Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Το επιχειρηματικό όραμα του Κυριάκου Μητσοτάκη για την Παιδεία

ΧΡΥΣΑ ΒΑΪΝΑΝΙΔΗ

 

Πρόλογος

Την αποδόμηση του δημόσιου χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος και την επιτάχυνση της ιδιωτικοποίησής του πρότεινε ο Κυριάκος Μητσοτάκης από την 82η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Συνεπής στη νεοφιλελεύθερη ιδεολογική του αφήγηση και παρότι δεν κατέθεσε ολοκληρωμένο σχέδιο για την Εκπαίδευση, επέλεξε να παρουσιάσει τις προτάσεις του σε επιμέρους ζητήματα με σαφές πρόσημο που δικαιολογεί την εξίσωση «παιδεία ίσον εμπόρευμα».

 

Κείμενο

Οι λέξεις «δημόσιο» και «συμμετοχή» φαίνεται πως προκαλούν αλλεργία στην αξιωματική αντιπολίτευση. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε από τη Θεσσαλονίκη ένα μοντέλο του οποίου η κατεύθυνση έχει ως κόκκινη γραμμή τη λέξη «ιδιωτικό»:

* Ιδιωτικά ΑΕΙ: Επικαλούμενος ακόμη και το... παράδειγμα της Βόρειας Κορέας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επανέλαβε την πάγια θέση της Ν.Δ. για τροποποίηση του άρθρου 16 ώστε να ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια.

* Επιχειρηματικότητα: Πρότεινε τη δημιουργία ενός «ευέλικτου» θεσμικού πλαισίου που να επιτρέπει τη μεταφορά τεχνογνωσίας από τα ακαδημαϊκά και ερευνητικά κέντρα στην αγορά και που «χωρίς θεσμικά προσκόμματα» να επιτρέπει σε καθηγητές των ΑΕΙ να μπορούν να λειτουργούν όχι μόνο ως πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, αλλά και ως επιχειρηματίες που μπορούν να αναζητούν στην αγορά χρήματα και να ιδρύουν επιχειρήσεις. Άραγε πώς μπορεί η έρευνα να είναι ανεξάρτητη όταν χρηματοδοτείται από επιχειρηματίες για την εφαρμοσμένη έρευνα;

* Σύνδεση της χρηματοδότησης των ΑΕΙ με την παραγωγικότητά και την απόδοσή τους. Πώς άραγε ορίζεται η παραγωγικότητα στις ανθρωπιστικές, κοινωνικές και πολιτικές επιστήμες;

* Όχι στη συμμετοχή των φοιτητών στις πρυτανικές εκλογές, καθώς, όπως εκτίμησε ο πρόεδρος της Ν.Δ., «δεν είναι η δουλειά τους» να εκλέγουν πρυτανικές αρχές. Άραγε οι σπουδαστές δεν είναι το πλέον οργανικό κομμάτι της πανεπιστημιακής κοινότητας; Γιατί ενοχλείται ο κ. Μητσοτάκης από τη συμμετοχή των φοιτητών -έστω και σε μικρότερο βαθμό- σε τέτοιου είδους διαδικασίες; Πρότεινε, ακόμη, όχι μόνο την κατάργηση της αφισοκόλλησης της ΔΑΠ στα πανεπιστήμια, αλλά και την κατάργηση της ίδιας της παράταξης στο όνομα της δημιουργίας ενός Εθνικού Συμβουλίου Φοιτητών, όπου οι εκλογές θα διεξάγονται με ενιαίο ψηφοδέλτιο. Με άλλα λόγια προτείνει την κατάργηση των φοιτητικών παρατάξεων...

Αυτονομία» σχολικών μονάδων: Επί της ουσίας ζήτησε την απόσυρση της εποπτείας της Πολιτείας από την παρεχόμενη εκπαίδευση και την παράδοσή της στην εκάστοτε σχολική μονάδα, που θα μετατρέπεται σε παραγωγική οικονομική μονάδα, ενώ δεν δίστασε να προτείνει μεγαλύτερη ελευθερία στην κατάρτιση ακόμη και των προγραμμάτων σπουδών και της επιλογής διδακτικών μεθόδων. «Με αξιολόγηση παντού». Ερώτηση αφελούς: Το υπουργείο Παιδείας και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο να καταργηθούν;

* Αριστεία: Με την εις άτοπον απαγωγή, έκανε λόγο για «τυραννία της μετριότητας» που ταλαιπωρεί τα ελληνικά πανεπιστήμια, καθώς, όπως ισχυρίστηκε, «βολεύει πολλούς που αρνούνται κάθε αξιολόγηση», όπως τους καθηγητές που δεν... κρίνονται με βάση το δημοσιοποιημένο ερευνητικό τους έργο. Εμφανίστηκε δε ενοχλημένος από τους φοιτητές που δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές σε εύλογο χρονικό διάστημα. Και αυτό παρότι η επιμήκυνση των σπουδών δεν επιφέρει κανένα δημοσιονομικό κόστος ούτε στα ΑΕΙ ούτε στο κράτος... Αναφορικά με τα παιδιά που «δεν έχουν τη δυνατότητα να πάνε σε ιδιωτικό σχολείο» πρότεινε τη δημιουργία πρότυπων σχολείων σε κάθε περιφερειακή ενότητα ξεκινώντας από τις υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης για τους «καλύτερους μαθητές». Είναι «ιδιωτικό»; Είναι καλό.

Υπ. Παιδείας: Οι «πελάτες» πρέπει να γνωρίζουν

Την αντίδραση του υπουργείου Παιδείας προκάλεσαν οι εξαγγελίες του Κυριάκου Μητσοτάκη, τις οποίες χαρακτήρισε αποσπασματικές. Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, στόχος της Ν.Δ. είναι να λειτουργεί το εκπαιδευτικό σύστημα με τους νόμους της αγοράς, να απαξιωθεί πλήρως ο δημόσιος χαρακτήρας της Εκπαίδευσης και να ιδιωτικοποιηθεί. Όπως υπογραμμίζεται, ο αρχηγός της Ν.Δ. διολίσθησε στον εύκολο δρόμο των «αφορισμών», χωρίς καν να παρουσιάσει ολοκληρωμένο σχέδιο για το Λύκειο και το νέο τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

 

Δείτε όλα τα σχόλια