Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
15.8°C19.3°C
1 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
16 °C
11.6°C19.0°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
12.0°C15.9°C
2 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
16.8°C19.7°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.9°C15.7°C
0 BF 82%
«Σώμα και ταυτότητα»: Πρέπει, αλλά μπορούμε;
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

«Σώμα και ταυτότητα»: Πρέπει, αλλά μπορούμε;

Σε τρεις βασικούς άξονες εστιάζει η Θεματική Εβδομάδα με τίτλο «Σώμα και Ταυτότητα», που πραγματοποιείται εφέτος για πρώτη φορά στα Γυμνάσια όλης της χώρας: στη διατροφή και την ποιότητα ζωής, στην πρόληψη του εθισμού και των εξαρτήσεων, και στην αντιμετώπιση των αρνητικών στερεότυπων του φύλου και τις «έμφυλες ταυτότητες». Πρόκειται για μια σημαντική καινοτομία, βασικός στόχος της οποίας είναι η ευαισθητοποίηση και η ενημέρωση των εφήβων, αλλά και της υπόλοιπης σχολικής κοινότητας, σε ζωτικής σημασίας θέματα που απασχολούν τις σύγχρονες κοινωνίες. Και όμως, είναι εντυπωσιακό να διαπιστώνει κανείς ότι στην Ελλάδα του 2017 αυτή η αναγκαία και αξιέπαινη πρωτοβουλία συναντά εμπαθή αντίδραση, άνευ ορίων κατασυκοφάντηση και πρωτοφανή διαστρέβλωση από την πλευρά ενός μέρους της συντήρησης και του αντίστοιχων μέσων μαζικής επικοινωνίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα εκατοντάδες θέματα που θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στις δραστηριότητες της Θεματικής Εβδομάδας οι επικρίσεις της συντήρησης επικεντρώθηκαν εμμονικά, και σχεδόν αποκλειστικά, σε ένα θέμα, το οποίο μάλιστα δεν προβλεπόταν από το σχεδιασμό του Υπ. Παιδείας να συζητηθεί με το εφηβικό κοινό στις σχολικές τάξεις αλλά ενδεχομένως θα μπορούσε να ενταχθεί σε συζητήσεις ειδικών με τους γονείς, αυτό του σεξουαλικού προσανατολισμού. Ενδεικτικοί αυτής της ακραίας διαστρέβλωσης και απόπειρας χειραγώγησης του κοινού ήταν τίτλοι εφημερίδων -ακόμα και πρωτοσέλιδοι- όπως Συζήτηση για τους γκέι στα σχολεία, Μαθήματα υπέρ gays και τρανς στα γυμνάσια, Τα «άφυλα» παιδιά, Μητροπολίτες κατά ενημέρωσης μαθητών για την ομοφοβία ή Βολές του Φλωρίνης για τα μαθήματα υπέρ των gays, ενώ δόθηκε ιδιαίτερη δημοσιότητα σε παροτρύνσεις διάφορων παραγόντων προς τους γονείς να εμποδίσουν τη συμμετοχή των παιδιών τους σε μια καθ’ όλα αναγκαία και πολύτιμη γι’ αυτά μορφωτική εμπειρία.

Όπως αναφέρεται στα εισηγητικά κείμενα του υπουργείου Παιδείας, η προαγωγή της υγείας και της ευημερίας των παιδιών, των εφήβων και των οικογενειών τους αποτελεί προτεραιότητα διεθνών οργανισμών όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ), αλλά και πολιτικών σχεδιασμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η «Υγεία 2020». Είναι γεγονός ότι προγράμματα και δράσεις με επίκεντρο τα ζητήματα της Θεματικής Εβδομάδας υλοποιούνται για χρόνια στα σχολεία της χώρας, ενώ συγχρόνως αντίστοιχες θεματικές περιλαμβάνονται στα Προγράμματα Σπουδών επιμέρους μαθημάτων του Γυμνασίου. Ωστόσο, οι πρωτοβουλίες που έχουν μέχρι τώρα αναληφθεί στο πλαίσιο του σχολείου πέρα από τον αποσπασματικό τους χαρακτήρα ήταν κατά βάση προαιρετικές. Από την άλλη πλευρά, τα ανησυχητικά αποτελέσματα μελετών, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, σχετικά με στάσεις και συμπεριφορές εφήβων και νέων σε θέματα που αφορούν σε διατροφικές επιλογές, σε εθισμούς και εξαρτήσεις και σε ζητήματα που σχετίζονται με τις έμφυλες ταυτότητες καθιστούν επιτακτική την ανάγκη να ενισχυθούν ακόμα περισσότερο οι στοχευμένες παρεμβάσεις για την πρόληψη και την περιστολή των σχετικών προβλημάτων. Πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας πορίσματα ερευνών σύμφωνα με τα οποία οι Έλληνες έφηβοι εξακολουθούν να έχουν ιδιαίτερα αρνητικές «επιδόσεις» σε βασικά θέματα υγείας, όπως είναι η παχυσαρκία και η υγιεινή διατροφή, η έλλειψη της αναγκαίας καθημερινής άσκησης και η κατανάλωση αλκοόλ.

Λογικό επακόλουθο, συνεπώς, είναι η άμεση παρέμβαση με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των προέφηβων και έφηβων μαθητών και μαθητριών του Γυμνασίου σε ζητήματα όπως η διατροφή και το οικολογικό αποτύπωμά της, η πρόληψη ενάντια σε κάθε είδους εξαρτήσεις όπως το κάπνισμα, το αλκοόλ και οι εξαρτησιογόνες ουσίες, καθώς και ο εθισμός στο Διαδίκτυο και τα τυχερά παιχνίδια. Η εστίαση του περιεχομένου της Θεματικής Εβδομάδας στα ζητήματα αυτά απορρέει από την κρίσιμη σημασία που αποκτούν κατά την αναπτυξιακή φάση που διέρχονται οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γυμνασίου σε συνδυασμό με τις μεγάλες προκλήσεις και τους αυξημένους κινδύνους που ελλοχεύουν σε κάθε βήμα τους στις σύγχρονες κοινωνίες.

Υπάρχουν βέβαια και καλοπροαίρετες ενστάσεις. Ξεκινούν συνήθως από την περιορισμένη εμπειρία που διαθέτουν πολλοί εκπαιδευτικοί γύρω από την οργάνωση και πραγμάτωση τέτοιων προγραμμάτων, ενώ κατά τα άλλα κατανοούν το σπουδαίο μορφωτικό τους ρόλο. Η μεγάλη διάρκεια της Θεματικής Εβδομάδας, επιπλέον, φαίνεται πως αποθαρρύνει κάποιους από αυτούς, που δεν έχουν εμπειρία στην αυτόνομη διαχείριση του σχολικού προγράμματος. Οι αντιρρήσεις αυτές δεν είναι εντελώς αδικαιολόγητες, τουλάχιστον σε ατομικό επίπεδο. Από την άλλη πλευρά όμως, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η πραγμάτωση της Θεματικής Εβδομάδας είναι συλλογικό έργο. Η συνένωση των γνώσεων και της εμπειρίας όλων των εκπαιδευτικών και ο κατάλληλος συντονισμός τους στο επίπεδο του συλλόγου διδασκόντων μπορούν να λειτουργήσουν -και σε πολλά σχολεία έχουν ήδη λειτουργήσει- με πολύ θετικά αποτελέσματα. Όσο για τα ελάχιστα θέματα που απαιτούν αυστηρά εξειδικευμένη γνώση, μεγαλύτερη εμπειρία και αυξημένη ευαισθησία, η βοήθεια αρμόδιων φορέων, υπηρεσιών και παραγόντων της ευρύτερης κοινότητας θα είναι πάντα καλόδεχτη.

Συνοψίζοντας τους προβληματισμούς γύρω από τη Θεματική Εβδομάδα το Τμήμα Εκπαιδευτικών του ΣΥΡΙΖΑ καταλήγει, σε σχετική ανακοίνωσή του, στις ακόλουθες εύστοχες επισημάνσεις:

«Όσο η τυφλή αντίδραση της ακραίας συντήρησης σε ένα θετικό παιδαγωγικό μέτρο παίρνει τέτοιες διαστάσεις, τόσο κατανοούμε πόσο σημαντικό είναι να πάρουμε στα χέρια μας την υπόθεση, πατώντας σταθερά στις ανθρωπιστικές αξίες και στα δικαιώματα.

Σε μας απόκειται η Θεματική Εβδομάδα στα Γυμνάσια να γίνει για όλες και όλους, παιδιά και γονείς, μια αναντικατάστατη μορφωτική εμπειρία. Ακόμα και για μας τους ίδιους. Μια πενθήμερη (ή ακόμα και λιγότερων ημερών) «εκδρομή» στην ευχάριστη και ωφέλιμη γνώση.

Ας την κάνουμε δικιά μας υπόθεση. Ας ξεφύγουμε από τυπικούρες δαμάζοντας τα γραφειοκρατικά προβλήματα. Με προτεραιότητα στην ουσία. Ας δημιουργήσουμε βάζοντας όλη μας τη φαντασία και την παιδαγωγική τέχνη που γνωρίζουμε, αναδεικνύοντας εκείνα τα χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού για τα οποία εισπράττουμε τα χαμόγελα των μαθητών και των μαθητριών μας, όταν μας συναντούν στο δρόμο μετά την αποφοίτησή τους και μας χαιρετούν με το ‘γεια σου δάσκαλε!’».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL