Έντομα: Οι "παρείσακτοι" του πλανήτη κινδυνεύουν με εξαφάνιση

Έντομα: Οι "παρείσακτοι" του πλανήτη κινδυνεύουν με εξαφάνιση

Για έναν "οικολογικό Αρμαγεδδώνα" στο κοντινό μέλλον μας προειδοποιούν οι επιστήμονες με αφορμή τη διαπίστωση ότι ένα από τα πιο διαδεδομένα, αρχέγονα, πλην λιγότερο μελετημένα και πιθανώς υποτιμημένα στοιχεία ισορροπίας του οικοσυστημάτων πάνω στη Γη απειλούνται με εξαφάνιση: τα έντομα. Μπορεί πολλά από αυτά να είναι ενοχλητικά ή ακόμα και βλαβερά για τον άνθρωπο, σε καμία περίπτωση όμως δεν είναι οι "παρείσακτοι" του πλανήτη, καθώς αποτελούν αναπόσπαστα και καθοριστικής σημασίας στοιχεία της ισορροπίας του κύκλου της ζωής.

Τα τρία τέταρτα των ιπτάμενων εντόμων στη φύση έχουν εξαφανιστεί τα τελευταία 25 χρόνια σύμφωνα με μια νέα μελέτη που έρχεται από τη Γερμανία και τα αποτελέσματά της έχουν σοκάρει τους επιστήμονες. Τα έντομα αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ζωής στη Γη τόσο ως επικονιαστές όσο και ως λεία για άλλα άγρια ζώα. Ήταν ήδη γνωστό ότι οι πληθυσμοί ορισμένων ειδών, όπως οι πεταλούδες, βρίσκονται σε πτωτική πορεία τα τελευταία χρόνια, όμως η κλίμακα των απωλειών που παρατηρείται στους πληθυσμούς όλων των ειδών των εντόμων, κάτι που αναπόφευκτα θα έχει σοβαρές συνέπειες για τον άνθρωπο, έχει σημάνει συναγερμό στην επιστημονική κοινότητα.

Τα στοιχεία στα οποία βασίστηκε η έρευνα προέρχονται από φυσικά καταφύγια από όλη τη Γερμανία, οι ερευνητές ωστόσο θεωρούν πως αφορούν όλες τις περιοχές της Γης όπου έχει επικρατήσει η συστηματική και μεγάλης κλίμακας γεωργία με τη χρήση χημικών. Η ακριβής αιτία της παρατηρούμενης δραματικής συρρίκνωσης είναι ακόμη ασαφής στους επιστήμονες, αν και οι πιο πιθανοί παράγοντες θεωρούνται η καταστροφή των βιότοπων και η ευρεία χρήση φυτοφαρμάκων. Η κλιματική αλλαγή ενδεχομένως έχει διαδραματίσει κι αυτή έναν ρόλο. Η απορρύθμιση της θερμοκρασίας, με εντονότερο κρύο τους χειμώνες και παρατεταμένους καύσωνες το καλοκαίρι, επηρεάζει άμεσα τα έντομα που είναι ψυχρόαιμα. Αν αυτή η τάση συνεχιστεί, είναι πολύ πιθανό τα επόμενα 100 χρόνια η αναπαραγωγική διαδικασία τους να μειωθεί στο ελάχιστο με άμεση συνέπεια την εξαφάνισή τους.

Δραματική μείωση

Η έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό “Plos One” βασίστηκε στη δουλειά δεκάδων ερασιτεχνών εντομολόγων απ' όλη τη Γερμανία, οι οποίοι άρχισαν να συλλέγουν τα πρώτα δείγματα το 1989 χρησιμοποιώντας αυστηρά τυποποιημένους τρόπους χάριν της ακρίβειας των μετρήσεων. Με τις ειδικές αυτές παγίδες συνέλαβαν περισσότερα από 1.500 δείγματα όλων των ιπτάμενων εντόμων σε 63 διαφορετικά φυσικά καταφύγια. Όταν μετρήθηκε το συνολικό βάρος κάθε δείγματος, αποκαλύφθηκε το μέγεθος του προβλήματος, καθώς ο ετήσιος μέσος όρος μειώθηκε κατά 76% για την περίοδο των 27 ετών. Όμως, η πτώση ήταν ακόμα υψηλότερη -82%- το καλοκαίρι, όταν ο αριθμός των εντόμων φτάνει στο αποκορύφωμά του.

Προηγούμενες αναφορές για το πρόβλημα της μείωσης των πληθυσμών των εντόμων είχαν περιοριστεί σε συγκεκριμένα είδη, όπως οι πεταλούδες των ευρωπαϊκών λιβαδιών, οι οποίες έχουν μειωθεί κατά 50% τις τελευταίες δεκαετίες. Όμως, η νέα έρευνα συμπεριέλαβε όλα τα ιπτάμενα έντομα, ανάμεσά τους και ορισμένα από τα πιο διαδεδομένα, όπως οι σφήκες και οι μύγες, οι οποίες ελάχιστα έχουν μελετηθεί ώς τώρα.

Το γεγονός ότι τα δείγματα ελήφθησαν σε προστατευόμενες περιοχές καθιστά τα ευρήματα ακόμα πιο ανησυχητικά, επισημαίνει ο Κασπάρ Χάλμαν του Πανεπιστήμιου του Ραντμπάουν, που πήρε μέρος στην ερευνητική ομάδα. "Όλοι αυτοί οι χώροι είναι προστατευμένοι και οι περισσότεροι από αυτούς είναι καλά διατηρημένα φυσικά καταφύγια. Ωστόσο, αυτή η δραματική μείωση έχει συμβεί" τονίζει ο επιστήμονας.