Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
22.0°C24.8°C
3 BF 39%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.0°C24.2°C
2 BF 52%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
18.8°C20.5°C
4 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
19.3°C19.8°C
5 BF 60%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
22.9°C24.0°C
3 BF 33%
Ν. Σαντορινιός: Η πραγματικότητα για το ΕΣΟΘΕ είναι διαφορετική από αυτή που παρουσιάζει το υπουργείο
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ν. Σαντορινιός: Η πραγματικότητα για το ΕΣΟΘΕ είναι διαφορετική από αυτή που παρουσιάζει το υπουργείο

«Την ώρα που τα βλέμματα και η αγωνία της ελληνική κοινωνίας είναι εστιασμένα στην πορεία της πρωτοφανούς αυτής υγειονομικής κρίσης, η κυβέρνηση έχει επιδοθεί παράλληλα σε μια επικοινωνιακή καμπάνια για τα λοιπά πεδία της δικαιοδοσίας της, διασπείροντας ανακρίβειες και παρουσιάζοντας τον εαυτό της σαν τον μόνο «σωτήρα». Φυσικά, η σχεδόν απόλυτη απουσία, από τον τηλεοπτικό διάλογο, της αντίθετης άποψης, επιτείνει αυτήν την κατασκευή του 'μύθου των αρίστων'» αναφέρει ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριος Σαντορινιός.

Όπως σημειώνει, «συντασσόμενος στο ίδιο μοτίβο, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε προ ημερών δηλώσεις του στην ΕΡΤ και με αφορμή ερώτηση για τη διαχείριση των προσφυγικών ροών από την κυβέρνηση, χαρακτήρισε το έργο του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ, ως «κυριολεκτικά στάσιμο επί 4,5 χρόνια».

Τα σχόλια αυτά αποτέλεσαν την αφορμή για κατάθεση σχετικής ερώτησης από τον Ν. Σαντορινιό καθώς και 29 βουλευτών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αποκαλύπτουν στην ερώτησή τους ότι η πραγματικότητα είναι διαφορετική από αυτή που παρουσιάζει ο κ. Πλακιωτάκης και πως υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις στην προκήρυξη του έργου του ΕΣΟΘΕ, με σημαντικό κίνδυνο να χαθεί η χρηματοδότηση του έργου, αφού η καταληκτική ημερομηνία επιλεξιμότητας δαπανών στο Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας είναι η 31/12/2022 και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου είναι περίπου 30 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.

Όπως εξηγούν, 9 μήνες μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία και το πιο εμβληματικό έργο του Λιμενικού Σώματος για την αποτελεσματική επιτήρηση των θαλάσσιων συνόρων της χώρας, το ΕΣΟΘΕ, έχει κυριολεκτικά βαλτώσει, σε μια περίοδο μάλιστα που οι μεταναστευτικές ροές κατέγραψαν σημαντική αύξηση.

«Μιλάμε για ένα έργο το οποίο αφορά στην ανάπτυξη ενός συστήματος για την έγκαιρη επίγνωση της επικρατούσας κατάστασης στο θαλάσσιο πεδίο ευθύνης του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ (Maritime Domain Awareness) σε πραγματικό χρόνο και επί 24ώρου βάσεως, μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων εντοπισμού και καταγραφής. Η εγκατάσταση και λειτουργία του ΕΣΟΘΕ, πέραν της προστασίας των εξωτερικών θαλασσίων συνόρων της Ε.Ε., πρόκειται να συμβάλει ενεργά στη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών, στη θωράκιση της ασφαλούς ναυσιπλοΐας και στην αποτελεσματική παρακολούθηση της θαλάσσιας κυκλοφορίας. Παράλληλα όμως θα μεγιστοποιήσει την αποτελεσματικότητα των μέτρων για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, θα συμβάλλει στην πάταξη κάθε μορφής εγκληματικότητας και παραβατικότητας στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο, θα μείωση την πίεση και κόπωση των στελεχών του Σώματος τα οποία βρίσκονται σε συνεχή εγρήγορση και πρόκειται να συμβάλει σημαντικά σε εξοικονόμηση πόρων για καύσιμα αλλά και για τη συντήρηση των επιχειρησιακών μέσων, αφού πλέον η χρήση τους θα είναι στοχευμένη σε πραγματικά περιστατικά».

«Η ΝΔ κατά τα προηγούμενα χρόνια διακυβέρνησή της δεν έπραξε τα δέοντα ώστε το ΛΣ- ΕΛΑΚΤ να αποκτήσει το συγκεκριμένο σύστημα το οποίο και θεωρείτο αναγκαίο από το 2010, σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες. Το μόνο που είχε να παρουσιάσει η Κυβέρνηση Σαμαρά για το διάστημα 2010-2014 ήταν η εκπόνηση μιας μόνο μελέτης σκοπιμότητας για την ανάπτυξη του ΕΣΟΘΕ, χωρίς καμία άλλη ενέργεια περαιτέρω ωρίμανσης του έργου.

Αντίθετα, στα χρόνια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, από την πρώτη στιγμή, έγιναν συγκεκριμένες ενέργειες προκειμένου να υλοποιηθεί το έργο:

• Η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, σε συνεργασία με την ηγεσία και τα αρμόδια στελέχη του Λιμενικού Σώματος, προέβη σε όλες τις απαιτούμενες  ενέργειες ώστε τον Ιούλιο του 2015, με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εγκρίθηκε το Εθνικό Πρόγραμμα του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας 2014-2020, στο οποίο περιλαμβανόταν η χρηματοδότηση του ΕΣΟΘΕ, με αρχικό προϋπολογισμό 60 εκ. ευρώ.

• Κατά τη διάρκεια διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, στο Υπουργείο Ναυτιλίας συγκροτήθηκε Ομάδα Προπαρασκευής Έργου αποτελούμενη από στελέχη του Λιμενικού Σώματος, του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, του ΓΕΕΘΑ, των Γενικών Επιτελείων Αεροπορίας και Ναυτικού, της Ελληνικής Αστυνομίας καθώς και από εμπειρογνώμονες και καθηγητές ΑΕΙ της χώρας, με εξειδίκευση στο γνωστικό αντικείμενο για την καταγραφή  της τεχνογνωσίας των φορέων και με σκοπό την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών του έργου.

• Διενεργήθηκε ο τεχνικός διάλογος με την αγορά, που διήρκησε 107 ημέρες  και στον οποίο συμμετείχαν πάνω από 70 ενδιαφερόμενες εταιρείες από όλο τον κόσμο, ενώ πραγματοποιήθηκαν, στο ίδιο πλαίσιο, 25 συναντήσεις.

• Εκπονήθηκε το τεύχος τεχνικών προδιαγραφών από την αρμόδια Επιτροπή Σύνταξης, το οποίο και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση που διήρκησε σχεδόν τρεις μήνες, πάλι με ευρύτατη συμμετοχή. Στη συνέχεια η Επιτροπή επεξεργάστηκε τα αποτελέσματα και προέβη στις απαραίτητες βελτιώσεις του τεύχους τεχνικών προδιαγραφών. Η διαδικασία αυτή οδήγησε στην διαπίστωση της ανάγκης αύξησης του προϋπολογισμού του έργου, ο οποίος τελικά διαμορφώθηκε στα 62 εκ. ευρώ.

• Ενδεικτικό της προόδου των διαδικασιών και της ωριμότητας του έργου είναι ότι την 17/08/2018 το Υπουργείο Ναυτιλίας, σε συνεννόηση με την Υπεύθυνη Αρχή του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας, προέβη στη δημοσίευση προκαταρκτικής προκήρυξης (σχετική ανακοίνωση: http://www.hcg.gr/node/18468, ημερομηνία αποστολής στην Υπηρεσία Εκδόσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης 15/8/2018) ενώ την περίοδο που ακολούθησε, μελετήθηκαν και σχεδιάστηκαν και οι τελευταίες διαδικαστικές λεπτομέρειες του διαγωνισμού.

• Τον Ιανουάριο του 2019 υποβλήθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας το αίτημα χρηματοδότησης με το συνημμένο τεχνικό δελτίο δράσης, κατόπιν έκδοσης σχετικής Πρόσκλησης από την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού και Διαχείρισης Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας και Άλλων Πόρων. Στα μέσα Ιουνίου του 2019 εξασφαλίστηκε και τυπικά η χρηματοδότηση για το έργο, με την έκδοση της απόφασης χορήγησης επιδότησης της δράσης από το Εθνικό Πρόγραμμα «Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας 2014-2020» και με συνολική επιλέξιμη δημόσια δαπάνη 50 εκατ. Ευρώ. Λίγες μέρες αργότερα εγκρίθηκε η εγγραφή στο εθνικό σκέλος του ΠΔΕ του ποσού των 12 εκ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο δικαίωμα προαίρεσης, σύμφωνα με τον σχεδιασμό που είχε γίνει.

Ενώ λοιπόν από τον Ιούνιο του 2019 ήταν ήδη στρωμένος ο δρόμος, από την προηγούμενη Κυβέρνηση, για την προκήρυξη του έργου και ήταν όλα ήταν έτοιμα, 9 μήνες μετά όχι μόνο δεν έχει ξεκινήσει ο διαγωνισμός, αλλά ούτε καν έχουν ολοκληρωθεί τα ελάχιστα διοικητικά βήματα που απαιτούνται για να εκκινήσει. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι την κινητικότητα που επέδειξε ο ΣΥΡΙΖΑ ακολούθησε το μεγάλο διάστημα αδράνειας και απραξίας της Κυβέρνησης της ΝΔ, η οποία και θέτει πλέον σε κίνδυνο την υλοποίηση, αυτού του κρίσιμου για τη χώρα, έργου.

Και αντί να παραδεχτεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη την ολιγωρία της και την επιτελική της αποτυχία και να ξεκινήσει άμεσα τις διαδικασίες για το διαγωνισμό του έργου, με περισσό θράσος τολμά να αντιπολιτεύεται τον ΣΥΡΙΖΑ.

Μάλιστα είναι τέτοιο το βάθος του λαικισμού που δίστασαν, Πρωθυπουργός και σχεδόν το μισό υπουργικό συμβούλιο να εξαγγέλλουν το έργο ξανά και ξανά, επιρρίπτοντας μάλιστα τις ευθύνες για την καθυστέρησή του στους «προηγούμενους»:  

1. κ. Πλακιωτάκης στην πρώτη συνέντευξη τύπου που έδωσε ως Υπουργός- τέλη Ιουλίου 2019: κατηγορούσε τον ΣΥΡΙΖΑ για για δήθεν ολιγωρία ενώ αναφέρθηκε στην ανάγκη να γίνει σύντομα ο διαγωνισμός για να μη χαθεί η χρηματοδότηση του έργου.

2. 31/08/2019 ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος μετά από τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, αναφέρθηκε στην ανάγκη άμεσης υλοποίησης του έργου επαναλαμβάνοντας τις κατηγορίες προς τον ΣΥΡΙΖΑ.

3. 20/11/2019 ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας σε δηλώσεις του κατά την παρουσίαση του σχεδίου για την αντιμετώπιση του προσφυγικού-μεταναστευτικού ζητήματος έκανε λόγο για επιτάχυνση διαδικασιών και «απεμπλοκή» του ΕΣΟΘΕ.

4. 5/02/2020 ειδική εκδήλωση για τα 100 χρόνια προσφοράς του Λιμενικού Σώματος ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, ανέφερε ότι «τον επόμενο μήνα ξεκινά ο οριστικός διαγωνισμός για την ανάπτυξη του ΕΣΟΘΕ»)

Αυτή είναι η «αξιοπιστία» της Κυβέρνησης που έφτασε να εξαγγέλλει την επιτάχυνση και την έναρξη των διαγωνιστικών διαδικασιών και να διαψεύδεται όλες τις φορές πανηγυρικά από τις ίδιες της, της πράξης. όλες τις φορές διαψεύστηκαν. Όπως παρατηρεί ο Νεκτάριος Σαντορινιός και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στην Ερώτηση τους, μικρής σημασίας θα είχε αυτό το επικοινωνιακό σόου, αν δεν υπήρχε ο ορατός πια κίνδυνος απώλειας της χρηματοδότησης ενός τόσο σπουδαίου έργου».  

Καταλήγοντας, στο κείμενο της ερώτησης τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν από τον υπουργό Ναυτιλίας να ενημερώσει την κοινή γνώμη για το ποιοι είναι οι λόγοι της καθυστέρησης των 9 μηνών στην πρόοδο υλοποίησης του έργου, το οποίο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και είχε σχεδιαστεί μέχρι την τελευταία του λεπτομέρεια σε όλα τα επίπεδα από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Ακόμη καλούν του υπευθύνους να εξηγήσουν έχουν κάνει σημαντικές αλλαγές στις προδιαγραφές του εξοπλισμού ή την σχεδιαζόμενη διαγωνιστική διαδικασία ώστε να εξηγείται η τόση μεγάλη καθυστέρηση. Ενώ, τέλος, ζητούν μια ξεκάθαρη απάντηση, πίσω από τις επικοινωνιακές κορόνες για το πότε θα είναι η τελική ημερομηνία δημοσίευσης του τεύχους διακήρυξης για το ΕΣΟΘΕ, αυτού του σημαντικού για την ασφάλεια της χώρας έργου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL