Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Υπό τεχνική εξέταση η γνωμοδότηση ΡΑΕ για την επιβολή "πλαφόν" στα καύσιμα

Θέμα ημερών η τελική πολιτική απόφαση - Στόχος να μην υπάρξουν στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό και στην τροφοδοσία της αγοράς

Θέμα ημερών είναι η τελική, πολιτική απόφαση για την επιβολή πλαφόν στις τιμές πώλησης των υγρών καυσίμων σε συγκεκριμένες περιοχές, καθώς βρίσκεται υπό επεξεργασία η σχετική γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ).

Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, αφού παρέλαβαν χθες τη γνώμη της ΡΑΕ, έχουν ήδη ξεκινήσει την τεχνική εξέταση της προτεινόμενης από την αρχή μεθοδολογίας υπολογισμού του πλαφόν, προκειμένου να υπάρξει μια “φόρμουλα” που δεν θα δημιουργεί στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό και στην τροφοδοσία της αγοράς.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομίας, “χρειάζεται προσοχή όταν παρεμβαίνεις στην αγορά κι αυτό ακριβώς εξετάζεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες”.

Πιο συγκεκριμένα, η προτεινόμενη μεθοδολογία εξετάζεται υπό το πρίσμα δύο δυνητικών κινδύνων:

- Να μη δημιουργηθούν στρεβλώσεις στην αγορά, δηλαδή να μη δοθεί περιθώριο ή κίνητρο για άνοδο των τιμών των καυσίμων στο επίπεδο της καθορισμένης τιμής (ενώ προ επιβολής πλαφόν διαμορφώνονταν και σε χαμηλότερα επίπεδα, αφήνοντας περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές).

- Να μην υπάρξει πρόβλημα στην προσφορά των καυσίμων, ιδιαίτερα στις νησιωτικές περιοχές. Λαμβάνεται υπόψη ότι η διαμόρφωση υψηλών τιμών στα νησιά είναι αποτέλεσμα όχι μόνο του ατελούς, περιορισμένου ανταγωνισμού στις περιοχές αυτές, αλλά και του αυξημένου μεταφορικού κόστους, που οφείλεται κυρίως στις θαλάσσιες μεταφορές, αλλά και στις λιγότερο πληρέστερες, υφιστάμενες υποδομές (ανάγκη περισσότερων μεταφορών εξαιτίας της έλλειψης υποδομών, π.χ. δεξαμενών, αντλιών κ.λπ.). Υπάρχει ο κίνδυνος στην περίπτωση επιβολής χαμηλής ανώτατης τιμής να δημιουργηθεί αντικίνητρο στην αγορά, που δύναται να οδηγήσει σε ανωμαλίες στην τροφοδοσία, σε ελλείψεις καυσίμων ή σε ακραίες περιπτώσεις ακόμη και σε λαθρεμπόριο κ.λπ.

Κατά τις ίδιες πηγές, στόχος είναι να ενταχθεί το ζήτημα του αυξημένου μεταφορικού κόστους στον ευρύτερο σχεδιασμό για το μεταφορικό ισοδύναμο. Μάλιστα, ανέφεραν ότι ήδη υπάρχει συνεργασία για το θέμα με το υπουργείο Ναυτιλίας, υπόψη του οποίου έχει τεθεί και μια άσκηση - μελέτη βάσει των στοιχείων του Παρατηρητηρίου Τιμών Καυσίμων, στην οποία έχουν διαχωριστεί τα αίτια των αυξημένων τιμών (ανταγωνισμός/μεταφορικό κόστος), ώστε να επεκταθεί το μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου και στον τομέα της προμήθειας υγρών καυσίμων. Με τον τρόπο αυτό, υπογράμμισαν, θα έχουμε ένα πιο στέρεο, μακροπρόθεσμο και ανταγωνιστικό (μεταξύ εμπορίας και κατανάλωσης) μέτρο.

Με την ολοκλήρωση της τεχνικής επεξεργασίας θα γίνει και η σχετική εισήγηση προς τους αρμόδιους υπουργούς Οικονομίας και Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που θα έχουν και τον τελικό λόγο, κάτι που εκτιμάται ότι θα γίνει έως τις αρχές τις επόμενης εβδομάδας.

Στο μεταξύ, χθες, τόσο οι Ομοσπονδίες των βενζινοπωλών (ΟΒΕ και ΠΟΠΕΚ) όσο και ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος ζήτησαν άμεσα συνάντηση με τους συναρμόδιους υπουργούς προκειμένου να συζητηθεί το θέμα. Πάντως, πηγές του υπουργείου Οικονομίας ανέφεραν σχετικά ότι “είμαστε ανοιχτοί στον διάλογο”.

Η εισήγηση της ΡΑΕ

Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση της ΡΑΕ, προτείνεται η επιβολή πλαφόν στην απλή αμόλυβδη βενζίνη (95 RON) για την περίοδο έως 30 Σεπτεμβρίου αρχικά σε 17 νομούς της χώρας: Γρεβενών, Ευρυτανίας, Κεφαλληνίας, Φωκίδος, Ρεθύμνης, Κέρκυρας, Λευκάδος, Κιλκίς, Ζακύνθου, Θεσπρωτίας, Σάμου, Κυκλάδων, Χίου, Δωδεκανήσου, Αρκαδίας, Ροδόπης, Καστοριάς.

Η ανώτατη τιμή καταναλωτή θα προκύπτει βάσει συγκεκριμένου μαθηματικού τύπου και θα αφορά υπέρβαση τιμών από μεγάλο αριθμό πρατηρίων σε κάθε περιοχή και συγκεκριμένα σε ποσοστό 70% και άνω.

Ο μαθηματικός τύπος που προτείνει η ΡΑΕ για τη διαμόρφωση του πλαφόν σε κάθε περιοχή λαμβάνει υπόψη μια θεωρητική τελική τιμή λιανικής νομού / περιοχής, τη διάμεσο τιμή λιανικής των τελευταίων τεσσάρων εργάσιμων ημερών στην περιοχή της Νομαρχίας Αττικής μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, τον ΦΠΑ νομού/περιοχής, το μέγιστο διαφορικό κόστος νομού / περιοχής (αποτυπώνεται για όλους τους νομούς της χώρας), ενώ συνυπολογίζονται και η μέγιστη τιμή χονδρεμπορικής νομού / περιοχής για διάστημα τουλάχιστον 45 ημερών καθώς και η διάμεσος τιμή χονδρικής της Νομαρχίας Αθηνών.

Η υπολογιζόμενη ανώτατη τιμή καταναλωτή θα ισχύει έως και την αμέσως επόμενη Κυριακή της κάθε εβδομάδας και θα επανυπολογίζεται κάθε Παρασκευή -βάσει των σχετικών τύπων- και ισχύει από την αμέσως επόμενη Δευτέρα.

Κατά την πρώτη εφαρμογή του, το μέτρο θα αφορά τους ανωτέρω 17 νομούς / περιοχές που θα παραμείνουν στην υποχρεωτική ανώτατη τιμή για όλη τη διάρκεια εφαρμογής του. Για τους υπόλοιπους νομούς της χώρας θα εξετάζεται, σε κάθε έκδοση Υπουργικής Απόφασης, αν πληρούν το κριτήριο ένταξης καθεστώτος επιβολής πλαφόν (το 70%) κι αν προκύπτει κάτι τέτοιο, θα προστίθενται στη λίστα, στην οποία και θα παραμένουν έως το τέλος ισχύος του μέτρου.

Επιπλέον, η Αρχή προτείνει να κληθούν οι αρμόδιοι φορείς να ελέγξουν με βάση τη μεθοδολογία που προτείνεται, την ανάγκη επιβολής πλαφόν πέραν της απλής αμόλυβδης και στο πετρέλαιο κίνησης (ντίζελ) και το υγραέριο κίνησης, την αμέσως επόμενη εβδομάδα μετά την πρώτη εφαρμογή της ανώτατης τιμής καταναλωτή.

 

Αντιγόνη Ζούντα

Δείτε όλα τα σχόλια