Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Τα σενάρια και οι 1+1 προτάσεις

Ποια λύση προκρίνεται για το Eurogroup της 15ης Ιουνίου

Όλοι οι βασικοί “παίκτες” πλην Γερμανίας έχουν τοποθετηθεί ξεκάθαρα τις τελευταίες ημέρες. Ζητούν να υπάρξει λύση στο Eurogroup της 15ης Ιουνίου. Φυσικά η ελληνική κυβέρνηση επιθυμεί να υπάρξει μια καθαρή λύση, η οποία να δίνει τη δυνατότητα στον χώρα να κάνει ένα θετικό βήμα προς τα εμπρός, καθώς η ψήφιση και των τελευταίων προαπαιτουμένων δίνει τη δυνατότητα να υπάρξει κουβέντα γύρω από τις προτάσεις που θα υπάρξουν στο συμβούλιο υπουργών Οικονομικών στο Λουξεμβούργο.

Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, η Κομισιόν, ο ESM, το ΔΝΤ και η Γαλλία έχουν εκφράσει την εκτίμησή τους ότι το πιθανότερο είναι να προκύψει συμφωνία την ερχόμενη Πέμπτη. Το ζήτημα όμως που απασχολεί όλους, και κυρίως την ελληνική πλευρά, είναι τι είδους λύση θα είναι αυτή. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο τραπέζι των συζητήσεων δύο προτάσεις: Η αποκαλούμενη γαλλική και εκείνη της Κομισιόν, οι οποίες σχετίζονται με την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Ο Γάλλοι και η ρήτρα ανάπτυξης

Ο Γάλλος υπουργός Οικονομίας Μπρουνό Λεμέρ συναντήθηκε τις προηγούμενες μέρες με τον πρόεδρο του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ, τον Γερμανό υπουργό Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, τον Ιταλό ομόλογό του Πιερ Κάρλο Παντοάν, αλλά και τη γενική διευθύντρια του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ, η οποία ειρήσθω εν παρόδω θα βρίσκεται στο Eurogroup της Πέμπτης.

Στην προσπάθεια για προώθηση λύσης στις 15 Ιουνίου, ο κ. Λεμέρ θα επισκεφθεί την Αθήνα αύριο για να συναντηθεί με ανώτατα κυβερνητικά στελέχη και φυσικά με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο.

Η Γαλλία έχει καταθέσει πρόταση που προβλέπει ουσιαστικά έναν μηχανισμό ο οποίος θα παρακολουθεί ανά πενταετία την πορεία της ανάπτυξης και βάσει αυτού θα αποφασίζεται η επέκταση και η εμβάθυνση των μεσοπρόθεσμων μέτρων για ελάφρυνση του χρέους.

Δηλαδή, στην περίπτωση που η ανάπτυξη είναι χαμηλή και επιβεβαιώνονται τα αρνητικά σενάρια του ΔΝΤ, τότε η επέκταση της αποπληρωμής των δανείων και της περιόδου χάριτος να είναι η μεγαλύτερη δυνατή, δηλαδή ακόμη και μέχρι τα 15 ή τα 17 χρόνια. Σε περίπτωση όμως που η ανάπτυξη είναι ιδιαίτερα θετική, τότε η επέκταση και η περίοδος χάριτος να είναι ελάχιστες ή ακόμα και μηδενικές.

Η γαλλική πλευρά εκτιμά πως, αν υπάρχει η παραπάνω αναφορά στα συμπεράσματα του Eurogroup, τότε θα δοθεί και η σαφήνεια που απαιτείται από την ΕΚΤ στα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους, επιτρέποντας στην Ελλάδα να συμμετάσχει στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.

Ο ρόλος της ΕΚΤ

Όπως έχει εξελιχθεί η διαπραγμάτευση ο οικονομικοπολιτικός χαρακτήρας των διαπραγματεύσεων έχει επεκταθεί πλέον και εντός των τάξεων της ΕΚΤ. Η ελληνική κυβέρνηση έχει επιλέξει να χαμηλώσει τους τόνους των αναφορών της στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης προκειμένου να "ελαφρυνθεί" η διαπραγματευτική της θέση, καθώς η γερμανική πλευρά φέρεται να "επέπληξε" παράγοντες της ΕΚΤ με το επιχείρημα ότι η Ελλάδα χρησιμοποιεί πολιτικά το πρόγραμμα.

Με επιπλέον κεφάλαια για ανάπτυξη η πρόταση της Κομισιόν

Εκτός της γαλλικής πρότασης, υπάρχει και μία που προέρχεται από την Κομισιόν που φέρεται να σχεδιάζει νέα μέτρα για την τόνωση της οικονομικής ανάπτυξης στην Ελλάδα σε μακροπρόθεσμο επίπεδο, ενώ υπάρχουν και αντίστοιχες προτάσεις από τη γαλλική πλευρά.

Αυτό προκύπτει από ένα 16 σελίδων εσωτερικό έγγραφο της Κομισιόν το οποίο έχει σταλεί στην Επιτροπή Προϋπολογισμού της γερμανικής Βουλής. Εντός του εγγράφου προτείνεται, μεταξύ άλλων, να διατεθούν περισσότερα κονδύλια από την Ε.Ε. στην Ελλάδα για την ενίσχυση των επενδύσεων και δη για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα - πέραν του υφιστάμενου κοινοτικού προϋπολογισμού που λήγει το 2020.

Το πλαίσιο αυτό προβλέπει ότι θα πρέπει να συνεχίσουν να γίνονται οι κατ’ εξαίρεσιν διευκολύνσεις στην Ελλάδα για την εκταμίευση των κοινοτικών κονδυλίων, με πολύ χαμηλή εθνική συμμετοχή στα διάφορα έργα. Επιπλέον, προτείνεται να συμμετέχουν ενεργά οι αναπτυξιακές τράπεζες άλλων κρατών - μελών με την παροχή οικονομικής και τεχνικής βοήθειας, όπως κάνει ήδη η γερμανική KfW.

Ακόμη υπάρχει η πρόταση να διατεθούν τα κέρδη (ποσό της τάξης των 4,4 δισ.) από τα ελληνικά ομόλογα που αγοράστηκαν τόσο από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα όσο και από τις κεντρικές τράπεζες των κρατών - μελών της Ευρωζώνης στην Ελλάδα για την τόνωση των επενδύσεων και την υποστήριξη των ανέργων.

Η πρόθεση της Γερμανίας

Η συζήτηση στο προηγούμενο Eurogroup της 22ας Μαΐου έδειξε με σαφή τρόπο την πρόθεση του Βερολίνου να βρει μια λύση που θα μεταθέτει τις οριστικές αποφάσεις για αργότερα και θα προωθεί το λεγόμενο «Stand-by Agreement». Σύμφωνα με αυτό, το ΔΝΤ θα συμμετέχει στο πρόγραμμα, αλλά θα καταβάλει τις δόσεις προς την Ελλάδα στο τέλος του προγράμματος, μετά την εφαρμογή των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος.

Αυτό όμως μένει να δούμε αν θα ισχύσει στην απόφαση που θα ληφθεί στο Λουξεμβούργο, καθώς και το αν θα παραμείνουν τα "εάν και εφόσον" σε σχέση με τη λήψη μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος.

Λύση αλλιώς...

Σε κάθε περίπτωση είναι ιδιαιτέρως σημαντικό να προκύψει μια λύση την ερχόμενη Πέμπτη, καθώς, σε αντίθετη περίπτωση, όλες οι πλευρές θα μπουν σε περιπέτειες, εφόσον το θέμα θα παραπεμφθεί αναγκαστικά και μη, στη σύνοδο κορυφής των Βρυξελλών στις 22 Ιουνίου, όταν από τις 17 Ιουλίου ξεκινά η λήξη ελληνικών ομολόγων, κυρίως προς την ΕΚΤ, τα οποία για τον μήνα αυτόν φθάνουν τα 7 δισ. Ωστόσο δεν πρέπει να υπάρχει ανησυχία, εφόσον όλες οι πλευρές δείχνουν να προετοιμάζουν το έδαφος για ομαλή έκβαση του επερχόμενου συμβουλίου υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης.

Εφόσον όμως υπάρξει συνολική συμφωνία, τότε, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM), η Ελλάδα θα μπορούσε να σταθεί οικονομικά σύντομα και πάλι στα πόδια της, όπως αναφέρει ο επικεφαλής του Κλάους Ρέγκλινγκ, και να προετοιμαστεί μια δοκιμαστική έξοδος της Ελλάδας στις αγορές.

 

Δείτε όλα τα σχόλια