Live τώρα    
14°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αυξημένες νεφώσεις
14 °C
11.7°C15.4°C
2 BF 86%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
13 °C
11.0°C13.3°C
4 BF 81%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
12 °C
11.0°C12.0°C
3 BF 82%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ασθενείς βροχοπτώσεις
18 °C
16.0°C18.8°C
5 BF 71%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
10 °C
9.9°C10.7°C
3 BF 100%
Στόχος το 5% (του ΑΕΠ) για την Παιδεία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Στόχος το 5% (του ΑΕΠ) για την Παιδεία

Πέρασαν δεκαετίες ολόκληρες για να βρίσκονται οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία από την πρώτη ημέρα των μαθημάτων και τα βιβλία να είναι στα χέρια των παιδιών από το πρώτο κουδούνι. Τόσα χρόνια το αυτονόητο είχε μετατραπεί σε ζητούμενο. Ζητούμενο αποτελούσε και η στελέχωση των σχολείων με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό. Να σταματήσει ο γολγοθάς των εκπαιδευτικών που με μια βαλίτσα στο χέρι ταξιδεύουν κάθε χρόνο σε διαφορετική γωνιά της Ελλάδας.

Οι 15.000 μόνιμες προσλήψεις σε βάθος τριετίας, με τις πρώτες 4.500 να υλοποιούνται στον τομέα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης από τον Σεπτέμβριο, αποτελούν ένα πρώτο βήμα για να μπει τέλος στο καθεστώς αδιοριστίας που είχε επιβληθεί εδώ και έντεκα χρόνια και κυρίως τα χρόνια των Μνημονίων. Οι διορισμοί έρχονται ταυτόχρονα να «ανανεώσουν» το υπάρχον εκπαιδευτικό προσωπικό, καθώς σύμφωνα με έκθεση της Κομισιόν (Έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης, 2016) η μηχανή της εκπαίδευσης δουλεύει με «γερασμένο» προσωπικό: το 49% των εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια είναι άνω των 50 ετών και λιγότερο από το 1% είναι κάτω των 30. Ανάλογη είναι η εικόνα και στη Δευτεροβάθμια, όπου το 39% των καθηγητών είναι μεταξύ 40-49 ετών.

Αύξηση των δαπανών

Η στελέχωση της Εκπαίδευσης προϋποθέτει ωστόσο τη σταδιακή αύξηση των δημοσίων κονδυλίων, που από το 2010 έως το 2014 είχε μειωθεί κατά 34%. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, από το 2015 έως το 2019 οι δαπάνες για την Παιδεία έχουν αυξηθεί κατά 12% αθροιστικά φτάνοντας το 2,9% του ΑΕΠ, με στόχο την επόμενη τετραετία να φτάσει στο 5%, δηλαδή στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Για πρώτη φορά επίσης οι δαπάνες για την έρευνα έφτασαν στο 1% του ΑΕΠ, ενώ έως το 2021 προβλέπεται η δημιουργία 10.000 θέσεων νέων ερευνητών.

Υπενθυμίζεται ότι το Μεσοπρόθεσμο 2014-2018 της κυβέρνησης Ν.Δ. προέβλεπε την περαιτέρω μείωση των δαπανών στο 1,9 % του ΑΕΠ το 2018, παρ' όλο που ήδη είχαν καταργηθεί χιλιάδες σχολεία, είχαν μειωθεί οι μισθοί των εκπαιδευτικών και αυξήθηκε το ωράριό τους, ενώ ταυτόχρονα υπήρχαν τεράστιες ελλείψεις στα σχολεία.

Δειλά - δειλά

Χωρίς να λύνονται από τη μία μέρα στην άλλη τα χρόνια προβλήματα που διέπουν το παρωχημένο μέχρι και σήμερα εκπαιδευτικό σύστημα, οι αλλαγές που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στην Εκπαίδευση είχαν στόχο να βελτιώσουν την καθημερινότητα των μαθητών.

Τα παιδιά επιδίδονταν σε έναν εξεταστικό μαραθώνιο σε όλη τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δίνοντας για παράδειγμα 12, 13 και 14 μαθήματα στην Α', Β' και Γ' Γυμνασίου αντίστοιχα. Τώρα τα εξεταζόμενα μαθήματα μειώθηκαν δραστικά και στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο.

Παράλληλα εκπονήθηκαν νέα προγράμματα σπουδών στις τρεις τάξεις του Λυκείου, στο μάθημα της Ιστορίας από τη Γ' Δημοτικού έως και την Α' Λυκείου, στα Θρησκευτικά και τις Ξένες Γλώσσες και διδάσκεται νέο βιβλίο Μαθηματικών στην Ε' Δημοτικού.

Ψηφίστηκαν επίσης οι αλλαγές για τη Γ’ Λυκείου, που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τη μείωση των μαθημάτων γενικής παιδείας αλλά και των εξεταζόμενων μαθημάτων για το απολυτήριο. Αν δεν καταργηθεί το νέο σύστημα από μια νέα κυβέρνηση, η τελευταία τάξη του Λυκείου θα αποτελεί ουσιαστικά ένα προπαρασκευαστικό έτος για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με τις εγκύκλιες γνώσεις να ολοκληρώνονται στη Β’ Λυκείου.

Οι μαθητές θα εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα στις Πανελλαδικές, επιλέγοντας μία από τις τέσσερις κατευθύνσεις που θα αντιστοιχούν σε ένα επιστημονικό πεδίο η κάθε μία. Θα δίνεται επίσης η δυνατότητα εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση με το απολυτήριο Λυκείου ανάλογα με τη ζήτηση των σχολών, αλλά και η δωρεάν φοίτηση των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. σε 60 διετή προγράμματα σπουδών που θα λειτουργήσουν από τον Οκτώβριο σε 11 ΑΕΙ.

Στην Πρωτοβάθμια καθιερώθηκε επίσης η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα των εκπαιδευτικών και των γονέων.

* Στην Ειδική Αγωγή διπλασιάστηκαν οι προσλήψεις αναπληρωτών συγκριτικά με πέρυσι και ανήλθαν στις 25.000, ιδρύθηκαν 40 νέα σχολεία και 570 τμήματα ένταξης και υπήρξε μέριμνα να στελεχωθούν τα σχολεία με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς.

* Στην ιδιωτική Εκπαίδευση επανήλθε ο έλεγχος της εποπτείας των ιδιωτικών σχολείων στο υπουργείο Παιδείας προκειμένου να εξασφαλιστούν η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Με τους νόμους Φίλη - Γαβρόγλου μπήκε ένα φρένο στις αναιτιολόγητες καταγγελίες συμβάσεων, τη μαύρη ή υποδηλωμένη εργασία, ενώ στα φροντιστήρια και τα κέντρα ξένων γλωσσών αναγνωρίστηκε μετά από αίτημα των καθηγητών η πλήρης ασφάλιση 25 ενσήμων τον μήνα με πλήρες ωράριο 21 ωρών την εβδομάδα.

* Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση καταργήθηκε ο δυϊσμός ΑΕΙ - ΤΕΙ δημιουργώντας έναν ενιαίο ακαδημαϊκό χάρτη, με νέα τμήματα και νέα αντικείμενα σπουδών. Θεσμοθετήθηκε η συμμετοχή όλων των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας στα όργανα διοίκησης, επανήλθε η φοιτητική εκπροσώπηση στα όργανα διοίκησης των ιδρυμάτων και το άσυλο. Διασφαλίστηκε επίσης η δωρεάν πρόσβαση στα μεταπτυχιακά για όσους δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα, καθιερώθηκαν οι μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών στα πενταετή προγράμματα σπουδών και ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων σε αποφοίτους μηχανικούς ΤΕ προκειμένου να επιλυθεί ένα πρόβλημα δεκαετιών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL