Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.1°C20.7°C
2 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
18 °C
16.5°C18.5°C
2 BF 68%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C16.6°C
3 BF 70%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.4°C18.0°C
4 BF 52%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.9°C19.9°C
3 BF 40%
«Θα ήθελα να, θα 'θελα να 'μουν ψυκτικός»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

«Θα ήθελα να, θα 'θελα να 'μουν ψυκτικός»

Οι πολίτες δεν καταλαβαίνουν. Ούτε ακούν, ούτε σκέφτονται ούτε βγάζουν σωστά συμπεράσματα. Αυτός είναι ο λόγος που αναγκάζεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης να βγάζει επεξηγηματικές ανακοινώσεις για τις δηλώσεις του. Οι πολίτες παρανόησαν: το παράδειγμα ενός παιδιού από το Περιστέρι που θέλει να γίνει ψυκτικός δεν αναπαράγει ούτε στερεότυπα, ούτε ταξικούς διαχωρισμούς. Όπως δεν κατάλαβαν τι ήθελε να πει για τα αχρείαστα δώρα των Χριστουγέννων γιατί η συνέντευξη ήταν εις την αγγλικήν, όπως δεν κατάλαβαν τι εννοούσε με την επταήμερη εργασία επειδή έπεσε θύμα «μονταζιέρας». Δύο είναι τα ενδεχόμενα: Είτε προχωρά σε αναδίπλωση των θέσεων του κόμματός του μπροστά στην αποδοκιμασία των πολιτών είτε αδυνατεί να τις παρουσιάσει. Τι είναι χειρότερο;

Οι προγραμματικές δηλώσεις, πάντως, του προέδρου της Ν.Δ. για την Παιδεία δεν αφήνουν περιθώρια για «παρανοήσεις». Ένα «ατυχές» παράδειγμα αντικατοπτρίζει το μέλλον που οραματίζεται η αξιωματική αντιπολίτευση για την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση στη χώρα μας. Όραμα διαποτισμένο από προκαταλήψεις και στερεότυπα που εντείνουν τους ταξικούς διαχωρισμούς και δημιουργούν πολίτες «πρώτης» και «δεύτερης» διαλογής.

Μπρος... στο παρελθόν

Πέρυσι, ενόψει της δημιουργίας του νέου Πανεπιστήμιου Δυτικής Αττικής που προήλθε από την ενοποίηση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε κατηγορήσει την κυβέρνηση ότι χάνει μια μεγάλη ευκαιρία να δημιουργήσει ένα «πρότυπο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών, που μπορεί να γίνει ένα από τα καλύτερα της Ευρώπης». Είχε πει μάλιστα ότι θα ασχοληθεί ο ίδιος προσωπικά ώστε το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής να μετατραπεί σε Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών για να γίνει η... υποβαθμισμένη Δυτική Αττική «μήτρα νέων ιδεών και τεχνολογιών».

Με αφορμή τα σχέδια του προέδρου της Ν.Δ., οι κοσμήτορες Σχολών του Πανεπιστημίου αντιδρούν. Κατηγορώντας τον Κυριάκο Μητσοτάκη για «πισωγυρίσματα», εκδίδουν ανακοίνωση με την οποία εξηγούν αναλυτικά για ποιο λόγο τα Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών, αποτελούν «κατάλοιπο του παρελθόντος» και εγκαταλείπονται διεθνώς. Πρόκειται για ιδρύματα στενά συνδεμένα με την κατάρτιση και την εξειδίκευση που άνθισαν τη δεκαετία του '60 με στόχο να καταρτιστούν τα «μεσαία στελέχη» για τις ανάγκες των αναπτυσσόμενων οικονομιών.

Οι κοσμήτορες εξηγούσαν ότι ο όρος "εφαρμοσμένη επιστήμη" είναι σήμερα αδόκιμος ως έννοια. «Διεθνώς τα 'πανεπιστήμια εφαρμογών' αφορούσαν τις επαγγελματικές σχολές, που καταφανώς δεν συνάδουν με τον σημερινό τρόπο εξέλιξης της θεωρίας και της πρακτικής. Αναφέρονταν στον τρόπο θεώρησης της επιστημονικής πρακτικής και της σχετικής εκπαίδευσης των νέων μέχρι τη δεκαετία του '60. Οι πρακτικές του παρελθόντος, που απαιτούσαν απλές δεξιότητες, σήμερα απαιτούν ευρύτερη γνωσιοθεωρία και η επιστημονική έρευνα αποτελεί πλέον συστατικό των πανεπιστημιακών σπουδών» υπογράμμιζαν, ενώ προέτρεπαν τη Ν.Δ. να ενημερωθεί «επαρκώς για τα σημερινά τεκταινόμενα διεθνώς στον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης».

Κατάρτιση, αντί για εκπαίδευση

Η λογική της κατάρτισης χωρίς εγκύκλιες γνώσεις και εκπαιδευτικές προοπτικές αποτελεί τη φαιά (νεοφιλελεύθερη) ουσία του προγράμματος της Ν.Δ. και για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Γιατί τα παιδιά μετά το Γυμνάσιο να επιλέγουν Επαγγελματικά Λύκεια αποκτώντας γενική μόρφωση σε συνδυασμό με την απόκτηση εξειδικευμένων γνώσεων και δεξιοτήτων; Γιατί να έχουν κίνητρο μέσα από ένα αναβαθμισμένο πρόγραμμα σπουδών να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση;

Η Ν.Δ. προτείνει την πρόωρη εξειδίκευση από την ηλικία 15 ετών με την επαναφορά της κατάρτισης σε μεταγυμνασιακό επίπεδο και την εργασία (μαθητεία, sic) ανήλικων μαθητών σε επιχειρήσεις για να «εξοικειώνονται με την οικονομία». Προτείνει τη δημιουργία σχολών μαθητείας μετά το Γυμνάσιο, αλλά και τη δημιουργία πρότυπων ΕΠΑΛ, στα οποία θα λειτουργεί συμβούλιο σύνδεσης με την αγορά εργασίας με τη συμμετοχή εργοδοτών και εργαζομένων της περιοχής. Καμία αναφορά δεν υπάρχει για τη βελτίωση της ποιότητας των σπουδών των ΕΠΑΛ ή για τις εκπαιδευτικές προοπτικές των αποφοίτων...

Ο υπουργός της «διαθεσιμότητας»

Την ώρα, βέβαια, που ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλά για αναβάθμιση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, οι πολίτες καταλαβαίνουν. Ακούν, σκέφτονται, βγάζουν συμπεράσματα. Και κυρίως θυμούνται ότι ως υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης υπέγραφε τις διαθεσιμότητες και τις απολύσεις χιλιάδων εκπαιδευτικών. Θυμούνται ότι επί κυβέρνησης Ν.Δ. καταργήθηκαν οι δημοφιλέστερες ειδικότητες και τομείς στα ΕΠΑΛ που δόθηκαν ως «δωράκι» στον ιδιωτικό τομέα, αφήνοντας μετέωρους εκατοντάδες μαθητές, με τον κίνδυνο να οδηγηθούν εκτός δημόσιας εκπαίδευσης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL