Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.6°C18.7°C
1 BF 65%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
12.3°C16.7°C
2 BF 55%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
17 °C
13.7°C16.6°C
2 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.4°C16.8°C
2 BF 72%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
12 °C
11.9°C14.5°C
2 BF 71%
Το διπλό μπρα ντε φερ για το ελληνικό πρόγραμμα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Το διπλό μπρα ντε φερ για το ελληνικό πρόγραμμα

Ένα δυνατό “μπρα ντε φερ” μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών αναμένεται να ξεκινήσει μετά την Καθαρά Δευτέρα, καθώς καταφθάνουν οι επικεφαλής των θεσμών στην Αθήνα, με στόχο να ολοκληρωθεί η δεύτερη αξιολόγηση το πολύ έως το Eurogroup της 7ης Απριλίου (ενδεικτική της βιασύνης όλων των πλευρών ήταν η δήλωση του αντιπροέδρου της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις ότι μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα στον Μάρτιο).

Το κρίσιμο ζητούμενο είναι ο προσδιορισμός μέτρων και αντισταθμιστικών, κάτι το οποίο μόνο απλό δεν φαντάζει.

Εν όψει του ερχομού των θεσμών, συνεχίζονται παράλληλα και σε όλα τα επίπεδα οι υπόγειες διεργασίες τόσο για το θέμα των μέτρων όσο και για την εξεύρεση κοινού τόπου στο θέμα του χρέους και των πρωτογενών πλεονασμάτων μετά το 2018, ζητήματα γύρω από τα οποία εξελίσσεται το δεύτερο μπρα ντε φερ μεταξύ ΔΝΤ και Γερμανίας, με την ΕΚΤ να παρακολουθεί διακριτικά.

Μετά τη συνάντηση της Κριστίν Λαγκάρντ με την Άνγκελα Μέρκελ, όλοι περιμένουν να δουν τις τελικές αποφάσεις της Γερμανίδας καγκελαρίου, οι οποίες θα πρέπει να κρατούν τις δύσκολες ισορροπίες στο εσωτερικό της χώρας της ενώ βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο.

Αντιθέτως, το ΔΝΤ συνεχίζει να κρατάει άκαμπτη στάση (αντίθετα με όσα γράφτηκαν από πολλά ελληνικά ΜΜΕ). Την Πέμπτη ο επικεφαλής του ευρωπαϊκού τομέα του Ταμείου Πόουλ Τόμσεν, ο διευθυντής του Τομέα Αναλύσεων Μορίς Όμπσφελντ και ο επικεφαλής του Νομικού Τμήματος του ΔΝΤ Σον Χέγκαν ξεκαθάρισαν σε άρθρο τους ότι για να συμμετέχει το ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα θα απαιτηθεί μια εκ των προτέρων αξιόπιστη και αποσαφηνισμένη διαδικασία ελάφρυνσης του χρέους, με πρωτογενή πλεονάσματα σε επίπεδα που δεν θα δημιουργούν ρίσκο για την οικονομία.

Μάλιστα, αναφέρουν πως “δεν είναι εφικτό, είτε πολιτικά είτε οικονομικά, το πρόβλημα να λυθεί μέσω της περαιτέρω σύσφιξης του ζωναριού».

Επιπλέον η αμερικανική κυβέρνηση φαίνεται να είναι εναντίον κάθε χρηματοδοτικής ανάμειξης του ΔΝΤ στο τρίτο Μνημόνιο ενθαρρύνοντας τη σκληρή στάση που τηρεί το Ταμείο, όπως προκύπτει από ρεπορτάζ της εφημερίδας “Wall Street Journal”, το οποίο βασίζεται σε συνέντευξή της με τον νέο υπουργό Οικονομικών των ΗΠΑ Στίβεν Μνούχιν.

Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την κατάληξη αυτής της αντιπαράθεσης και φυσικά κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο μιας αποχώρησης του ΔΝΤ, έστω και μετά τις γερμανικές εκλογές.

Όλα ανοιχτά για το ύψος των παρεμβάσεων

Σχετικά με το πακέτο μέτρων και αντιμέτρων που θα συζητηθεί από την Τρίτη με τους θεσμούς, η συζήτηση για το ύψος του αναμένεται να ξεκινήσει από τη βάση του 1,5% + 0,5% του ΑΕΠ (έκαστο πακέτο), με την ελληνική πλευρά να επιθυμεί να μειώσει ακόμη περισσότερο αυτό το ποσοστό. Αν ισχύσει το 1,5%, θα νομοθετηθούν μέτρα 0,75% (1,4 δισ.) του ΑΕΠ για το 2019 (με τα αντισταθμιστικά τους) και άλλα 0,75% από το 2020 μέχρι και το 2022 αθροιστικά.

Πιθανότατα το πρώτο 0,75% θα αφορά τη μείωση του αφορολογήτου ορίου και το δεύτερο 0,75% τη μείωση της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις.

Πάντως, αυτή τη στιγμή, δεν είναι τίποτα πλήρως ξεκαθαρισμένο, ενώ, σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες, το 0,75% που αφορά το συνταξιοδοτικό μπορεί να είναι μικρότερο και να περικοπεί ένα άλλο ποσοστό από διαφορετικούς πόρους.

Σύμφωνα με υπολογισμούς της “Αυγής”, αν το αφορολόγητο όριο μειωθεί στα 6.700 ευρώ από 8.636 σήμερα, τότε προκύπτει το πρώτο πακέτο του 0,75%. Σε περίπτωση που το αφορολόγητο μειωνόταν στα 5.900 ευρώ, όπως φέρεται να έχει ζητήσει το ΔΝΤ, τότε η εξοικονόμηση για το Δημόσιο θα έφτανε το 1% του ΑΕΠ, ήτοι το 1,8 δισ.

Ταυτόχρονα θα εξοικονομηθεί άλλο ένα 0,50% στις δαπάνες των υπουργείων και άλλων φορέων του Δημοσίου (spending review), το οποίο δεν ανησυχεί την κυβέρνηση, καθώς ήδη εδώ και μήνες βρίσκεται σε πορεία υλοποίησης.

Φοροελαφρύνσεις εν όψει

Σε σχέση με τα υπόλοιπα αντίμετρα, ως προτάσεις της ελληνικής πλευράς περιλαμβάνονται η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 35% - 40% και ο ταυτόχρονος συνολικός επανασχεδιασμός του φόρου με επαναφορά του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, ώστε η μείωση να στοχεύει στα χαμηλά εισοδήματα, τα οποία θα θίξει μια ενδεχόμενη μείωση του αφορολόγητου ορίου.

Στις προτάσεις της κυβέρνησης, σύμφωνα με πληροφορίες, περιλαμβάνονται ακόμη η μείωση του φόρου εισοδήματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες, μετάταξη του κλάδου εστίασης και άλλων προϊόντων διατροφής από το 24% στο 13% και του ΦΠΑ ενέργειας από το 13% στο 6%, ενώ υπάρχει και η σκέψη για μείωση του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ από το 24% στο 23% (πρόταση που περιλαμβάνεται, άλλωστε, και στην τελευταία έκθεση του ΔΝΤ).

Εν αναμονή της στάσης των θεσμών στην Αθήνα

Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί πως το ΔΝΤ έχει εισηγηθεί μείωση του φόρου για τις επιχειρήσεις κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες, μείωση των υψηλών φορολογικών συντελεστών για τα φυσικά πρόσωπα (σ.σ.: κάνει λόγο για συντελεστές της τάξεως του 15%-20%, όταν σήμερα εκτείνονται από 22% έως και 45%).

Τούτων δοθέντων, ενδέχεται να υπάρξει “μάχη” της ελληνικής πλευράς με το ΔΝΤ, κατά τη διάρκεια των συναντήσεων σε τεχνικό επίπεδο, χωρίς να όμως να αποκλείεται οι διαπραγματεύσεις να κυλήσουν σχετικά ήρεμα, με τους θεσμούς να αποδέχονται ότι τον κύριο λόγο στα αντισταθμιστικά μέτρα θα τον έχει η Ελλάδα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL