Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Στη "Little India" της Σιγκαπούρης

Στην παλιά συνοικία της πολυπολιτισμικής πόλης - κράτους

Ο ποταμός Σιγκαπούρα διατρέχει τα νότια της Σιγκαπούρης διασχίζοντας μια διαδρομή 3,2 χιλιομέτρων προτού χυθεί στον ωκεανό σχηματίζοντας τις εκβολές του στο κεντρικό επιχειρηματικό διαμέρισμα με τους ουρανοξύστες, τα μοντέρνα κτήρια με τον πρωτοποριακό σχεδιασμό, όπως το Singapore Flyer, το Μουσείο Τεχνών και Επιστημών, την Εθνική Πινακοθήκη, τους Κήπους του Κόλπου και τις σύγχρονες γέφυρες που συνθέτουν το ομορφότερο μέρος της πόλης. Ένα από τα στάνταρ σημεία για τις βραδινές μου βόλτες όσο έμεινα στη Σιγκαπούρη.

Στη βόρεια όχθη του ποταμού, βρισκόταν τον 19ο αιώνα η συνοικία Καμπόνγκ Γκλαμ που θα πει "γειτονιά των μυρτιών", αφού καμπόνγκ σημαίνει "γειτονιά", ενώ το γκλαμ είναι ένα είδος μυρτιάς.

Πρόκειται για τη συνοικία όπου σήμερα οι τουρίστες επισκέπτονται το μεγαλοπρεπές Τζαμί του Σουλτάνου, ένα από τα σημαντικότερα στη χώρα, καθώς και το Κέντρο Μαλαϊκής Παράδοσης, πολιτιστικό κέντρο και μουσείο, στο οποίο εκτίθενται σε μια έκταση 8.000 τετραγωνικών μέτρων χειροτεχνήματα, αλλά και παρουσιάζονται μέσω multimedia η μαλαϊκή κληρονομιά και ο πολιτισμός.

Εθνοτική ρυμοτομία

Έως το 1819 κατοικούσε εδώ η μαλαισιανή αριστοκρατία της πόλης. Εκείνη τη χρονιά υπεγράφη συνθήκη μεταξύ της Βρετανικής Εταιρείας των Ανατολικών Ινδιών και του Χουσεΐν Σαχ, σουλτάνου του Τζοχόρ, η οποία επέτρεπε στους Βρετανούς να ιδρύσουν εμπορικό σταθμό. Τρία χρόνια αργότερα. οι Βρετανοί εκπόνησαν το "Σχέδιο Τζάκσον", από το όνομα του μηχανικού της αποικίας Φίλιπ Τζάκσον, βάσει του οποίου η συνοικία χωρίστηκε σε μικρότερες γειτονιές, με καθεμία να υποδέχεται και διαφορετική εθνική ομάδα. Έτσι, καθορίστηκε η γειτονιά όπου θα έμεναν οι Ευρωπαίοι και στα ανατολικά της η περιοχή διαιρέθηκε στις γειτονιές των Κινέζων, των Αράβων, των Μαλαισιανών και σταδιακά και σε γειτονιές όπου θα διέμεναν οι μετανάστες από την Ιάβα, τη Μελάκα και άλλες περιοχές.

Σιγά - σιγά αναπτύχθηκε μια πολυεθνική εμπορική κοινότητα στην οποία θα προσετίθεντο και οι Ινδοί. Οι Ινδοί μετανάστες εγκαταστάθηκαν βορείως της Καμπόνγκ Γκλαμ, στα ανατολικά του ποταμού Σιγκαπούρα, απέναντι από την Τσαϊνατάουν όπου έμεναν οι Κινέζοι, στα δυτικά του ποταμού. Τα κύματα μεταναστών κατέκλυσαν την Καμπόνγκ Γκλαμ και έτσι οι Ινδοί που πολλαπλασιάζονταν άρχισαν να συγκεντρώνονται βορειότερα, σε μια περιοχή όπου περιορίζονταν οι κατάδικοι ομοεθνείς τους. Η τοποθεσία, κατά μήκος του ποταμού Σερανγκούν, ήταν ιδανική για τα βοοειδή των Ινδών κτηνοτρόφων και έτσι ξεκίνησε σε αυτήν το ζωεμπόριο χάρη στο οποίο αναπτύχθηκαν ευρύτερες εμπορικές δραστηριότητες, με αποτέλεσμα στα πρώτα χρόνια του 20ού αιώνα να μετατραπεί σε ινδική συνοικία. Αυτή ονομάστηκε από τους ντόπιους Τέκκα, όμως συν τω χρόνω έγινε γνωστή ως Μικρή Ινδία ("Little India").

Παρ’ ότι, με την πάροδο του χρόνου, πολλοί Ινδοί επέλεξαν άλλες γειτονιές για να μείνουν και να ανοίξουν καταστήματα, η Μικρή Ινδία παρέμεινε το επίκεντρο των Ινδών της Σιγκαπούρης και ειδικά όσων προτίμησαν να μείνουν κοντά στις παραδόσεις τους. Αν και "Little India", στη συνοικία λειτουργούν αρκετά κινεζικά καταστήματα, όπως άλλωστε και στην Τσαϊνατάουν της Σιγκαπούρης είχα δει το ίδιο πρωί ινδουιστικούς ναούς και ινδικά μικρομάγαζα, καθώς και ναούς διαφορετικών θρησκειών. Μάλιστα, στην πολυεθνική αγορά Τέκκα της Μικρής Ινδίας πουλάνε τα προϊόντα τους μικροπωλητές διαφορετικής καταγωγής.

Με το μετρό

Πήρα τη Μωβ ή Βορειοανατολική Γραμμή του μετρό από τον σταθμό Chinatown και μετά από δύο σταθμούς κατέβηκα στον σταθμό Little India. Είναι τόσο εξυπηρετικό το μετρό της Σιγκαπούρης που θα μπορούσα να κάνω τη διαδρομή Chinatown - Little India και με μια άλλη από τις εννέα γραμμές, την Μπλε Γραμμή, η οποία όμως ακολουθεί ημικυκλική πορεία. Θα περνούσε και από άλλους έξι σταθμούς. Πάντως, η Μπλε δίνει την ευκαιρία να κάνει κάποιος μία από τις συντομότερες διαδρομές με μετρό στον κόσμο, διάρκειας μόλις 25 δευτερολέπτων, μόνο 5 δευτερόλεπτα πάνω από το ρεκόρ που έχει ο αγγλικός υπόγειος με τη διαδρομή Leicester Square - Covent Garden της Γραμμής Piccadilly, η οποία καλύπτει απόσταση 260 μέτρων.

Όπως και όλοι οι σταθμοί της πόλης, οι επιγραφές είναι γραμμένες σε τρία διαφορετικά αλφάβητα, που εξυπηρετούν τέσσερις γλώσσες: λατινική γραφή για τα αγγλικά και τα μαλαισιανά, τα κινέζικα ιδεογράμματα για τους Κινέζους και η αντίστοιχη γραφή για τους μετανάστες και απογόνους μεταναστών που προέρχονται από τον ινδικό Νότο.

Ο σταθμός είναι εντυπωσιακός, με τους τρεις ορόφους στις πλατφόρμες του και κυρίως με την αρχιτεκτονική του. Τόσο εσωτερικά, όπου κυριαρχούν ο γρανίτης, το μέταλλο και το γυαλί που δίνουν μια αστραφτερή όψη στον χώρο, σαν γκλίντερ σε ινδικό σάρι, και με τις κυματιστές οροφές, όσο και εξωτερικά, όπου το κυματοειδές σχήμα του είναι επίσης βασισμένο στο σάρι που φορούν οι Ινδές.

Το κτήριο είναι από μόνο του αξιοθέατο, καθώς έχει βραβευθεί σε αρκετούς διεθνείς διαγωνισμούς, μεταξύ των οποίων και στο Παγκόσμιο Αρχιτεκτονικό Φεστιβάλ του 2013. Το πρώτο κτήριο που συναντώ εισερχόμενος στη Μικρή Ινδία με πληροφορεί πως μόλις έφτασα σε αυτήν. Δύο μακρές σειρές στεγασμένων καταστημάτων και από τις δύο πλευρές ενός στενόμακρου σομόν κτηρίου με έντονα πράσινα παραθυρόφυλλα στον επάνω όροφό του συγκλίνουν στη στενή πρόσοψή του, όπου σε καλωσορίζει η επιγραφή "Little India Arcade".

Και την επιγραφή να μην πρόσεχα, η μουσική από ινδικές ταινίες που προέρχονταν από τα καταστήματα, τα χαρακτηριστικά ινδικά αρώματα και οι μυρωδιές από τα μπαχαρικά της ινδικής κουζίνας μού δημιουργούν την ψευδαίσθηση ότι βρίσκομαι στην πραγματική Ινδία. Χαζεύω τα καταστήματα. Σε ένα από αυτά, ένα γκρουπ Ευρωπαίων τουριστριών μαθαίνει πώς να φορά το σάρι.

Αν κάποια γυναίκα δεν το έχει δοκιμάσει ποτέ, είναι αδύνατον να το φορέσει σωστά με την πρώτη. Πιθανώς και με τη δεύτερη ή και την τρίτη. Σε μια διασταύρωση της Χαίιστινγκς, από τους κυριότερους δρόμους της συνοικίας, συναντώ μια ομάδα Ασιατών τουριστών σε "walking tour", ένα από τα πολλά που οργανώνονται στην πόλη. Συνεχίζω τη βόλτα μου, καταστήματα με ινδικά γλυκά με κυρίαρχο το πορτοκαλί "τζαλέμπι", ρούχα για άντρες με φανταχτερά γιλέκα και πουκάμισα με λαιμόκοψη "Μάο", πλήθος κοσμημάτων για γυναίκες με χιλιάδες πολύχρωμα βραχιόλια, γυναίκες που βάφουν τα χέρια τους με χένα σε χώρους αισθητικών που σχεδιάζουν με χειρουργική ακρίβεια διάφορα γεωμετρικά σχέδια στις παλάμες.

Περνάω έξω από το Mustafa Center, που λειτουργεί επί 24ώρου βάσεως στο κέντρο της Μικρής Ινδίας, όπου βλέπω το αδιαχώρητο από τον κόσμο, Ευρωπαίους και Ασιάτες να ψάχνουν για υφάσματα, ρολόγια, ηλεκτρονικά οι ντόπιοι, κοσμήματα, χειροτεχνήματα, γενικότερα είδη που να αντανακλούν μια κραυγαλέα νοτιοασιατική και νοτιοανατολική αισθητική, για σουβενίρ και για δώρα οι ξένοι, μιας και οι τιμές είναι συγκριτικά χαμηλές.

Δημοφιλής προορισμός, πάλι για ψώνια, είναι το Tekka Centre, ένα κτήριο σε έντονο πορτοκαλί χρώμα που είναι αδύνατον να μην το προσέξεις. Ίσως ο πιο γραφικός δρόμος της Little India είναι η Σερανγκούν, όπου επικεντρώνεται η καθημερινότητα της συνοικίας.

Διώροφα καταστήματα, με ομοιόμορφη αρχιτεκτονική και με πληθώρα ζωηρών χρωμάτων στον επάνω όροφο, είναι γεμάτα με κόσμο για φρούτα, λαχανικά, μπαχαρικά. Το κυριότερο αξιοθέατο της Μικρής Ινδίας είναι ο αφιερωμένος στην Κάλι ναός Σρι Βηραμακαλιαμάν του 19ου αιώνα, στο κέντρο της συνοικίας, με εκατοντάδες μικρά αγάλματα σκαλισμένα στη στενόμακρη οροφή, χαρακτηριστικό της δραβιδικής αρχιτεκτονικής των ναών του ινδικού Νότου και που έχουν θέμα μύθους, θρύλους και παραδόσεις γύρω από τη θεά. Σχεδόν πανομοιότυπος εξωτερικά και ο ναός Σρι Σρινιβάσα Περουμάλ, αφιερωμένος στον θεό Βισνού.

Βγάζω ξανά τα παπούτσια μου για να μπω, το περιβάλλον είναι γαλήνιο και ηρεμεί όποιον το επισκέπτεται. Έτσι δεν χάνω ευκαιρία να καθίσω λίγο παραπάνω, να ξεκουραστούν οι αισθήσεις από την υπερβολική δόση πολύχρωμων παραστάσεων, ήχων και μυρωδιών από μπαχαρικά.

Μερικές δυτικότροπες μπυραρίες, παμπ και εστιατόρια προσθέτουν μια διαφορετική νότα. Πηγαίνοντας για τη στάση του μετρό, μου φάνηκε ακόμη πιο συμπαθητική αυτή η ούτως ή άλλως ωραία πόλη που είναι ένα από τα γνωστότερα σύμβολα πολυπολιτισμικότητας στον κόσμο.

 

Φωτογραφίες: Θάνος Παναγόπουλος

 

Η στάση Little India του μετρό δεν θα μπορούσε να μην έχει διαφημίσεις με διάσημες σταρ του Μπόλλυγουντ, όπως η Καρήνα Καπούρ, η οποία έχει και το δικό της κέρινο ομοίωμα στο Μουσείο της Μαντάμ Τυσσώ

 

Δείτε όλα τα σχόλια