Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Όχι, δεν είμαστε όλοι ίδιοι...

Της Βίκης Τσεφαλά*

 

Όχι, δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Και αυτό το εύπεπτο και πολλές φορές λαϊκίστικης κοπής αφήγημα κατέρρευσε παταγωδώς όσον αφορά τον χώρο της Εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων.

Στην εκπαίδευση ο ΣΥΡΙΖΑ απέδειξε σε μεγάλο βαθμό ότι τα πράγματα μπορούν να γίνουν και αλλιώς. Απαρέγκλιτη αξιακή αρχή παλαιότερα του Συνασπισμού και τώρα του ΣΥΡΙΖΑ ήταν και παραμένει ότι η παιδεία αποτελεί καθολικό ανθρώπινο δικαίωμα και κοινωνικό αγαθό.

Σε αντίθεση με το αφήγημα της νεοφιλελεύθερης Δεξιάς, το οποίο επιχειρήθηκε να στηθεί προς υπεράσπιση πολλών αντιδραστικών νομοσχεδίων το προηγούμενο διάστημα με τη συνεχιζόμενη υποβάθμιση του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος (δεν ξεχνάμε τα Συμβούλια Διοίκησης τεχνοκρατών στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, τη διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών, το 1 προς 5 στο Δημόσιο, το νέο Λύκειο, τις διαγραφές φοιτητών, τους μαθητές και φοιτητές - πελάτες, όπως τους χαρακτήριζε ο κ. Μητσοτάκης, την ασυδοσία των ιδιωτικών σχολείων, την προσπάθεια αναθεώρησης του άρθρου 16 του συντάγματος στην κατεύθυνση της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων), η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πέτυχε προσλήψεις εκπαιδευτικών για πρώτη φορά μετά από πάρα πολλά χρόνια.

Με έμφαση στον πολύπαθο τομέα της Ειδικής Αγωγής, επαναφορά 2.500 καθηγητών ΕΠΑ.Λ. οι οποίοι βρίσκονταν σε διαθεσιμότητα, σημαντική αύξηση του ποσοστού του προϋπολογισμού επί του ΑΕΠ που δαπανάται για την Παιδεία με στόχο μέσα στην επόμενη τετραετία οι δαπάνες για την Παιδεία να φτάσουν το 5% του ΑΕΠ, θεσμοθέτηση της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ανοίξαμε τα δημόσια σχολεία στα προσφυγόπουλα, αναγνώριση πτυχίων πενταετών πανεπιστημιακών σχολών ως master, υποτροφίες στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, συνέργειες των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ με στόχο τη δημιουργία του Ενιαίου Δημόσιου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας, μείωση των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων και εισαγωγή του θεσμού της ελεύθερης πρόσβασης στα πανεπιστήμια, ίδρυση νέων σχολικών μονάδων, εκπαίδευση στις φυλακές, ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και του θεσμού της μαθητείας.

Όλα τα παραπάνω είναι μόνο κάποια από τα πολύ βασικά που καταφέραμε να πετύχουμε όλα αυτά τα χρόνια. Είναι η απόδειξη ότι το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα μπορεί να ενισχυθεί, να ανακτήσει την αξιοπιστία του και να σταματήσει επιτέλους αυτή η παραφιλολογία ότι τα δημόσια σχολεία και πανεπιστήμια είναι περίπου για πέταμα, γι’ αυτό και θα πρέπει να στραφούμε προς την ιδιωτική πρωτοβουλία και σε αυτόν τον χώρο.

Το θέμα όμως τώρα, εν όψει και της κρίσιμης μάχης των εθνικών εκλογών, είναι πώς προχωράμε από εδώ και πέρα, πώς δίνουμε όραμα στους νέους και τις νέες, μαθητές και μαθήτριες, φοιτητές και φοιτήτριες, νέοι και νέες ερευνητές να εμπιστευθούν το ελληνικό δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, τα πανεπιστήμιά μας και τα ερευνητικά μας κέντρα. Διεκδικούμε λοιπόν την υλοποίηση της δέσμευσης για διορισμούς 15.000 εκπαιδευτικών τα επόμενα χρόνια, τη δημιουργία θέσεων νέων ερευνητών με αξιοπρεπείς μισθούς και σχέσεις εργασίας, ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας και αντιμετώπιση του προβλήματος στέγασης των φοιτητών στα μεγάλα αστικά κέντρα με την ανέγερση νέων εστιών και ταυτόχρονα την αύξηση του στεγαστικού επιδόματος, την ενίσχυση της φοιτητικής συμμετοχής στα όργανα διοίκησης του Πανεπιστημίου, σταδιακή κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων και ελεύθερη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μέσα από ένα ισχυρό και αξιόπιστο απολυτήριο Λυκείου, περαιτέρω αναβάθμιση της επαγγελματικής μεταλυκειακής Εκπαίδευσης, ώστε να αποτελεί μία πραγματική επιλογή για τους νέους ανθρώπους και όχι επιλογή δεύτερης κατηγορίας, όπως συνέβαινε για πολλά χρόνια, νέα βιβλία στα σχολεία, νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών και πολλά ακόμα, τα οποία έχουμε μελετήσει, επεξεργαστεί και προτάξει όλα αυτά τα χρόνια.

Αλλά βασικές προϋποθέσεις για την επιτυχία των ριζοσπαστικών μεταρρυθμίσεων που θέλουμε να συνεχίσουμε, είναι η αποφασιστική ενίσχυση των υποδομών, της φοιτητικής μέριμνας, η κάλυψη των απαραίτητων θέσεων διδακτικού, ερευνητικού, διοικητικού προσωπικού. Τώρα είναι η ώρα λοιπόν, κόμμα και κυβέρνηση να ιεραρχήσουν στις προτεραιότητές τους την αποδέσμευση της Παιδείας από τις μνημονιακές υποχρεώσεις και να αποφασίσουν την άμεση γενναία αύξηση της χρηματοδότησής της. Δεν κάναμε όλα όσα θέλαμε, ναι. Δεν τα κάναμε όλα σωστά, ναι. Αλλά αποδείξαμε ότι τα πράγματα μπορούν και γίνονται αλλιώς και διεκδικούμε το σχολείο και το πανεπιστήμιο να είναι εκείνα τα κύτταρα γνώσης και πραγματικής επιστημονικής καταξίωσης που έχει ανάγκη η νέα γενιά της χώρας μας και αναδεικνύουν την «οικονομία της γνώσης και της καινοτομίας».

 

* Η Βίκυ Τσεφαλά είναι μέλος του Κεντρικού Συμβουλίου της Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ και υποψήφια βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Β' Πειραιά

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Αφήστε, κ. Μητσοτάκη

Πραγματικά εντυπωσίασε ο Κυριάκος Μητσοτάκης με όσα δήλωσε στη Βουλή εναντίον του ΣΥΡΙΖΑ. Παραπονέθηκε ότι, ενώ βρισκόταν απέναντι στον Τούρκο Πρόεδρο, ο Αλ. Τσίπρας έκανε απρεπείς δηλώσεις εις βάρος του.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο