Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Αντισυνταγματικός κρίθηκε ο νόμος για την επιλογή διευθυντών

Το υπουργείο Παιδείας μελετά τρόπους για να συμμορφωθεί με την απόφαση του ΣτΕ καταργώντας τη διαδικασία της ψηφοφορίας

Σε νέες κρίσεις, με νέο νόμο και χωρίς μυστική ψηφοφορία θα προχωρήσει το υπουργείο Παιδείας μέσα στο καλοκαίρι προκειμένου να οριστούν οι νέοι διευθυντές στα σχολεία. Ο “νόμος Μπαλτά - Κουράκη” (Ν. 4327/2015) κρίνεται αντισυνταγματικός από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιοποιήθηκε χθες.

Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι "αφού λάβει και μελετήσει την απόφαση, αμέσως μετά θα αναλάβει την αναγκαία νομοθετική πρωτοβουλία ώστε η επιλογή των νέων διευθυντών σχολικών μονάδων να είναι σύμφωνη με τη σημερινή απόφαση του ΣτΕ".

Κατά τις πληροφορίες, ήδη μελετώνται διάφορα σενάρια, που βασίζονται στην κατάργηση της δυνατότητας των Συλλόγων Διδασκόντων να ψηφίζουν για να επιλέγουν τους διευθυντές των σχολείων, ενώ συζητείται και το ενδεχόμενο η επιλογή να γίνεται μέσω διαδικασίας συνέντευξης σε επίπεδο περιφερειακών οργάνων.

Εναντίον της ψηφοφορίας είχαν προσφύγει στο ΣτΕ η Πανελλήνια Ένωση Διευθυντών Εκπαίδευσης και 57 διευθυντές σχολείων, και ζητούσαν να ακυρωθεί η υπουργική απόφαση του τότε αναπληρωτή υπουργού Τάσου Κουράκη, και οι δύο εφαρμοστικοί εγκύκλιοι που ακολούθησαν. Αξίζει να σημειωθεί ότι με τον επίμαχο Νόμο 4327/2015 ρυθμίζεται και η επιλογή των Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Μετά την απόφαση του ΣτΕ κάθε υποψήφιος διευθυντής που αποκλείστηκε στις κρίσεις διευθυντών μπορεί να προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια και να δικαιωθεί, με τις οικονομικές συνέπειες να βαρύνουν το υπουργείο Παιδείας.

 

Το σκεπτικό του ΣτΕ

Ειδικότερα η Ολομέλεια του ΣτΕ έκρινε ότι η διαδικασία της ψηφοφορίας αντίκειται στις συνταγματικές αρχές «της ισότητας, της αξιοκρατίας και της ελεύθερης προσβάσεως και σταδιοδρομίας κάθε Έλληνα στις δημόσιες θέσεις κατά τον λόγο της προσωπικής του αξίας και ικανότητας», αιτιολογώντας ότι ανατίθεται «η αρμοδιότητα επιλογής στον Σύλλογο Διδασκόντων, στον οποίο μετέχουν (αδιακρίτως) όλοι οι υπηρετούντες στην οικεία σχολική μονάδα μόνιμοι και αναπληρωματικοί εκπαιδευτικοί και με τη διαδικασία της μυστικής ψηφοφορίας».

Οι σύμβουλοι της Επικρατείας προκρίνουν ότι η διοίκηση των σχολικών μονάδων πρέπει «να αναδεικνύεται από κατάλληλο όργανο που συγκροτείται και λειτουργεί με εχέγγυα αξιοκρατίας, αμεροληψίες και αντικειμενικότητας (όπως είναι τα καθιερωμένα υπηρεσιακά συμβούλια διοίκησης) και με διαφανή και αντικειμενική διαδικασία, κατάλληλη για τη διασφάλιση της ενιαίας και ομοιόμορφης εφαρμογής των οριζομένων κριτηρίων και στο πλαίσιο της ιεραρχικής δομής της υπηρεσίας».

Ακόμη το ΣτΕ κρίνει ότι οι υποψήφιοι «δεν αξιολογούνται με αιτιολογία» και ότι η έλλειψη της αιτιολογίας καθιστά την όλη διαδικασία «αντίθετη στις αρχές της ισότητας, της αξιοκρατίας και της ελεύθερης προσβάσεως και σταδιοδρομίας κάθε Έλληνα στις δημόσιες θέσεις κατά τον λόγο της προσωπικής του αξίας και ικανότητας». Παράλληλα δεν καθίσταται γνωστή στους υποψηφίους διευθυντές και ελέγξιμη από τους δικαστές, εν όψει των άρθρων 20 και 95 του Συντάγματος (δικαίωμα παροχής έννομης προστασίας κ.λπ.).

Τέλος το Συμβούλιο υπογραμμίζει ότι ο τρόπος αυτός «δεν διασφαλίζει την έγκυρη αξιολόγηση με αντικειμενική και αξιοκρατική διαδικασία, δηλαδή κατά τρόπο που καθίσταται ελέγξιμη η ουσιαστική αποτίμηση και άρα δεν είναι πρόσφορη για αξιοκρατική επιλογή των ικανότερων».

 

Νέο πλαίσιο για τους σχολικούς συμβούλους

Μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να προχωρήσει και το νέο πλαίσιο επιλογής των σχολικών συμβούλων. Την εβδομάδα που πέρασε οι εκπρόσωποί τους είχαν συναντήσεις με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, όπου διατυπώθηκε η βούληση ο θεσμός να συνεχίσει να υπάρχει, με νέο καθηκοντολόγιο. Οι ίδιοι ζητούν να συμμετέχουν στις διαδικασίες αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων, ωστόσο δεν έχει ληφθεί ακόμη σχετική απόφαση. Βρίσκονται σε εξέλιξη, εξάλλου, οι διαβουλεύσεις για το πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης με στόχο να είναι έτοιμο μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, αφού καταργηθεί το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο (Ν. 3848 και Π.Δ. 152).

Όσον αφορά την αξιολόγηση στελεχών, όπως ανακοίνωσε η ΔΟΕ σε συνέχεια συνάντησής της με τον Κ. Γαβρόγλου, “η αξιολόγηση σε πρώτο χρόνο θα είναι αξιολόγηση όλων των στελεχών της εκπαίδευσης (προϊστάμενες/οι νηπιαγωγείων, δημοτικών σχολείων, υποδιευθυντές, διευθυντές σχολείων και σχολικοί σύμβουλοι)”.

 

Δείτε όλα τα σχόλια