Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Κ. Φωτάκης: Η μεγαλύτερη παρακαταθήκη της χώρας το ανθρώπινο δυναμικό της

ΑΓΝΩΣΤΗ

Δίνοντας το στίγμα της κυβερνητικής πολιτικής για την έρευνα επισημαίνει πως, αν και σε συνθήκες οικονομικής κρίσης η έρευνα είθισται να θεωρείται εύκολος τρόπος για περικοπές, «εδώ ακολουθήσαμε μια διαφορετική πορεία και νομίζω ότι αυτό έχει εκπλήξει και στο εξωτερικό αρκετούς, πώς τα κατάφερε αυτή η χώρα μέσα σ' αυτές τις συνθήκες να δώσει έμφαση στην έρευνα»

«Η μεγαλύτερη παρακαταθήκη που διαθέτει η χώρα είναι οι άνθρωποι, το εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό, οι νέοι επιστήμονες, οι νέοι ερευνητές», λέει ο αρμόδιος για την Έρευνα και Καινοτομία αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, Κώστας Φωτάκης.

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων παρουσιάζει τα στοιχεία, τα οποία δείχνουν ότι «για πρώτη φορά την τελευταία τριετία η Ελλάδα βρίσκεται πάνω, όχι μόνο από τον κοινοτικό μέσο όρο, αλλά και πάνω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, όσον αφορά την απήχηση των δημοσιεύσεων των Ελλήνων επιστημόνων».

Δίνοντας το στίγμα της κυβερνητικής πολιτικής για την έρευνα επισημαίνει πως, αν και σε συνθήκες οικονομικής κρίσης η έρευνα είθισται να θεωρείται εύκολος τρόπος για περικοπές, «εδώ ακολουθήσαμε μια διαφορετική πορεία και νομίζω ότι αυτό έχει εκπλήξει και στο εξωτερικό αρκετούς, πώς τα κατάφερε αυτή η χώρα μέσα σ' αυτές τις συνθήκες να δώσει έμφαση στην έρευνα».

Αναφερόμενος στο παράδοξο ότι το ποσοστό των ελληνικών επιχειρήσεων που καινοτομούν βρίσκεται πάνω από τον κοινοτικό μέσο όρο, όμως παρόλα αυτά η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων εξακολουθεί να είναι χαμηλή, εξηγεί πως «ο λόγος γι' αυτό είναι ότι οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις χαρακτηρίζονται από αυτό που λέμε μέτρια ή χαμηλή ένταση γνώσης, δηλαδή λείπει το στοιχείο εκείνο που προέρχεται από την επιστημονική έρευνα και που έχει μεγάλη προστιθέμενη αξία» και «εδώ για πρώτη φορά παρατηρείται τα δύο τελευταία χρόνια το εξής πολύ ενδιαφέρον φαινόμενο, το ποσοστό των επιχειρήσεων που καινοτομούν ως προς τα προϊόντα και τις διαδικασίες έχει αυξηθεί κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες- από 37% που ήταν στο 47%- που σημαίνει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις πηγαίνουν περισσότερο προς μια τεχνολογική καινοτομία».

Σε ό,τι αφορά επόμενο πρόγραμμα-πλαίσιο υπό τον γενικό τίτλο «εμβληματικές πρωτοβουλίες», διευκρινίζει πως αφορά πρωτοβουλίες που συνήθως αναφέρονται σε τομείς που είναι ακόμα ακόρεστοι επιστημονικά και τεχνολογικά. «Ένα παράδειγμα είναι η περίπτωση της ιατρικής ακριβείας, που πολλοί λένε ότι αυτή είναι η ιατρική του μέλλοντος, είναι η ιατρική που αναδύεται, που οδηγεί στην εξατομίκευση της πρόληψης, της θεραπείας σε κάθε ασθενή και όχι σε μία ασθένεια», λέει.

Σε ό,τι αφορά το brain drain, επισημαίνει πως για την ανάσχεσή του εκείνο που χρειάζεται, εκτός από θέσεις εργασίας, είναι να υπάρχουν και τα περιβάλλοντα εκείνα, που να λειτουργούν ως πόλοι έλξης για νέους επιστήμονες. Επισημαίνει δε πως η "απάντηση" του υπουργείου σ' αυτό υπήρξε μέσω της δημιουργίας του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ), το οποίο ανέλαβε μια σειρά δράσεων για την υποστήριξη της έρευνας στα πανεπιστήμια και για την προσέλκυση επιστημόνων από το εξωτερικό.

Επισημαίνει ακόμα πως δεν είναι μόνο το Δημόσιο που μπορεί να συντελέσει στην αναστροφή του brain drain, αλλά και ο ιδιωτικός τομέας, όπου το Δημόσιο στηρίζει νέους επιστήμονες με το πρόγραμμα "Ερευνώ, Δημιουργώ, Καινοτομώ", το οποίο περιλαμβάνει μια δράση που ανακοινώθηκε πριν από λίγες ημέρες και στηρίζει το στελεχιακό δυναμικό επιχειρήσεων όσον αφορά τα τμήματα R&D, δηλαδή έρευνας και ανάπτυξης, των επιχειρήσεων.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του αν. υπουργού Παιδείας στον ραδιοφωνικό σταθμό του  "Πρακτορείο 104,9 FM":

Ερ.: Ποιες είναι οι προτεραιότητες της πολιτικής για την έρευνα, που θα χαράξει η κυβέρνηση εφεξής;

Απ.: Κατ' αρχήν η ερευνητική πολιτική έχει μια συνέχεια. Από την αρχή αυτής της διακυβέρνησης η έρευνα και η καινοτομία βρέθηκαν στο επίκεντρο της ατζέντας. Αυτό καταδεικνύεται όχι μόνο από τη θέσπιση ειδικού χαρτοφυλακίου για την έρευνα και την καινοτομία αλλά και έμπρακτα από τη σημαντική δημόσια χρηματοδότηση και τις θεσμικές παρεμβάσεις που έγιναν και κατάφεραν κι έφεραν τις δαπάνες για την έρευνα σε επίπεδα άνω του 1% του ΑΕΠ, που και σε απόλυτους αριθμούς, αν συγκρίνουμε το 2016 για το οποίο υπάρχουν τελικά στοιχεία με το 2014, έχουμε μια αύξηση των δαπανών από 1 δισ. 480 εκατ. σε 1 δισ. 758 εκατ. Όλο αυτό έγινε μέσα σε συνθήκες έντονης, βαθιάς κρίσης και εκείνο το οποίο συνήθως συμβαίνει, όταν επικρατούν τέτοιου είδους συνθήκες, η έρευνα είναι ο εύκολος τρόπος για περικοπές. Εδώ ακολουθήσαμε μια διαφορετική πορεία και νομίζω ότι αυτό έχει εκπλήξει και στο εξωτερικό αρκετούς, πώς τα κατάφερε αυτή η χώρα μέσα σ' αυτές τις συνθήκες να δώσει έμφαση στην έρευνα.

Ερ.: Με βάση τα πρόσφατα ευρήματα του Ευρωπαϊκού Πίνακα Αποτελεσμάτων Καινοτομίας 2018, η Ελλάδα δείχνει μια διαρκώς βελτιούμενη πορεία, ωστόσο συνεχίζει να κατατάσσεται στην ομάδα των χωρών με "μέτριες επιδόσεις". Τι είναι αυτό που μπορεί να κάνει τη διαφορά για να αλλάξουμε κατηγορία;

Απ.: Αυτό που μπορεί να κάνει τη διαφορά είναι κατ' αρχήν μια σταθερή βελτίωση. Αυτό που ήθελα να πω είναι ότι αυτούς τους δείκτες πρέπει να τους μελετά κανείς με προσοχή και να βλέπει τα κριτήρια πάνω στα οποία βασίζονται, γιατί υπάρχουν κριτήρια, όπου πραγματικά η Ελλάδα πρωτοστατεί, βρίσκεται πάνω από τον κοινοτικό μέσο όρο. Υπάρχουν κι άλλα κριτήρια, που είναι εν πολλοίς ποιοτικά, που μας φέρνουν κάτω από τον μέσο όρο. Ένα από τα κριτήρια της δεύτερης κατηγορίας έχει να κάνει με τον αριθμό των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας. Εγώ, προσωπικά, δεν ξέρω αν αυτό πραγματικά είναι ένα κριτήριο, όπου απεικονίζεται τι γίνεται, γιατί μπορεί να υπάρχει ένας πολύ μεγάλος αριθμός διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, που να μην έχουν καμιά αξιοποίηση. Απλώς να υπάρχουν.

Αυτό που θα ήθελα να τονίσω και βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής που χαράξαμε είναι η μεγαλύτερη παρακαταθήκη που διαθέτει η χώρα και αυτή είναι οι άνθρωποι, το εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό, οι νέοι επιστήμονες, οι νέοι ερευνητές. Κι εδώ τα στοιχεία δείχνουν ότι για πρώτη φορά την τελευταία τριετία η χώρα βρίσκεται πάνω όχι μόνο από τον κοινοτικό μέσο όρο αλλά και πάνω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ όσον αφορά την απήχηση των δημοσιεύσεων των Ελλήνων επιστημόνων. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό αυτό που γίνεται.

Και κάτι δεύτερο που έχει να κάνει με την ίδια την καινοτομία. Η καινοτομία έχει πολλές αποχρώσεις και απόψεις. Συνήθως μιλάμε με έναν πολύ γενικό τρόπο, αλλά υπάρχει καινοτομία π.χ. στον εσωτερικό τρόπο οργάνωσης μιας επιχείρησης, στον τρόπο που κάνει μάρκετινγκ, υπάρχει καινοτομία που είναι εμπειρική αλλά και καινοτομία που προέρχεται από την επιστημονική έρευνα και είναι αυτό που λέμε καινοτομία προϊόντων ή διαδικασιών. Αυτού του τελευταίου τύπου η καινοτομία, που προέρχεται από την επιστημονική έρευνα, είναι αυτή που έχει και τη μεγάλη προστιθέμενη αξία. Στη χώρα μας εμφανίζεται το εξής παράδοξο: το ποσοστό των ελληνικών επιχειρήσεων που καινοτομούν βρίσκεται πάνω από τον κοινοτικό μέσο όρο. Με τα στοιχεία του 2017 φτάσαμε το 57% περίπου των επιχειρήσεων να καινοτομούν με κάποιον τρόπο. Παρ' όλα αυτά η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων εξακολουθεί να είναι χαμηλή και ο λόγος γι' αυτό είναι ότι οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις χαρακτηρίζονται από αυτό που λέμε μέτρια ή χαμηλή ένταση γνώσης, δηλαδή λείπει το στοιχείο εκείνο που προέρχεται από την επιστημονική έρευνα και που έχει μεγάλη προστιθέμενη αξία. Εδώ για πρώτη φορά παρατηρείται τα δύο τελευταία χρόνια το εξής πολύ ενδιαφέρον φαινόμενο: το ποσοστό των επιχειρήσεων που καινοτομούν ως προς τα προϊόντα και τις διαδικασίες έχει αυξηθεί κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες- από 37% που ήταν στο 47%, που σημαίνει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις πηγαίνουν περισσότερο προς μια τεχνολογική καινοτομία και περιμένουμε, εφόσον αυτό διατηρηθεί, να περάσουμε και στην περίπτωση του scoreboard στην άλλη κατηγορία, αν και το ζήτημα είναι να υπάρξει μια σοβαρή βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.

Ερ.: Τι είναι οι «εμβληματικές πρωτοβουλίες» και οι συνέργειες που προωθείτε με άλλα υπουργεία;

Απ.: Όταν η χώρα επενδύσει σημαντικά στην έρευνα, παρά την κρίση που υπάρχει, παρά τα προβλήματα, τότε μπαίνει ένα πολύ σημαντικό καθήκον για εμάς, να δείξουμε ότι αυτές οι δαπάνες και επενδύσεις που γίνονται στην έρευνα έχουν ένα απτό, συγκεκριμένο και ορατό αντίκρισμα στην κοινωνία. Η έρευνα, συντελώντας στη διαμόρφωση της οικονομίας της γνώσης, έχει με την ευρύτερη έννοια επίπτωση στην κοινωνία, αλλά εδώ πρέπει να το δούμε πολύ συγκεκριμένα διότι όταν έχεις μια επιλογή να στηρίξεις την ακραία φτώχεια, που το κάνει αυτή η κυβέρνηση, αλλά να δώσεις και πόρους στην έρευνα και τους δίνεις, τότε έχεις ένα καθήκον, να δείξεις ότι οι πόροι αυτοί πιάνουν τόπο.

Για τον σκοπό αυτό σχεδιάσαμε έναν κύκλο δράσεων, που είναι πρωτότυπες και σε ευρωπαϊκό επίπεδο -τώρα κάνει κάτι αντίστοιχο η ΕΕ για το επόμενο πρόγραμμα πλαίσιο- που τον ονομάσαμε «εμβληματικές πρωτοβουλίες». Είναι πρωτοβουλίες που συνήθως αναφέρονται σε τομείς που είναι ακόμα ακόρεστοι επιστημονικά και τεχνολογικά, οπότε αυτό το οποίο κάνεις, το αποτέλεσμα που πετυχαίνεις μπορεί να έχει μεγάλη προστιθέμενη αξία- και επιστημονική και κοινωνική και οικονομική- αλλά κυρίως τομείς, οι οποίοι έχουν ένα πολύ συγκεκριμένο κοινωνικό αποτύπωμα.

Να σας πω χαρακτηριστικά ένα παράδειγμα. Είναι η περίπτωση της ιατρικής ακριβείας· πολλοί λένε ότι αυτή είναι η ιατρική του μέλλοντος, είναι η ιατρική που αναδύεται, που οδηγεί στην εξατομίκευση της πρόληψης, της θεραπείας σε κάθε ασθενή και όχι σε μία ασθένεια. Η ασθένεια είναι κάτι το γενικό και μπορεί να έχεις ασθενείς που πάσχουν από την ίδια ασθένεια, αλλά να χρειάζονται μια διαφορετική εντελώς αντιμετώπιση. Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι στο πλαίσιο αυτής της δράσης, που γίνεται μαζί με το υπουργείο Υγείας -την έχουμε ονομάσει 'Δύο υπουργεία, Ένας Στόχος, Συμμαχία ενάντια στον Καρκίνο', ξεκινώντας από τον καρκίνο, έχει δημιουργηθεί ένα εθνικό δίκτυο που ουσιαστικά συμπυκνώνει τις καλύτερες δυνάμεις που έχουμε στη χώρα στον τομέα αυτό για την ιατρική ακριβείας και το οποίο μάλιστα θα διευρυνθεί για να περιληφθούν και άλλοι. Δημιουργούμε 4 μονάδες ιατρικής ακριβείας, μία στην Κρήτη, δύο στην Αθήνα και μία στη Θεσσαλονίκη, στο δίκτυο αυτό συντονιστής είναι ο κ. Σταματόπουλος, που είναι διευθυντής σε ένα από τα ινστιτούτα του ΕΚΕΤΑ. Και στόχος εδώ είναι πλέον η χώρα μας να έχει μια έγκαιρη παρουσία σ' αυτού του νέου τύπου την ιατρική, στη διαμόρφωσή της, δηλαδή να είναι η χώρα συνδιαμορφωτής και όχι ακολουθητής αυτών που κάνουν άλλοι. Και όχι μόνο αυτό, αλλά να έχει μια παρουσία τέτοια που να φέρνει τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας πολύ κοντά στους Έλληνες πολίτες.

Γι' αυτό τον λόγο ένα κύριο μέλημα μας -και αυτό κοιτάμε μαζί με το υπουργείο Υγείας- είναι όλα τα σχετικά αποτελέσματα να είναι προσβάσιμα από το δημόσιο σύστημα υγείας, να είναι προσβάσιμα σε όλους τους πολίτες. Ήδη υπάρχει σημαντική και διεθνής αναγνώριση, για παράδειγμα το σουηδικό υπουργείο Υγείας θεωρεί το δίκτυο αυτό, την προσπάθεια αυτή, την ελληνική παρουσία στην ιατρική ακριβείας, μία από τις δύο πολύ καλές ευρωπαϊκές πρακτικές στον τομέα αυτό και υπάρχει στενή συνεργασία. Όμορες χώρες και των Βαλκανίων αλλά και άλλες ενδιαφέρονται ιδιαίτερα να έρθουν μαζί μας όσον αφορά τέτοιου τύπου αναλύσεις από τις δικές μας μονάδες. Με άλλα λόγια, η χώρα αρχίζει να γίνεται πρωταγωνιστής και αυτό θέλουμε και η Πολιτεία εδώ έχει παίξει ένα σημαντικό ρόλο.

Δύο νέες ακόμη δράσεις στον τομέα της ιατρικής ακριβείας έχουν σχεδιαστεί, η μία πολύ σύντομα υλοποιείται, πρόκειται για κληρονομικά νοσήματα, καρδιολογικά νοσήματα. Εδώ πάλι το πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης παίζει έναν κεντρικό ρόλο με την Καρδιολογία και τον καθηγητή κ. Ευθυμιάδη και εδώ στόχος είναι η αντιμετώπιση αυτού που λέμε αιφνίδιος θάνατος. Αυτό είναι κάτι το οποίο απασχολεί διάφορες περιοχές της χώρας μας ιδιαίτερα έντονα.

Αυτό είναι ένα παράδειγμα εμβληματικής δράσης αλλά υπάρχουν και άλλα· για την κλιματική αλλαγή, κάτι που είχε ξεκινήσει πριν και όχι με αφορμή τις πυρκαγιές. Είναι ένας σταθμός κλιματικής αλλαγής και ένα δίκτυο που γίνεται, που πάλι φέρνουμε μαζί όλες τις δυνάμεις της χώρας για να αντιμετωπιστούν, όχι μόνο να εξεταστούν, αλλά και να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Εδώ ηγείται το Εθνικό Αστεροσκοπείο με τον σταθμό μελέτης της κλιματικής αλλαγής, που γίνεται στα Αντικύθηρα.

Υπάρχει στην αγροδιατροφή μια μεγάλη δράση, που περιλαμβάνει τρεις υποδράσεις, με τον τίτλο Οι δρόμοι της Ελιάς. Κι εδώ έχουμε πάλι το πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης με τον κ. Μολασιώτη, που είναι συντονιστής αυτής της δράσης. Παρουσιάζεται στην έκθεση: οι δρόμοι της ελιάς, οι δρόμοι των αμπελώνων, οι δρόμοι της μέλισσας. Με σύγχρονες γονιδιωματικές τεχνικές σ' αυτό που αποσκοπούμε είναι όχι μόνο να ταυτοποιήσουμε την προέλευση και το γονιδίωμα των ελληνικών προϊόντων, αλλά κυρίως να αναδείξουμε τα ιδιαίτερα αυτά ποιοτικά τους στοιχεία, που μπορεί να προσθέσουν πολύ μεγάλη αξία όσον αφορά τις αγορές, που θα απευθυνθούν.

Ερ.: Στις πρόσφατες πυρκαγιές στο Μάτι αλλά και στη βύθιση του "Αγία Ζώνη" έδειξε η ερευνητική κοινότητα τα κατάλληλα αντανακλαστικά ώστε να συνδράμει εκεί όπου υπήρχε ανάγκη;

Απ.: Θα έλεγα ότι και τα 11 ερευνητικά κέντρα της χώρας έχουν με κάποιο τρόπο σχέση με την εν δυνάμει προσφορά σ' αυτό τον τομέα, αλλά έχουμε 4 στα οποία υπάρχουν οι δυνατότητες να μετέχουν στην πρόληψη, στην αντιμετώπιση και κατόπιν στην αξιολόγηση των επιπτώσεων φυσικών καταστροφών. Και στην περίπτωση του "Αγία Ζώνη", το ΕΛΚΕΘΕ έπαιξε έναν κεντρικό ρόλο στην αξιόπιστη μελέτη της ρύπανσης των ακτών στο Σαρωνικό. Έχει πολλή μεγάλη σημασία η σοβαρότητα, όταν κάποιος κάνει τέτοιου είδους μετρήσεις και ανακοινώσεις.

Αν πάμε στις πρόσφατες πυρκαγιές στο Μάτι, στη μεγάλη αυτή τραγωδία, έχουμε το ΕΛΚΕΘΕ που πάλι κοιτάει για θαλάσσιους ρύπους, υπάρχει ο "Δημόκριτος" που κάνει αναλύσεις και όσον αφορά την ατμόσφαιρα, για αιωρούμενα σωματίδια, για ρύπους, αλλά και για επικαθήσεις. Έχουμε ακούσει πολλά να λέγονται για την περίπτωση βαρέων μετάλλων, διοξινών, προϊόντων της καύσης, ιδιαίτερα όταν αυτή η καύση γίνεται σε οικιστικά περιβάλλοντα. Ο "Δημόκριτος" έχει αναλάβει αυτό το κομμάτι μαζί με το Αστεροσκοπείο, το οποίο κάνει επίσης εξαιρετική δουλειά και έχει ένα ευρύτατο δίκτυο μετεωρολογικών σταθμών (περίπου 360), το μεγαλύτερο στη χώρα. Το Εθνικό Αστεροσκοπείο, ο Δημόκριτος και το ΕΛΚΕΘΕ κοιτούν τέτοιου είδους επιπτώσεις. Υπάρχει κι ένα τέταρτο κέντρο, τεχνολογικός φορέας, η Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας, η οποία κοιτάει προβλήματα ραδιολογικού χαρακτήρα, ακτινοπροστασίας.

Ερ.: Είναι έκδηλη η ανάγκη για ανάσχεση του brain drain. Υπάρχουν μετρήσιμα στοιχεία που να δείχνουν μια τέτοια τάση;

Απ.: Η αντιμετώπιση του brain drain αποτέλεσε από την αρχή προτεραιότητα για την κυβέρνηση. Εδώ πρέπει να ξεχωρίσουμε διαφόρους τύπους brain drain, γιατί brain drain μπορεί να θεωρηθεί κι ένας φοιτητής που τελειώνει τις σπουδές του και πάει για μεταπτυχιακό στο εξωτερικό.

Στη δική μας περίπτωση, όταν μιλάμε για brain drain εννοούμε επιστήμονες, οι οποίοι έχουν εκπαιδευτεί, έχουν εξειδικευτεί, βρίσκονται σε ένα πολύ υψηλό στάδιο της ακαδημαϊκής τους καριέρας κι ενώ είναι έτοιμοι να προσφέρουν στη χώρα και την οικονομική της ανάπτυξη, πλέον οι συνθήκες της κρίσης τους αναγκάζουν να φύγουν στο εξωτερικό. Αυτό είναι το brain drain που μας κάνει να αιμορραγούμε γιατί χάνουμε τέτοιου τύπου υψηλά εξειδικευμένου προσωπικού. Σ' αυτό, η δική μας προσέγγιση ήταν να δημιουργήσουμε όχι μονάχα θέσεις εργασίας, που έγινε στα πανεπιστήμια και στα ερευνητικά κέντρα -1000 θέσεις εργασίας μετά από 6-7 χρόνια- αλλά αυτό δεν φτάνει.

Εκείνο που χρειάζεται είναι να υπάρχουν και τα περιβάλλοντα εκείνα μαζί με τις θέσεις, που να λειτουργούν ως πόλοι έλξης για νέους επιστήμονες, να έρθουν από το εξωτερικό ή να μείνουν στη χώρα. Η κύρια απάντησή μας υπήρξε μέσω της δημιουργίας του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ), το οποίο ανέλαβε μια σειρά δράσεων για την υποστήριξη της έρευνας στα πανεπιστήμια, σειρά δράσεων για την προσέλκυση επιστημόνων από το εξωτερικό. Κι επειδή μιλήσατε για μετρήσιμα στοιχεία, να επισημάνω κάτι: από 1670 προτάσεις για ερευνητικά έργα μεταδιδακτόρων, που μπορεί να είναι οι ίδιοι υπεύθυνοι για το έργο που επιτελούν, 192 τελικά εγκρίθηκαν. Δράσεις που κάθε μία παίρνει 200.000-300.000 για την έρευνα που θα γίνει, να συστήσει δηλαδή μια ερευνητική ομάδα για 2-3 χρόνια. Από τις 192 προτάσεις που εγκρίθηκαν, 37 προέρχονται από Έλληνες που αυτή τη στιγμή εργάζονται σε πανεπιστήμια -στο ΜΙΤ, την Οξφόρδη κ.ά- που θέλουν να επιστρέψουν στη χώρα και να επιτελέσουν το έργο που έχουν προτείνει σ' ένα ελληνικό ίδρυμα.

Δεν είναι μονάχα το Δημόσιο που μπορεί να συντελέσει στην αναστροφή του brain drain. Είναι και ο ιδιωτικός τομέας κι εδώ η παρέμβασή μας σαν Δημόσιο, για να στηρίξουμε νέους επιστήμονες στον ιδιωτικό τομέα, έχει να κάνει με μια προκήρυξη της δεύτερης φάσης του προγράμματος "Ερευνώ, Δημιουργώ, Καινοτομώ", το οποίο διαχειρίζεται η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας, ο εκτελεστικός βραχίονας του υπουργείου.

Στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται μια δράση που ανακοινώθηκε πριν από λίγες ημέρες και στηρίζει το στελεχιακό δυναμικό επιχειρήσεων όσον αφορά τα τμήματα R&D, δηλαδή έρευνας και ανάπτυξης των επιχειρήσεων, που είναι ο εγκέφαλος μιας επιχείρησης. Αυτή τη στιγμή δηλαδή στηρίζουμε την πρόσληψη νέων επιστημόνων υψηλής εξειδίκευσης σε τμήματα έρευνας και ανάπτυξης μιας επιχείρησης. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί πιστεύουμε ότι θα συντελέσει όχι μόνο στην ανάσχεση του brain drain αλλά και στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων. Αυτό ανακοινώθηκε πριν από λίγες ημέρες και οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν στην προκήρυξη της Γενικής Γραμματείας τα σχετικά.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Νέα Δημοκρατία: Αμηχανία, πανικός και σύγχυση

Από τις 21 Αυγούστου και μετά είναι ολοένα και πιο δύσκολο να παρακολουθήσεις κανείς τη Νέα Δημοκρατία. Το νομοσχέδιο που προβλέπει μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για ελεύθερους επαγγελματίες,...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο