Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
13.4°C18.7°C
3 BF 63%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
12.0°C16.9°C
1 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.3°C16.6°C
2 BF 61%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.8°C18.0°C
2 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
10 °C
9.9°C14.6°C
2 BF 76%
Οξύτονα / Σημαίας... πάθη και εμπάθειες
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Οξύτονα / Σημαίας... πάθη και εμπάθειες

Μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού οι περιπτώσεις σχολείων που αντέδρασαν στην κλήρωση των σημαιοφόρων στα Δημοτικά, σημειώναμε σε προηγούμενο σχόλιό μας. Αντίθετα, συμπληρώνουμε, οι αντιδράσεις των μέσων ενημέρωσης δυσανάλογα πολλές, ακραία εμπαθείς και κατά κανόνα έξω από κάθε λογική. Για τη «Δημοκρατία» (30.10), π.χ., η «παράλογη» απόφαση του υπουργείου Παιδείας ήταν αυτή που προκάλεσε παρατράγουδα κατά τη διάρκεια του εορτασμού, αναφέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα την περίπτωση του Εμπορειού Σαντορίνης.

Δηλαδή, αν η αλλοδαπή μαθήτρια που κληρώθηκε να φέρει τη σημαία στο Δημοτικό της Σαντορίνης ήταν αριστούχος και οριζόταν σημαιοφόρος με το προηγούμενο σύστημα της αριστείας, δεν θα υπήρχε πρόβλημα για τους φανατισμένους ανεγκέφαλους χρυσαυγίτες που εφόρμησαν για να ακυρώσουν την παρέλαση; Στην ίδια αντίληψη και το σχόλιο του Τ. Θεοδωρόπουλου στην “Καθημερινή” (31.10), που αντιλαμβάνεται το όλο ζήτημα ως «καρνάβαλο της εκπαίδευσης» και υποστηρίζει ότι, για να μην είναι η σημαία «κουρελόπανο» (ή «χαρτομάντιλο», προσθέτουμε, κατά τον παλαίμαχο ποδοσφαιριστή Βασίλη Τσιάρτα), πρέπει να την κρατούν οι άριστοι, όπως συμβαίνει λ.χ. με τους πρωταθλητές στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Από την άλλη, για «επανάσταση των σημαιοφόρων» κάνουν λόγο τα «Παραπολιτικά» (18.11) με αφορμή την προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικράτειας των γονέων επτά αριστούχων μαθητών από τη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι θεωρούν προσβλητικό για την ελληνική σημαία το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα. Κι ας έχει ήδη αποφανθεί το ΣτΕ επ’ αυτού ότι τέτοιο πρόβλημα δεν υφίσταται.

...και η απάντηση από τον... Πρωταγόρα

Στον γνωστό διάλογο «Πρωταγόρας» του Πλάτωνα θα μπορούσαν να βρουν επαρκή απάντηση ισχυρισμοί όπως οι παραπάνω. Σύμφωνα λοιπόν με τον διδακτικότατο μύθο που αφηγείται στον Σωκράτη ο Πρωταγόρας, στον ομώνυμο διάλογο, το ανθρώπινο γένος παλιά κινδύνευε να εξολοθρευτεί από τα θηρία γιατί οι άνθρωποι ήταν σε όλα ασθενέστεροι από αυτά. Από την άλλη πλευρά, δεν κατείχαν την πολιτική τέχνη, μέρος της οποίας ήταν και η πολεμική τέχνη. Έτσι, στις πόλεις κυριαρχούσαν η αδικία και η ανομία. Έστειλε λοιπόν ο Δίας τον Ερμή για να φέρει στους ανθρώπους την ευνομία και τη δίκη, βασικά στοιχεία της πολιτικής τέχνης. Ρώτησε τότε τον Δία ο Ερμής με ποιον τρόπο να μοιράσει αυτά τα αγαθά στους ανθρώπους: Όπως τις άλλες τεχνικές ικανότητες, δηλαδή χωριστά στον καθένα κάποια από αυτές, ή σε όλους ανεξαιρέτως; «Επί πάντας και πάντες μετεχόντων» απάντησε ο Δίας. Σε όλους να τα μοιράσεις και όλοι να συμμετέχουν. Δεν θα υπάρχουν πια πόλεις αν λίγοι μετέχουν στην πολιτική τέχνη, όπως συμβαίνει στις άλλες τέχνες. Είναι φανερό ότι για τον σπουδαίο σοφιστή η πολιτική τέχνη, ό,τι συνδέεται με την ευημερία, τη φιλοπατρία ή την υπεράσπιση της πατρίδας, δεν αφορά μια μειοψηφία ούτε συνδέεται με ξεχωριστές ικανότητες σε κάποιον επιμέρους τομέα, όπως λ.χ. την ιατρική ή την αρχιτεκτονική. Και αλίμονο αν θα ήταν διαφορετικά.

Ιστορίες περιπτέρου

«Αντικειμενική ιστορική αποτίμησις δεν μπορεί να γίνει αν δεν περάσουν δεκαετίες, οπότε θα έχουν καταπέσει τα πάθη και θα μπορούν να αναδειχθούν οι πραγματικές συνθήκες που οδήγησαν στη διαμόρφωση των καταστάσεων». Τάδε έφη η γηραιά “Εστία” από της στήλης «Το περίπτερο» (14.11). Και συμπληρώνει: «Δεν είναι δυνατόν άνθρωπος που θέλει να λέγεται επιστήμων να θεωρεί μάθημα Ιστορίας την παράθεση γεγονότων της τελευταίας εκατονταετίας». Πάλι καλά που στη διδακτέα ύλη, σύμφωνα με τον κανόνα της εκατονταετίας, ίσα που προλαβαίνουμε να συμπεριληφθεί ο Πρώτος Παγκόσμιος Πεόλεμος. Κι αυτός όχι ολόκληρος. Το τελευταίο έτος και η λήξη του υποθέτουμε πως πρέπει να ακρωτηριαστούν στην προκρούστεια κλίνη της «Εστίας». Και η Οκτωβριανή Επανάσταση; Που είναι στο «τσακ» της εκατονταετίας; Έχουν καταπέσει τα πάθη και μπορεί πλέον να διδαχτεί αντικειμενικά; Έστω, τα πρώτα ξεσπάσματα; Σαν να μη μας τα λένε καλά οι συντάκτες της συμπαθούς στήλης. Θα τους συστήσουμε να ξεφυλλίσουν κάποιο από τα βιβλία Ιστορίας που διδάσκονται π.χ. στα Γυμνάσια της Γαλλίας. Θα διαπιστώσουν ότι η διδακτέα ύλη φτάνει τουλάχιστον ώς την προηγούμενη δεκαετία. Κι εκεί, άραγε, εντελώς «αντιεπιστημονικά»;

Λογοκλοπή και δημιουργική εργασία

Χάρη σε ένα νέο ψηφιακό εργαλείο κατά της λογοκλοπής έχουν ήδη εντοπιστεί στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο (ΑΠΘ) δύο επιλήψιμες διδακτορικές διατριβές του Τμήματος Φιλολογίας. Οι διατριβές, όπως είναι φυσικό, ακυρώθηκαν και οι αντίστοιχοι τίτλοι σπουδών αφαιρέθηκαν από τους δράστες. Όπως δήλωσε ο πρύτανης του ΑΠΘ Περικλής Μήτκας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η λογοκλοπή και η αντιγραφή αποτελούν σοβαρά ακαδημαϊκά παραπτώματα, γιατί αλλοιώνουν την έννοια της μόρφωσης και της άμιλλας, ενώ γίνονται απεχθέστερα όταν μεσολαβεί οικονομική συναλλαγή. Είναι αναγκαίο, συνεπώς, να ενισχυθούν οι μηχανισμοί αποτροπής τέτοιων φαινομένων. Χωρίς να διαφωνούμε με την επισήμανση της ανάγκης αυτής, σημειώνουμε ωστόσο ότι η πρόληψη είναι πάντοτε πιο αποτελεσματική από τη θεραπεία. Και ένα από τα εργαλεία πρόληψης και μείωσης των κρουσμάτων λογοκλοπής είναι η καθιέρωση, με πρόσφατη ρύθμιση, των δημιουργικών εργασιών στο Λύκειο, όπως και των Συνθετικών Δημιουργικών Εργασιών στο Γυμνάσιο. Η εξοικείωση των μελλοντικών φοιτητών/φοιτητριών από τα μαθητικά τους χρόνια με το επιστημονικώς εργάζεσθαι ευνοεί την υπεύθυνη, συστηματική και μεθοδική εργασία και αφαιρεί και το τελευταίο επιχείρημα από όσους βρίσκουν την εύκολη «λύση» στη λογοκλοπή.

* Πώς θα στήσει άραγε ο Βασίλης Τσιάρτας την Ακαδημία Ποδοσφαίρου της καθ’ ημάς Εκκλησίας;

* Αποκλείοντας τον κάθε «διαφορετικό» ως αποσυνάγωγο;

* Μήπως με αυστηρό έλεγχο των «ανδρικών» ταυτοτήτων;

* Ή μήπως με μια Εκκλησιαστική Εθνική Ανδρών; Και, ασφαλώς, «στρέιτ»;

* Οψόμεθα…

* Τουλάχιστον, ας διδαχτεί από τον Δημητριάδος Ιγνάτιο.

* Που συγκρότησε ποδοσφαιρική ομάδα με τους Ρομά του Αλιβερίου στον Βόλο.

* Και, όπως μαθαίνουμε, πάει καλά…

* Ζόρια στο πρόγραμμα διανομής σχολικών γευμάτων.

* Κάποιοι δάσκαλοι αρνούνται να κάνουν τη διανομή.

* «Και δικαιολογημένα», αποφαίνεται χαιρέκακα ο συντάκτης στο «Πρώτο Θέμα» (12.11).

* «Είτε γιατί δεν είναι αυτή η δουλειά τους, είτε γιατί δεν υπάρχουν υποδομές στα σχολεία», όπως ισχυρίζεται.

* Έτσι, εντελώς «δικαιολογημένα», ας μένουν τα παιδιά νηστικά...

* Αμβρόσιος.

* Το -εντελώς- αρσενικό τού αμβροσία...

* ...και, υποτίθεται, γλυκύτερον του μέλιτος...

* ...που στάζει μονίμως χολή για τον πάσχοντα συνάνθρωπο.

* Απαιτεί η πρυτανεία την απομάκρυνση των τοξικοεξαρτημένων ατόμων από την περιοχή του Οικονομικού Πανεπιστημίου.

* Ας πάνε «κάπου αλλού». Πού όμως; Γι’ αυτούς δεν έχει σημασία.

* Ούτε ότι έτσι δεν λύνεται το πρόβλημα.

* Απλώς μεταφέρεται.

* Σωστά στιγματίζει ο συντάκτης των «Νέων» από τη στήλη «Στίγμα» το «άθλιο επεισόδιο» στη Σαντορίνη.

* Όπου χρυσαυγίτες στράφηκαν με μένος κατά αλλοδαπού σημαιοφόρου στην παρέλαση.

* Μόνο που ο συντάκτης υπέπεσε σε μια ανακρίβεια.

* Δεν επρόκειτο για «αγόρι σημαιοφόρο», αλλά για κορίτσι.

* Εντάξει, ψηφίστηκε ο νόμος για αλλαγή του φύλου, αλλά όχι και από το Δημοτικό.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL