέτουν τα τεχνικά μέσα...".

Στο παράλληλο workshop, με θέμα "Ο κινηματογράφος στο νέο ψηφιακό περιβάλλον", που πραγματοποιήθηκε στη μικρή αίθουσα της Ταινιοθήκης, η καθηγήτρια πανεπιστημίου και πρόεδρος του Δ.Σ. της Ταινιοθήκης Μαρία Κομνηνού μίλησε για τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή λέγοντας ότι "η ψηφιοποίηση των κινηματογραφικών αρχείων είναι η μισή ιστορία, καθώς παραμένει επισφαλής. Τα κινηματογραφικά αρχεία σε όλο τον κόσμο εξακολουθούν να συντηρούν τις ταινίες σε φιλμ".

Τέθηκαν στο τραπέζι τα μεγάλα ζητήματα που ανοίγουν με τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, η σχέση του κοινού με το έργο, ο ρόλος του δημιουργού σε αυτό το σύνθετο περιβάλλον, ενώ τονίστηκε πως δεν πρέπει να δαιμονοποιήσουμε τη "νέα εποχή", αλλά να συνειδητοποιήσουμε πως όλα είναι ανοιχτά...

Κ.Τ.

Δείτε όλα τα σχόλια