Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
17.1°C20.2°C
2 BF 55%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
16.2°C18.8°C
2 BF 50%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
17.0°C18.8°C
3 BF 60%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.1°C18.2°C
3 BF 67%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.9°C17.3°C
3 BF 48%
Εκατόμβη νεκρών η Σρι Λάνκα, στους 290 αυξήθηκε ο αριθμός των νεκρών
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Εκατόμβη νεκρών η Σρι Λάνκα, στους 290 αυξήθηκε ο αριθμός των νεκρών

Οι αρχές στη Σρι Λάνκα ήραν σήμερα την απαγόρευση κυκλοφορίας που είχαν επιβάλει μετά τη σειρά βομβιστικών επιθέσεων οι οποίες στοίχισαν τη ζωή σε 290 ανθρώπους και τραυμάτισαν άλλους 500 και πλέον μέσα σε εκκλησίες και πολυτελή ξενοδοχεία το πρωί της Κυριακής του Πάσχα για τους καθολικούς.

Δεν έχει υπάρξει ακόμη ανάληψη της ευθύνης για τις επιθέσεις σε δύο εκκλησίες και τέσσερα ξενοδοχεία στο Κολόμπο και κοντά στην πρωτεύουσα της κατά πλειονότητα βουδιστικής χώρας, καθώς και σε μια τρίτη εκκλησία στη βορειοανατολική ακτή της Σρι Λάνκα, στην Μπατικαλόα.

Ο πρόεδρος της χώρας Μαϊθριπάλα Σιρισένα, ο οποίος βρισκόταν εκτός της χώρας όταν διαπράχθηκαν οι επιθέσεις, συγκάλεσε συνεδρίαση του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας της Σρι Λάνκα και σε αυτή θα συμμετάσχει ο πρωθυπουργός Ρανίλ Γουικρεμεσίνγκε, δήλωσε πηγή προσκείμενη στην κυβέρνηση.

Εκφράζονται φόβοι ότι οι επιθέσεις θα πυροδοτήσουν αναζωπύρωση της θρησκευτικής και εθνοτικής βίας. Η αστυνομία ανακοίνωσε αργά χθες Κυριακή ότι διαπράχθηκαν μια επίθεση με εμπρηστική βόμβα εναντίον τεμένους στο βορειοδυτικό τμήμα της χώρας και εμπρησμοί δύο καταστημάτων που ανήκουν σε μουσουλμάνους σε δυτική περιοχή.

Στη Σρι Λάνκα μαινόταν επί δεκαετίες εμφύλια σύρραξη με τους αυτονομιστές μειονοτικούς Ταμίλ, που τερματίστηκε πριν από μια δεκαετία. Η βία των εξτρεμιστών αποκλιμακώθηκε έκτοτε.

Στη χώρα της Νότιας Ασίας με περίπου 22 εκατομμύρια κατοίκους υπάρχουν μεγάλες κοινότητες χριστιανών, μουσουλμάνων και ινδουιστών -- η καθεμία αντιπροσωπεύει το 8-12% του πληθυσμού.

Παρότι η απαγόρευση κυκλοφορίας που είχαν επιβάλει οι αρχές ήρθη νωρίς το πρωί της Δευτέρας, η κίνηση ήταν ασυνήθιστα λίγη στο Κολόμπο.

Στρατιώτες με αυτόματα όπλα στα χέρια φρουρούσαν μεγάλα ξενοδοχεία και το Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου σε μια συνοικία όπου εδρεύουν πολλές επιχειρήσεις, πολύ κοντά στα τέσσερα ξενοδοχεία που έγιναν στόχος βομβιστικών επιθέσεων χθες Κυριακή του Πάσχα για τους καθολικούς.

 Εκατοντάδες επιβάτες που είχαν αποκλειστεί στο αεροδρόμιο του Κολόμπο τη νύχτα άρχισαν να κινούνται προς τα σπίτια τους αφού ήρθη η απαγόρευση.

Σύμφωνα με την αστυνομία, ο νεότερος απολογισμός των θυμάτων είναι πλέον 290 νεκροί και 500 τραυματίες. Οι αρχές έχουν συλλάβει 24 υπόπτους στο πλαίσιο της έρευνας που διενεργούν για τις επιθέσεις. Συνεχίζει να μην έχει αναληφθεί η ευθύνη για αυτές, ωστόσο οι υποψίες των αρχών στρέφονται σε μια άγνωστη εκτός της χώρας ισλαμιστική οργάνωση, γνωστή ως NTJ (National Thowheeth Jama'ath).

Από το Βατικανό ως τις ΗΠΑ και την Ινδία, οι επιθέσεις προκάλεσαν κατακραυγή. Δεκάδες ξένοι -- «γύρω στους 37» σύμφωνα με εκπρόσωπο της αστυνομίας -- σκοτώθηκαν όταν έγιναν οι εκρήξεις στις εκκλησίες και τα ξενοδοχεία και άλλοι 19 εξακολουθούν να νοσηλεύονται.

Η αστυνομία ανακοίνωσε εξάλλου σήμερα ότι βρέθηκε αργά χθες βράδυ και εξουδετερώθηκε από πυροτεχνουργούς μια «αυτοσχέδια» βόμβα τοποθετημένη σε δρόμο που οδηγεί στο αεροδρόμιο του Κολόμπο, που συνεχίζει τη λειτουργία του υπό δρακόντεια μέτρα ασφαλείας.

Προειδοποίηση από το Στέιτ Ντιπάρτμεντ για πιθανά νέα χτυπήματα τρομοκρατών

Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ προειδοποιεί σε ταξιδιωτική οδηγία του ότι «τρομοκρατικές οργανώσεις» συνεχίζουν να σχεδιάζουν τη διάπραξη επιθέσεων στη Σρι Λάνκα.

«Τρομοκράτες ενδέχεται να επιτεθούν (...) απροειδοποίητα», ανέφερε το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών σε ταξιδιωτική οδηγία του που φέρει χθεσινή ημερομηνία.

Κατά τη διπλωματία των ΗΠΑ, στόχοι ενδέχεται να γίνουν τουριστικοί προορισμοί, συγκοινωνιακοί κόμβοι, εμπορικά κέντρα, ξενοδοχεία, χώροι λατρείας, αεροδρόμια και άλλοι δημόσιοι χώροι.

Μία χώρα με μακραίωνη ιστορία συγκρούσεων μεταξύ ινδουϊστών Ταμίλ και βουδιστών σινγκαλέζων περνά σε μία άλλη φάση εθνικο-θρησκευτικών αντιπαραθέσεων

O διάχυτος φόβος ανάμεσα σε κάθε μία από τις εθνο-θρησκευτικές κοινότητες που συνθέτουν τη Σρι Λάνκα, μην υπερκερασθεί από την άλλη, σε συνδυασμό με την ταύτιση της εθνικής ταυτότητας με τη βουδιστική παραλλαγή "θεραβάδα" και τη σινγκαλέζικη γλώσσα, αποτελούν τα διακριτικά στοιχεία της εθνικής συνείδησης της χώρας. Ο φόβος αυτός της επικυριαρχίας μίας ομάδας επί των άλλων εντάθηκε μετά το τέλος της αποικιοκρατίας, όταν αποκρυσταλλώθηκαν τα διαχωριστικά όρια των τριών μεγάλων ταυτοτήτων: οι βουδιστές σινγκαλέζοι, οι ινδουϊστές Ταμίλ και οι μουσουλμάνοι.

Όπως εξηγεί στην εφημερίδα El Pais ο ιστορικός Κ.Μ. ντε Σίλβα, ο φόβος των σινγκαλέζων θα μπορούσε να εξηγηθεί από τη θέση τους ως πλειοψηφούσα εθνοτική ομάδα, που όμως φέρει ανεξίτηλο το σύμπλεγμα της κατατρεγμένης εθνικής μειονότητας ανά τους αιώνες. Χωρισμένη από το ηπειρωτικό σώμα της Ινδίας από το Στενό του Παλκ, καθ' όλη τη διάρκεια της ιστορίας της η Σρι Λάνκα λεηλατήθηκε από διαδοχικές εισβολές των ινδουϊστών Ταμίλ, που προέρχονταν από τις Ινδίες και στόλιζαν τους θυρεούς των δυναστειών τους με τους θησαυρούς που σκύλεψαν από τις βουδιστικές πόλεις. Ένα άλλο ταυτοτικό στοιχείο των σιγκαλέζων είναι η βουδιστική θρησκεία που, όταν καταδιώκετο στις Ινδίες, βρήκε πρόσφορο έδαφος στο εσωτερικό της Σρι Λάνκα. Εξ ου και η εθνική υπερηφάνεια των κατοίκων τους ως θεματοφυλάκων του πολιτισμού που απειλείτο από τον πανίσχυρο γείτονά τους.

Από την πλευρά της, η ινδουϊστική μειονότητα των Ταμίλ, που έλκει την καταγωγή της από τα νότια της Ινδίας και η οποία ανά τους αιώνες εγκαθίστατο στα βορειοανατολικά της νήσου, είχε, σε αντίθεση με τους σινγκαλέζους, το σύμπλεγμα της επικρατούσας πλειονότητας, πεπεισμένη πως βρισκόταν σε προνομιακή θέση καθώς μοιραζόταν την ίδια κουλτούρα με το ένα δισ. των ομοθρήσκων της στην άλλη πλευρά των στενών. Η πηγή της σύγκρουσης ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους Τίγρεις της Απελευθέρωσης των Ταμίλ Ιλάμ (LTTE), συνιστά την πιο μακρόβια σύγκρουση στην Ασία και μπορεί να ερμηνευθεί μέσω αυτής της πολιτισμικής διαφοράς. Οι Ταμίλ έγιναν διάσημοι επειδή πρώτοι εισήγαγαν την τρομοκρατική τακτική της επίθεσης αυτοκτονίας, που τόσο διαδεδομένη έχει γίνει σε άλλα πλαίσια συγκρούσεων στις μέρες μας. Ο θάνατος του ηγέτη τους Βελουπιλάι Πραμπχακαράν το 2009 σήμανε το τέλος της σύγκρουσης και την ήττα του αυτονομιστικού κινήματος.

Η απάντηση στην εμφύλια τούτη διαμάχη από τις διαδοχικές κυβερνήσεις ήταν η ενίσχυση της σινγκαλέζικης θρησκευτικής συνείδησης, στηριζόμενες στην εκτεταμένη βοήθεια των βουδιστικών θρησκευτικών αρχών. Ο πρόεδρος Μαχίντα Ραγιαπάκσα και οι δύο αδελφοί του ενσάρκωσαν στο έπακρο την αποφασιστικότητα των ταυτοτικών αυτών μέτρων, ερμηνεύοντας τον εκλογικό του θρίαμβο το 2005 ως μία λευκή επιταγή για να δωθεί τέλος στη σύγκρουση άπαξ και διαπαντός. Και πράγματι, το κατάφερε με αποτελεσματικό, πλην όμως αποκρουστικό τρόπο: χιλιάδες άμαχοι σφαγιάσθηκαν κατά τη διάρκεια της πιο αμείλικτης φάσης του πολέμου. ΟΙ φωνές του Τύπου και των ανθρωπιστικών οργανώσεων κατασιγάσθηκαν μέσω της τακτικής των συλλήψεων και των δολοφονιών.

Η ειρήνευση έβγαλε την Σρι Λάνκα από το περισκόπιο των διεθνών γεγονότων. Έως το 2014 οι εντάσεις μεταξύ βουδιστών και μουσουλμάνων προκάλεσαν μία σειρά από εξεγέρσεις και κατά τη διάρκεια της τελευταίας 10ετίας η σχέση μεταξύ των δύο θρησκευτικών κοινοτήτων χαρακτηρίσθηκε από μία ριζοσπαστικοποίηση των θέσεών τους. Τα τελευταία χρόνια δε αναδύθηκε η υπερεθνικιστική θρησκευτική οργάνωση Μπόντου Μπάλα Σένα, που προωθεί μία πολιτική μίσους απέναντι στους μουσουλμάνους, η διεξαγωγή της οποίας θυμίζει σε πολλά σημεία τους τον διωγμό των Ροχίνγκια στη Μιάνμαρ.

Η ακραία δράση της ομάδας αυτής, σύμφωνα με τον ειδικό στην τρομοκρατία Ροχάν Γκουναράτνα, έχει προκαλέσει φυσικά την επίσης ακραία αντίδραση, μέσω της επικράτησης των πλέον ακραίων μουσουλμανικών κλάδων στην αντίστοιχη κοινότητα της χώρας, τον σαλαφισμό και τον ουαχαμπισμό. Δύο τάσεις που εντός της κοινότητας θεωρούνται ξενόφερτες και κρίνεται πως αλλοιώνουν την μετριοπαθή παράδοση που χαρακτηρίζει τα ήθη της ντόπιας μουσουλμανικής κοινωνίας.

Οι δημογραφικές αλλαγές έχουν συμβάλλει επίσης στην έξαρση της ιδέας της μουσουλμανικής απειλής: από το 1948, η δημογραφική αύξηση των σινγκαλέζων ήταν 1,1%, ενώ των μουσουλμάνων κατά 1,9%. Η παγκοσμιοποίηση έχει συμβάλλει επίσης στην εξακτίνωση των προβλημάτων ομοειδών κοινοτήτων στο εσωτερικό του ευρύτερου αστερισμού των κοινών παραδόσεων και θεσμίων: έτσι οι ακραίες βουδιστικές τάσεις ταυτίζονται με την καταπιεσμένη βουδιστική μειονότητα στο Μπανγκλαντές και αναλαμβάνει ακραίες δράσεις στο όνομά τους. Αντίστοιχα, οι μουσουλμάνοι εντάσσουν στη ρητορική τους τις διώξεις που υφίστανται οι αδελφοί τους στη Μιάνμαρ.

Μέχρι σήμερα, η χριστιανική κοινότητα, η οποία επλήγη περισσότερο από τις χθεσινές επιθέσεις, είχε παραμείνει εκτός του πανοράματος αυτού των κοινοτικών συγκρούσεων. Οι χριστιανοί μάλιστα θεωρούνταν ευρέως ως μια ενοποιητική δύναμη, που συγκερνά τις αντίρροπες τάσεις των σινγκαλέζων και των Ταμίλ. Ακόμη δεν είναι τίποτε σαφές, και μόνο μέσα στο επόμενο διάστημα θα μπορέσει κανείς εάν τα γεγονότα αυτά συνδέονται με μία περιφερειακή διεύρυνση των πρόσφατων επιθέσεων στη Νέα Ζηλανδία, ή απλώς πρόκειται για ακόμη ένα νέο επεισόδιο στην σύγκρουση μεταξύ των εθνοτήτων της Σρι Λάνκα.

Πηγή: El Pais - ΑΜΠΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL