Live τώρα    
14°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
12.3°C15.9°C
2 BF 88%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ψιχάλες μικρής έντασης
13 °C
10.8°C14.4°C
5 BF 77%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
12 °C
11.0°C12.1°C
4 BF 79%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
18 °C
16.9°C18.8°C
3 BF 65%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
11 °C
10.7°C11.3°C
0 BF 100%
Παιχνίδια με ρίσκο στην Παιδεία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Παιχνίδια με ρίσκο στην Παιδεία

Την ώρα που το φάντασμα της πανδημίας συνεχίζει να πλανάται πάνω -και- από την Ευρώπη, σκορπώντας τον τρόμο και κυρίως τον θάνατο σε εκατομμύρια ανθρώπους, σαν φαντάσματα πλανώνται και τα ερωτήματα για το αν τελικά τα μέτρα που λαμβάνονται ανά χώρα για την άρση των περιορισμών είναι μέτρα ουσίας και όχι μέτρα «πειραματικά», που απλώς εξυπηρετούν τις ανάγκες της αγοράς.

Με δεδομένα το ότι «δεν μπορούμε να μείνουμε αιωνίως κλεισμένοι στα σπίτια μας», αλλά και την ανάγκη να ληφθούν μέτρα ουσίας και όχι επικοινωνιακού χαρακτήρα, στην Ελλάδα η συζήτηση για το κατά πόσο είναι χρήσιμο στην παρούσα φάση να ανοίξουν τα σχολεία -και μάλιστα για δέκα ημέρες- έχει ήδη αρχίσει.

Μόλις πριν από λίγα εικοσιτετράωρα η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έσπευσε να δώσει το περίγραμμα του κυβερνητικού σχεδίου τόσο για τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων όσο και για το πλαίσιο μέσα στο οποίο οι μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου κι εκείνοι του Γυμνασίου θα επιστρέψουν στα θρανία μέσα στον επόμενο μήνα. Με τα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία να παραμένουν... στον αέρα και με την κυβέρνηση να αποκαλύπτεται πως κινείται πια στη λογική του «βλέποντας και κάνοντας» στην Εκπαίδευση, όπως αποδεικνύει και η τοποθέτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή.

Διότι μπορεί ο πρωθυπουργός να υπογράμμισε πως η Ελλάδα προχωρά σταδιακά στο άνοιγμα των σχολείων με «κανόνες και προϋποθέσεις», ωστόσο δήλωσε πως δεν είναι πεπεισμένος ακόμη για το κατά πόσον θα πρέπει να ανοίξουν και τα δημοτικά.

Πειράματα με μαθητές και εκπαιδευτικούς

Είναι γεγονός ότι οι επιστημονικές υποθέσεις σχετικά με την πορεία της πανδημίας και το άνοιγμα των σχολείων διαφέρουν. Το ρίσκο είναι δεδομένο καθώς βαδίζουμε σε αχαρτογράφητα νερά. Στην παρούσα όμως φάση και για μόλις δέκα ημέρες αξίζει η Ελλάδα να πάρει αυτό το ρίσκο; Ποιος θα βγει κερδισμένος τελικά από το άνοιγμα των σχολείων;

Εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και κόμματα της αντιπολίτευσης διαμηνύουν πως σε δέκα ημέρες δεν μπορεί να υπάρξει κανένα ουσιαστικό μαθησιακό ή παιδαγωγικό όφελος που να δικαιολογεί ένα τόσο μεγάλο ρίσκο και μάλιστα μετατρέποντας σε «πειραματόζωα» μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Επομένως μόνο ως ένα ιδιότυπο πείραμα, αλλά και ως crash test για το φθινόπωρο μπορεί να εκληφθεί η απόφαση της κυβέρνησης να επιστρέψουν, εκτός από τους μαθητές της Γ’ Λυκείου που δίνουν Πανελλαδικές, και οι υπόλοιποι μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Είναι ενδεικτικό ότι στη Γερμανία η Άνγκελα Μέρκελ, με γνώμονα την προστασία της δημόσιας υγείας, κάλεσε τα ομοσπονδιακά κράτη να βάλουν προς τον παρόν «στον πάγο» την επαναλειτουργία των σχολείων ώστε να επανεξεταστεί το ζήτημα στην επόμενη συνεδρίαση με τους πρωθυπουργούς των ομόσπονδων κρατιδίων στις 6 Μαΐου. Και αυτό επειδή νέα μελέτη του Ινστιτούτου Ιολογίας του πανεπιστημιακού νοσοκομείου Charité του Βερολίνου αναφέρει πως τα παιδιά και οι έφηβοι είναι εξίσου μολυσματικοί και μεταδοτικοί με τους ενηλίκους και ότι μεταδίδουν τον ιό χωρίς προηγουμένως να εμφανίσουν συμπτώματα.

Γκρίζες ζώνες και αναπάντητα ερωτήματα

Μέσα σε αυτή την αβεβαιότητα η είδηση για το άνοιγμα των σχολείων στη χώρα μας ήταν λογικό να προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα και τους γονείς. Κυρίως επειδή οι απαντήσεις της κυβέρνησης και της επιτροπής λοιμωξιολόγων δεν είναι πειστικές.

Τα παιδιά από «κινητές υγειονομικές βόμβες» (όπως τα αποκαλούσαν κατά καιρούς οι λοιμωξιολόγοι) μετατράπηκαν... ξαφνικά στην «πιο ασφαλή πληθυσμιακή ομάδα»! Ο ίδιος ο καθηγητής Σωτήρης Τσιόδρας παραδέχθηκε ότι τα σχολεία ανοίγουν με τη μέγιστη επιφύλαξη.

«Νομίζω ότι εμείς κάνουμε το άνοιγμα αυτό επειδή κινδυνεύουν λιγότερο τα παιδιά. (...) Και θεωρώ ότι θα παρακολουθήσουμε την επίπτωση που έχει το άνοιγμα αυτό στην πορεία της επιδημίας» ανέφερε, γεγονός που αποδεικνύει το ρίσκο της πολιτικής «του βλέποντας και κάνοντας» και στην Εκπαίδευση.

Δύο μέτρα, δύο σταθμά

Στα μπρος - πίσω των ειδικών συγκαταλέγεται βέβαια και το ζήτημα της χρήσης της μάσκας στα σχολεία. Είναι δικαιολογημένος ο προβληματισμός -και εύλογες οι απορίες- για τον «προαιρετικό» χαρακτήρα της χρήσης της από τους μαθητές, ενώ ταυτόχρονα όλα τα ενήλικα μέλη της κοινότητας είναι υποχρεωμένα να φορούν μάσκα, και μάλιστα υπό την απειλή προστίμου.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα του αλαλούμ που επικρατεί αποτελεί και η τοποθέτηση της ίδιας της υφυπουργού Υγείας Σοφίας Ζαχαράκη, η οποία, αν και έμμεσα, παραδέχθηκε πως υπάρχει ζήτημα με το θέμα της μάσκας για τους μαθητές που χρησιμοποιούν τα μέσα μεταφοράς.

Τα προβλήματα όμως είναι κι άλλα και η «πολιτική μάσκας» της κυβέρνησης δεν αρκεί για να τα κρύψει. Απορίας άξιο είναι το γεγονός ότι, ενώ δεν επιτρέπονται συναθροίσεις ενηλίκων σε ανοικτούς χώρους, θα θεωρείται νόμιμος ο συγχρωτισμός δεκαπέντε ανηλίκων σε κλειστές αίθουσες.

Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί πως το υπουργείο άφησε ανοικτό παράθυρο στους γονείς που φοβούνται (για ειδικούς λόγους) να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο να τα απαλλάξουν με μια υπεύθυνη δήλωση ώστε να μπορούν να παρακολουθούν το μάθημα μέσω Διαδικτύου. Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε ανοιχτά σχολεία, αλλά... χωρίς μαθητές στην τάξη! Ποιος γονιός θα ρισκάρει άραγε να στείλει το παιδί του στο σχολείο για δέκα μόνο ημέρες;

Αναπάντητο συγχρόνως παραμένει το ερώτημα της μετακίνησης χιλιάδων αναπληρωτών από τον τόπο μόνιμης κατοικίας τους στον τόπο υπηρεσίας τους (εκτός νομού), την ώρα που τα περιοριστικά μέτρα θα ισχύουν έως τις 19 Μαΐου. Υπενθυμίζεται ότι τα σχολεία ανοίγουν στις 11 Μαΐου για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου και 18 Μαΐου για τους υπόλοιπες μαθητές.

ΟΛΜΕ: Οι αντιφάσεις του υπουργείου

Τα θέματα αυτά και μια σειρά άλλα έθεσαν στο τραπέζι της συζήτησης οι εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ που συναντήθηκαν με τη Νίκη Κεραμέως. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία των καθηγητών, αναφορικά με το ζήτημα της χρήσης μάσκας «η μόνη απάντηση που δόθηκε είναι ότι οι μαθητές δεν χρησιμοποιούν σωστά τη μάσκα». Ακόμη τόνισαν πως ζήτησαν επίσης διαγνωστικά τεστ και τεστ αντισωμάτων σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, όπως γίνεται σε άλλες χώρες που ανοίγουν τα σχολεία.

Ποια ήταν η απάντηση του υπουργείου; «Δεν είναι απαραίτητα». Απάντηση που βέβαια δεν υποστηρίζει το κυβερνητικό -επικοινωνιακού χαρακτήρα- σύνθημα «Μένουμε Ασφαλείς».

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL